Leírták a szem kapcsolási rajzát

A tudósoknak sóoldat segítségével sikerült kimutatni hogyan látnak a főemlősök.

Sikerült leírni egy makákó majom retinájának idegekből szőtt kapcsolási rajzát. Az eredményeket a Nature folyóiratban publikálták. Az új kapcsolási rajz bepillantást ad abba, hogy a főemlősök beleértve az ember is, miként látja a színeket.

“Ez az első alkalom, hogy valóban látni lehet a külvilág képeiről beérkező jeleket a retinán” – nyilatkozta Alan Litke, a genfi nukleáris kutatási intézet (CERN) fizikusa.

A színeket elsősorban a retina érzékeli, a fotoreceptoroknak nevezett kúp alakú sejtekkel. Az itt található különleges neuronok felelősek azért, hogy továbbítódjanak az információk közvetetten az agyba, közvetlenül az úgynevezett ganglion sejtekbe.

Ahhoz, hogy a tudósok pontosan ismerjék a látás folyamatát létre kell hozni egy olyan idegsejtek információtovábbítását mutató áramkörhöz hasonló térképet, mely feltérképezi látás folyamatát. A kutatók sóoldattal kísérleteztek majmok retináján, így sikerült kimutatni a retinából a további sejtekbe induló impulzusokat.

A színek, a fény különböző hullámhossúságú visszaverődései ütköznek a retinával. A retina észleli a fény hullámhossz eltéréseit. A kúpsejtek továbbítják a ganglion felé a színek észlelését, innen kerül a látványról alkotott információ az agyba. A tudósok most ezt a rendszert térképezték föl.

Az eredmények komoly előretörést jelenthetnek a műretinák elkészítésébe, fejlesztésében. A kutatók a jövőben implantátumokkal és őssejtes kezeléssel képesek lennének kezelni olyan látásvesztéssel járó betegségeket is, mint például a makula degeneráció.