Tech bbc history

Átalakította az egész országot ez a vasút

Korábban a témában:

Noha ma már sem a leggyorsabbnak, sem a legkiterjedtebb hálózatnak nem számít, Japán nagysebességű vasúthálózata, a Sinkanszen még mindig fogalomnak számít világszerte. A vonalakat joggal tekintik a japán „gazdasági csoda” jelképének, ám történetük még jóval a második világháború előtti időre nyúlik vissza.

A szigetországban ugyanis a hegyes-völgyes domborzati viszonyok miatt hagyományosan keskeny nyomtávú vasútvonalak épültek, amelyek lassú tempóval, ide-oda kanyarogva kötötték össze egymással a településeket. Ezek a vonalak nem voltak alkalmasak arra, hogy nagyobb sebességű szerelvények közlekedjenek rajtuk, ilyen formában viszont nem tudták kiszolgálni a fejlődő japán ipar és a növekvő népesség igényeit.

Az 1930-as években is felmerült már tehát, hogy a régivel párhuzamosan egy új, szélesebb nyomtávú fővonalakból álló hálózatot építsenek ki, sőt az 1940-es évek elején a japán birodalmi ambíciókkal párhuzamosan még olyan tervek is keletkeztek, melyek szerint a hálózatot egy Koreába vezető alagúton keresztül Pekingig is elvezetik, esetleg összekötik a transzszibériai vasútvonallal is.

Fotó: Adrian DENNIS / AFP

200 km/h-val száguldott

A vesztes háború aztán elsöpörte ezeket a terveket, az újjáépítés pedig jó ideig minden forrást felemésztett. A gazdasági növekedés, különösen Tokió elképesztő ütemű fejlődése és az ezzel párhuzamos munkaerőigénye viszont újra napirendre tűzte a kérdést. Szükség volt egy közlekedési eszközre, amely gyorsan és hatékonyan köti össze az egyre terjeszkedő metropoliszt az ország többi részével, illetve megoldást nyújt az agglomerációból ingázni kényszerülők számára is.

A kormányzati döntés 1958 végén született meg a Sinkanszen (szó szerinti fordításban nagyjából „új fővonal”) első, Tokaidónak nevezett, Tokiót a régi fővárossal, Kiotóval összekötő vonalának megépítéséről, ennek az Oszakáig tartó első szakaszán 1959 tavaszán kezdődött meg az építkezés. A tervezett 200 milliárd jen helyett végül ennek a kétszeresébe került vonal megnyitását egy másik, a megújult Japánt a világnak bemutató esemény, az 1964. október 10-én kezdődő tokiói olimpia elé időzítették.

Az első vonatpár 55 évvel ezelőtt, október 1-jén reggel indult útnak, és pontosan 10 órakor be is futott a célállomásra. Több száz ember az egész éjszakát a pályaudvarokon töltötte, hogy szemtanúja lehessen a történelmi pillanatnak. A Tokaidó Sinkanszen a Tokió és Oszaka közötti, korábban hétórás utat négyre rövidítette,

a jellegzetes formájú, nagy sebességre tervezett szerelvények 200 km/h-t meghaladó sebességgel száguldottak a pályán.

Átírta Japán történelmét

Az új fővonal azonnal nagyon népszerű lett, már 1967 nyarára megvolt a százmilliomodik utazás a vonalon, manapság pedig naponta közel 400 ezer ember veszi igénybe a Tokaidót. A Sinkanszen hálózat persze közben folyamatosan fejlődött és bővült, napjainkban Japán nagy része elérhető az expresszekkel, amelyek még ma is legendás, másodperces pontossággal közlekednek.

A hálózat kiépülése azonban nemcsak kiszolgálta az új igényeket, de maga is mélyre ható változásokat okozott. A gyors, pontos és a munkaadók által adómentesen támogatható, ezért szinte ingyenesnek számító ingázási lehetőség elképesztő méretűre duzzasztotta a Tokió körüli agglomerációt. Így a vasútvonalak mentén egy gyakorlatilag megszakítás nélküli, közel 14 ezer négyzetkilométernyi megapolisszá fejlődött, amely ma a világ legnagyobb ilyen régiója, közel 40  millió ember otthona.

A Sinkanszen minden előnye mellett szinte a fél országot Tokió külvárosává változtatta, ahová csak aludni járnak az emberek; a korábbi vasútvonalak elsorvadtak, a központi kormányzat befolyása pedig még tovább nőtt. A ma is tovább bővített és fejlesztett hálózat lassan eléri teljesítőképessége határát, a japán vasúttársaságok ezért az elmúlt években már a mágnesvasutat tervezik – persze azt senki nem tudja, hogy egy ilyen, az utazási időt megint alaposan lerövidítő változás milyen járulékos hatással járna.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.