Ez persze nem véletlen, hiszen ez a legnagyobb ilyen jellegű rendezvény Európában, amure szó szerint a világ minden tájáról érkeznek kiállítók, kereskedők, elemzők, partnerek és olyan emberek, akik érdeklődnek a legújabb trendek, legforróbb technológiák és legdivatosabb termékek iránt. Az iparági résztvevők itt mutatják be az év legfontosabb időszakára, karácsonyi piacra szánt kínálatukat, köztük olyan forradalmi újdonságokat, amelyek alapvetően változtathatják meg egy-egy szektor jövőjét.
Komoly múlt
Az IFA egyike a világ legpatinásabb technológiai rendezvényeinek, hiszen közel százéves múltra tekinthet vissza. Első alkalommal 1924-ben rendezték meg Berlinben, Internationale Funkaustellung néven, ami Nemzetközi Rádiókiállítást jelent magyarul, és jelzi, hogy akkoriban milyen típusú termékekről szólt az esemény. Néhány év alatt Németország, sőt az egész Öreg Kontinens egyik legfontosabb technológiai kiállításává nőtte ki magát, amelynek jelentőségét tökéletesen jelzi, hogy 1930-ban a nyitóbeszédet maga Albert Einstein tartotta.
Ehhez az időszakhoz fűződik az egyik legelképesztőbb rekord is: 1933-ban az IFA-n debütált a Volksempfänger nevű rádiókészülék, amiből a kiállítás szűk egy hete alatt százezer darabot értékesítettek. Egészen elképesztő ez a szám, hiszen például a legendás Walkmanből is csak 5000 fogyott el egy hónap alatt. A második világháborút követően hosszú évekig mostoha sors jutott az expónak, ide-oda vándorolt a német városok között, hogy 1972-ben végleg hazatérjen Berlinbe.
Ezt követően késhegyre menő harcot folytatott a látogatókért és a kiállítókért a hannoveri CeBittel vagy a párizsi SICOB-bal. A kétezres évek elejéig az IFA szinte kizárólag szórakoztató elektronikáról szólt, azaz a tévékről, projektorokról és hangrendszerekről. Ekkor a szervezők jó érzékkel ismerték fel, hogy nyitniuk kell más területek irányába is, és ennek hála megjelentek a képalkotó, telekommunikációs, IT, navigációs, és a háztartási elektronikai eszközök is az eseményen.
Ezerarcú kiállítás
Napjainkra az IFA egy ezerarcú kiállítássá vált, ahol a csodatévék és a high end hangszórók mellett meg lehet nézni, sőt ki lehet próbálni a legújabb telefonokat, tableteket, fényképezőgépeket, notebookokat, PC-ket, akciókamerákat, fejhallgatókat, egereket, mikrókat, hűtőket, porszívókat, mosógépeket, elszívókat, játékokat hogy csak néhány példát említsünk az egészen elképesztő méretű termékkavalkádból.
a világ legnagyobb tech cégei, így például a Samsung, a Sony, a Microsoft, a Huawei vagy épp a Lenovo óriási, komoly belsőépítészeti munkát igénylő csarnokokat rendeznek be, de mellettük ott vannak kisebb, akár csak egy-két főt foglakoztató vállalkozások is, akik szintén jelen vannak az eseményen megoldásaikkal, termékeikkel, szolgáltatásaikkal. Sokszor a kiállítók mindent bevetnek, hogy felhívják magukra a figyelmet. 2009-ben például az akkoriban a csúcson lévő Lady Gaga is tiszteletét tette az eseményen, de nem énekelt, vagy táncolt. Azért jelent meg óriási felhajtás közepette, hogy a hiphop nagymester Dr Dre-vel közösen mutassa be a Beats márkát a nagyvilának.
A tavaszi IFA GPC 2019 konferencián a kiállítást szervező vállalat elnöke, Dr. Christian Göke elárulta, hogy az idei évben is rengeteg kiegészítő előadással, kerekasztal beszélgetéssel készülnek majd. Így többek között színpadra lép Richard Yu, a Huawei első embere is, ami tökéletesen mutatja, hogy milyen súlyt is képvisel az IFA ebben az iparágban. Már hagyomány, hogy a kiállítás részeként nagyszabású könnyűzenei koncerteket is rendeznek a kiállításnak helyet adó Messe Berlin területén, tehát ha valaki megunta a gépeket és kütyüket, kicsit ellazíthatja elméjét.
Iszonyú mennyiségű ember és pénz
Ennek a sokoldalúságnak is köszönhető az IFA népszerűsége. Tavaly öt nap alatt közel negyedmillió ember látogatott ki a rendezvényre, ami egy komolyabb zenei fesztiválnak is becsületére válna. De a kiállítók nem elsősorban az ő kedvükért jelennek meg Berlinben. Az nagyszerű dolog, hogy ennyi embernek mutathatják be termékeiket, de ennél fontosabb, ami a háttérben zajlik. Ilyenkor ugyanis a német fővárosba látogatnak a kereskedők is, hiszen itt egyszerre tudnak találkozni a legtöbb partnerükkel. A színfalak mögött kőkemény üzleti tárgyalások folynak, és vagyonok cserélnek gazdát – túlzás nélkül. 2018-ban a hivatalos információk szerint 4,7 milliárd euró, azaz olyan 1540 milliárd forint értékben kötöttek különféle megállapodásokat a rendezvényen.
A szeptemberi eleje rendezvényre bárki kilátogathat, sőt augusztus 31-ig kedvezményes áron vásárolhatóak meg a szakmai belépők, amihez a jegyrendelés weboldalára kell ellátogatni. Fontos információ, hogy az idei évben megyerendezésre kerülnek az IFA+ Summit (2019 szeptember 8.9.) és Shift Automative (2019 szeptember 10-11.) nevű kiegészítő, kizárólag a szakmai közönség számára elérhető események is, amelyekre szintén válthatóak kedvezményes belépők.
Nyitókép: AFP / PHILIPP GUELLAND