A böngésző-push-értesítések néhány éve még hasznos eszközként jelentek meg, amelyek rendszeresen tájékoztatták az olvasóikat az aktualitásokról, de ma már sokszor arra használják őket, hogy kéretlen reklámokkal bombázzák a weboldali látogatókat, vagy akár kártékony szoftverek letöltésére buzdítsák őket. A hasznos felhasználóbarát funkciók, mint amilyenek a push-értesítések is, igen könnyen használhatók pszichológiai manipulációra épülő átverésekhez, éppen ezért a növekvő népszerűségük nem is annyira meglepő. A Kaspersky által a közelmúltban felfedezett naptármeghívós átverés miatt a vállalat szakemberei mélyebbre ástak a push-értesítéses átverésekbe és adathalászatba, hogy megtudják, miként lehet visszaélni ezzel az eszközzel.
Mivel az értesítések küldéséhez a felhasználó hozzájárulása szükséges, a támadók többféle, sokszor teljesen szokatlan módszert találtak ki arra, hogy rávegyék az embereket a feliratkozásra. Az észlelt módszerek a következők:
- Más műveletnek, például egy CAPTCHA-tesztnek álcázzák a feliratkozási hozzájárulást.
- A művelet közben felcserélik az „elfogad” és az „elutasít” gombokat a feliratkozási figyelmeztetésekben.
- A népszerű weboldalak adathalász másolatairól érkező értesítéseket jelenítenek meg.
- Csaló feliratkozási felugró ablakokat jelenítenek meg a weboldalakon.
A felhasználó hozzájárulásának megszerzését követően a támadók elkezdik őt üzenetekkel bombázni. A legártalmatlanabb (de mégis a legnépszerűbb) változatot az érzékeny társadalmi témákkal kapcsolatos kattintásvadász reklámok jelentik, míg más üzenetek csaló értesítéseket tartalmaznak – például lottónyereményről értesítenek vagy pénzt ajánlanak fel egy felmérés kitöltéséért vagy valami hasonlóért cserében.
Gyakori módszer, hogy az üzeneteket értesítéseknek – például vírusfertőzés-riasztásoknak – álcázzák. Ezek megbízható weboldalak adathalász másolataira irányítják át a felhasználókat, majd arra utasítják őket, hogy töltsenek le különféle „számítógép-tisztító” segédprogramokat. A push-értesítések használata azonban korántsem csak az ilyen átverésekre korlátozódik.
„A push-értesítésekkel való visszaélések növekedését tapasztaljuk, ugyanis a támadók mindig kreatív módon alakítják át az új technológiákat a felhasználók rászedéséhez. Mivel ez a funkció rendkívül elterjedt és pszichológiai manipulációs módszerekkel könnyen kiaknázható, az érintett felhasználók száma gyorsan növekszik. A push-értesítések rendkívül hasznos eszközök, amelyek segítségével a felhasználók mindig naprakészek lehetnek az őket érdeklő fontos kérdésekben. Ugyanakkor, mint az interneten mindennel, a felhasználóknak
és csak akkor szabad engedélyezniük a push-értesítéseket, ha teljesen biztosak benne, hogy a figyelmeztetések hasznosak és megbízható forrásból származnak” – mondta Artemij Ovcsinnyikov, a Kaspersky biztonsági kutatója.
A felhasználók az alábbi néhány egyszerű javaslat megfogadásával kerülhetik el, hogy bosszantó értesítéseket vagy csaló reklámokat kapjanak:
- Ha lehetséges, blokkoljanak minden feliratkozási ajánlatot, kivéve, ha azok népszerű és megbízható weboldalakról származnak.
- Maradjanak éberek, és figyeljék, hogy nem hamis weboldalra irányítják-e át őket.
- Ha nem tudják elkerülni a nem kívánt feliratkozást, blokkolják azt a böngésző beállításaiban.
- Kezdjenek el megbízható biztonsági megoldást használni, például a Kaspersky Security Cloud alkalmazást, amely blokkolja a böngészőkben a reklámokat és a csaló feliratkozási ajánlatokat a push-értesítésekre, törölni tudja a már jóváhagyott feliratkozásokat, és adathalász-ellenes funkcióval is rendelkezik.
A témáról a Kaspersky Unwanted notifications, azaz Kéretlen értesítések című jelentésében olvashat részletesebben a Securelist weblapon.