Vulkán nőhet a Vörös-tenger mentén

Vulkánképződés helyszíne lehet Szaúd-Arábia távoli északnyugati területe.

Vulkánképződés helyszíne lehet, s így jelentős geológiai kockázatnak van kitéve Szaúd-Arábia egy távoli északnyugati területe egy nemzetközi kutatócsapat közlése szerint.

A Harrat Lunajjir nevű régió egyes részein a magma már egészen a földfelszín közelébe jutott, mintegy 2 km-re van attól. A magma mozgása 30 ezer kis, illetve közepes erősségű földrengést okozott tavaly május-júniusban.

E rengések következtében kialakult egy mintegy 8 kilométer hosszú repedés, amelynek mentén a jövőben tűzhányó jöhet létre.

Mérések szerint a fő tektonikus zóna körülbelül 200 km-re a földfelszíntől a Vörös-tenger közepén van.

A tavalyi földrengések idején a szaúdi kormány elővigyázatosságból kitelepített 40 ezer embert, később azonban mindenki visszatérhetett lakóhelyére. A kutatók szerint ugyanakkor minden helyinek készen kell állnia egy újabb kitelepítésre.

“Eredményünk azt jelzi, hogy újra kell értékelni a Vörös-tenger térségének és Kelet-Afrika vulkáni veszélyeztetettségét” – fogalmaznak a cikkben az Amerikai Földtani Intézet (USGS), az Abdalláh Király Műszaki és Tudományegyetem (KAUST) és más intézmények kutatói.

AJÁNLOTT LINK:

Az eredeti tanulmány kivonata a Nature Geoscience tudományos szaklapban (angol nyelven)