Az Apple nemrég tette kötelezővé a fejlesztők számára, hogy tüntessék fel az App Store-ban elérhető alkalmazásaik mellett, milyen típusú adatokat gyűjtenek a felhasználókról. Ha ennek nem tesznek eleget, akkor nem frissíthetik az appjaikat. Az alkalmazásboltban három kategóriában jelennek meg az appok tevékenységét átláthatóbbá tevő információk: a felhasználók követésére használt (más helyekről származó, főleg hirdetések célzására alkalmas), a hozzájuk kapcsolódó (bármi, amivel azonosíthatóvá válnak), illetve a nem hozzájuk kapcsolódó adatok (névtelen geolokációs adatok, vagy böngészési előzmények). Ezeket már bárki láthatja, aki iOS 14-et használ. A lépés nagyon nem tetszett a Facebooknak: teljes oldalas hirdetésben kezdett el tiltakozni.
Ez nem olyan meglepő annak fényében, hogy a felhasználók szeme előtt még inkább nyilvánvalóvá válik: baromi sok adatot gyűjt a közösségi óriás. Az amerikai Forbes nemrég közölt is egy összehasonlítást arról, hogy a többi más népszerű csevegőappal (WhatsApp, Signal) szemben mennyi mindent gyűjtöget össze a Facebook Messenger.
which is an open source, end-to-end encrypted messenger developed by a non-profit that incidentally does not collect any personal data about you (image) as published by Apple @AppStore + pic.twitter.com/qRDggQ5ZAX
— Avni Aksoy (@AvniAksoy) January 7, 2021
A legkevésbé szorgalmas a Signal, nem véletlen, hogy Edward Snowden is ezt használja – az alkalmazásnak csak a felhasználó telefonszáma kell. Az Apple iMessage emellett a névjegyzékhez és a keresési előzményekhez szeretne hozzáférni, a WhatsApp még ennél is kicsit adatéhesebb, de egyik sem körözi le a Messengert, ami hozzáférést kér többek közt a fentebb soroltakon túl is a: keresési és letöltési előzményekhez, helyadatokhoz, a felhasználói tartalmakhoz (fotók, videók, játékelőzmények).
A címkék megjelenítése mellett az Apple 2021-től azt is szeretné bevezetni, hogy a felhasználóknak beleegyezésüket kelljen adniuk egyes alkalmazásoknak ahhoz, hogy hirdetési célokból kövessék az aktivitásaikat.