Tech

Idegen anyagot tartalmazó tárolót nyit fel a NASA

Handout / NASA / AFP

Hamarosan teljesen hozzáférhetnek a kutatók az OSIRIS-REx által a Bennu aszteroidáról begyűjtött mintákhoz – írja az IFLScience. A NASA kutatói a közelmúltban sikeresen eltávolították a mintavevő fejről azt a két rögzítő elemet, amelyek szeptember óta akadályozták őket a tartály teljes kinyitásában.

A tárolót a lehető legtisztább körülmények között kell felnyitni, hogy a minta ne szennyeződjön be. A tartályt eredetileg 35 elem rögzítette, ezek közül kettőt viszont nem tudtak eltávolítani az elérhető és jóváhagyott eszközökkel. A csapatnak ezért új technikát kellett kidolgoznia.

Mérnökeink és tudósaink hónapokig fáradhatatlanul dolgoztak a színfalak mögött, hogy ne csak feldolgozzák azt a több mint 70 grammnyi anyagot, amelyhez korábban hozzáférhettünk, hanem új eszközöket is tervezzenek, fejlesszenek és teszteljenek, amelyek lehetővé tették számunkra, hogy túllépjünk ezen az akadályon

– mondta Eileen Stansbery, a NASA Johnson Űrközpontjának ARES (Astromaterials Research and Exploration Science) részlegvezetője.

Az új szerszámok a sebészeti, nem mágneses rozsdamentes acél egy speciális fajtájából készültek. Ez a legkeményebb fém, amelyet a Naprendszer korai történetéről árulkodó mintákat őrző tároló felnyitásához engedélyeztek.

A csapat körülbelül 70,3 gramm anyagot tudott kinyerni, mielőtt még a rögzítő elemek mögött rejtőző nagy részhez értek volna. A küldetés célját már ezzel a mintával önmagában túlteljesítették.

Az OSIRIS-Rex űrszonda 2016-ban indult útnak, és tavaly szeptemberben közelítette meg a Földet, hogy ledobja a Bennu aszteroidából vett anyagokat. Az első mintákat októberben mutatták be. Az anyagok különlegessége, hogy évmilliárdok óta többnyire változatlanok maradtak, fizikai és kémiai tulajdonságainak tanulmányozása révén így jobban megérthetjük rendszerünk 4,5 milliárd évvel ezelőtti hajnalát.

Az OSIRIS-Rex munkája egyébként nem ért véget. Az űreszköz jelenleg egy másik kisbolygó, Apophis felé tart, küldetését kilenc évvel meghosszabbították.