Nem a hidegtől csúnyultak a Neander-völgyiek

Új kutatások alapján a robusztus arc és a széles orr kialakulása nem időjárásfüggő.

Az antropológusok körében a mai napig elterjedt nézet, hogy a Neander-völgyi ősemberek arcvonásai azért tértek el a modern emberétől, mert a belélegzett hideg levegő miatt nagyobb arcüregekre volt szükségük.

Egy új kutatás cáfolja ezt. Todd Rae a Londoni Roehampton Egyetem kutatója szerint, egyetlen sarkvidéken, hideg klímában élő emlős sem bír hatalmas arcüregekkel.

Rae és kollégái röntgennel és háromdimenziós CT-eljárással készített fotókon elemezték ki és hasonlították össze a homo sapiensszel a Neander-völgyiek koponyáját. A tudósok azt találták, hogy a Neander-völgyiek orrmelléküregei azért voltak nagyobbak, mert az arcuk is nagyobbra nőtt. Az arcüregek a fej méretéhez, arányaihoz alkalmazkodtak, és nem az időjáráshoz.

John Stewart, a poole-i Bournemouth Egyetem tudósa szerint a Neander-völgyiek végtagjai szintén nem a hideg hatására nőttek rövidre, inkább az erdei életmódot tükrözik, ahol a rövidebb végtagokkal könnyebben el tudtak igazodni az aljnövényzetben.

A Neander-völgyi ember koponyája 3D-ben:

A Neander-völgyi emberek arcüregeiről szóló tanulmány kivonata – angolul (Journal of Human Evolution)

A kutatásról bővebben (New Scientist)