A Napi.hu írta meg, hogy bár tucatnyian jelentették fel a Kínai mobil webshop üzemeltetőjét, a kókler módon működő internetes áruház még mindig működik.
A lap szerint több mint ötven károsult hiába várta hónapokon át, hogy megérkezzen a webshopból vásárolt okostelefonja. A honlapon megadott kapcsolattartótól sokszor csak magyarázkodást, türelmet kérő leveleket kaptak, olykor azonban goromba elutasító üzenetek is érkeztek. Többen feljelentést is tettek az üzemeltető ellen, de jegyzőkönyvek felvételén túl az ügyben semmi nem történt.
Néha megjön, néha nem
Egyik szerint a fő probléma az, hogy a webshop nem teljesen átverés, hiszen körülbelül minden ötödik rendelés gond nélkül megérkezik.
Ezért legitim webshopnak tűnik és a rendőrség nem tiltja le
– vélekedett Nóra az áldozat is, aki csak pár tízezer forintot veszített, mert egy cserealkatrészt nem kapott meg. Az ő párja egy előre egyeztetett alkalomra ment el, hogy megoldják a javítást, de a megadott helyszínen – egy kertvárosi családi házban – nem találták a az üzemeltetőt. Ott, akkor egy szomszéd mondta nekik, hogy sokan járnak arra, nem egyszer a rendőrök, inkább kerüljék az üzletkötést a társasággal.
Az üzemeltető sok esetben nem válaszol sem az sms-ekre, se a hívásokra, utóbbi formában jellemzően akkor sikerül elérni, ha idegen számról keresik. „A telefont nagyon ritkán felvette, jellemzően akkor, ha egy addig ismeretlen számról kerestük. Eleinte szóban elismerte a visszatérítési igényünk jogosságát és időhúzó kifogásokkal élt. Például azt mondta, küldjünk lemondó nyilatkozatot, aztán azt mondta, épp külföldön van, de pár nap múlva visszautalja a pénzt, vagy hogy épp akkor utalt, és visszakérdezett, hogy átment-e” – mondta Nóra a napi.hu-nak. Később a férfi azzal a kifogással élt, hogy a pénz nem jár vissza, mert a férje nem jelentkezett időben a termékért, ennek hatására Nóráék is feljelentést tettek, de az ügyük lassan második éve áll.
Nincs előrelépés az ügyben
Azok öröme sem lehet felhőtlen, akik megkapják a rendelt eszközt, egy Veronika nevű károsult szerint a megvásárolt mobil hangszórója és mikrofonja már másnap elromlott. Az ő esetében jogi szempontból nem történt bűncselekmény, nem tehetett feljelentést.
Egy másik károsult feljelentés után néhány hónappal később azt a tájékoztatást kapta a rendőrségtől, hogy összevonták ügyüket másokéval, de a rendőrségi határozatban is csak annyit írtak, vizsgálják az üzletszerűség tényállását a bűncselekményekkel kapcsolatban. A hatósági válaszból még az derült ki, hogy ugyan megpróbálták kihallgatni R. Krisztiánt, de azt nem tudták foganatosítani.
Az áldozatok elmondása szerint az oldal annyira profin van felépítve, hogy egyáltalán nem gyanakodtak átverésre. A vásárlás visszaigazolása után csomagazonosítót is kaptak, de a postázás és kiszállítás folyamatánál már elcsúsztak a dolgok egy károsult elmondása alapján, hosszas köröket kellett futnia az üzemeltetővel a papíron már leszállított, de gyakorlatban kézhez nem kapott, vagy már megbontva érkezett csomagok miatt.