Ingyen dolgokért még a személyes adatainkat is odaadjuk

Korábban a témában:

Az online térben, a rövidtávú haszon érdekében felelőtlenül megosztott adatok sokkal védtelenebbé teszik a felhasználókat, mint gondolnák– derül ki a Kaspersky Lab új kutatásából. A számos adatmegosztási botrány körüli felháborodás és aggodalom ellenére (például amikor a Facebook lehetőséget adott a Netflixnek és a Spotify-nak, hogy törölhessék a felhasználók privát üzeneteit), az internetfelhasználók több mint fele (56%) úgy érzi, hogy a modern digitális világban lehetetlen a teljes adatvédelem. Ehelyett sokan a kiárusítás mellett döntenek, amikor az adataik sértetlenségéről és online személyiségük megóvásáról van szó – ezzel potenciálisan nagy költségeket és komoly következményeket bevállalva.

Annak ellenére, hogy a személyes adatokkal való visszaélés, vagy azok rossz kezekbe kerülése igen komoly következményekkel járhat,

minden ötödik ember örömmel feláldozza adatainak biztonságát és adja meg személyes adatait,

ha mindezért valamit ingyen kap. A felhasználók több mint harmada (39%) pedig pénzért cserébe teljes hozzáférést adna személyes adataihoz egy idegennek. Ez a rövid távú szemlélet hosszú távú károkhoz vezethet.

Fotó: Thinkstock

James Gunn vagy Kevin Hart tweetjeinek legutóbbi esetei tökéletesen megmutatják, hogy az online térben megosztott adatok olyannyira visszaüthetnek, amire sohasem gondolnánk, akár a hírnév és a karrier is sérülhet. Az „utca embere” számára is egyre gyakoribb, hogy a munkáltatók vagy a potenciális munkáltatók átböngészik a Facebook, az Instagram, a LinkedIn közösségi média platformokat. Ellenőrzik a személyzet és a jelöltek jó hírnevét, illetve, hogy az alkalmazottak nem keltik-e a cég rossz hírét. Ugyanakkor a munkavállalóknak is óvatosnak kell lenniük, hogy mit mutatnak magukról és a munkájukról a közösségi médiában. A Carrier Builder álláskereső portál adatai szerint például

a munkáltatók 57%-a talált olyan tartalmat a közösségi médiában, amiért nem vett fel egy jelöltet,

több mint harmaduk (34%) pedig figyelmeztetésben részesítette, esetleg el is bocsátotta alkalmazottját emiatt.

Akár nyilvánosan, akár zárt körben osztunk meg valamit, ha az információ rossz kezekbe kerül, komoly következményei lehetnek. A Kaspersky Lab kutatása szerint, az emberek negyedének (26%) személyes adataihoz hozzáfért valaki a hozzájárulásuk nélkül, és ennek közel harmada (31%) a 16-24 évesek közül került ki. Ennek következményei széleskörűek és változatosak voltak: több mint harmadukban (36%) ez aggodalmat váltott ki, amely arány a 16-24 évesek körében 42% volt. Körülbelül minden ötödik (21%) személyt ért pénzügyi veszteség, negyedüket pedig spamekkel és reklámokkal zaklatták.

close up of hands of business person working on computer, man using internet and social media
Fotó: iStock

Mindez annak ellenére következik be, hogy sokan tesznek lépéseket az információk titokban tartásáért, illetve annak megakadályozására, hogy mások is hozzáférjenek személyes és bizalmas adataikhoz. A kiberbűnözők megjelenésével leginkább attól tartanak, hogy azok hozzáférhetnek személyes adataikhoz.

A kutatásban résztvevők 62 százaléka jelszóval védi eszközeit és az azon tárolt információkat.

Harmaduk (35%) rendszeresen ellenőrzi és változtatja adatvédelmi beállításait az eszközein, a szolgáltatásokban és az applikációiban (ez a szám 42%-a 16-24 évesek körében, az 55 év felettieknek pedig több mint a negyede (28%). A megkérdezettek negyede (25%) letakarja a webkamerát az adatok biztonsága érdekében, valamint minden ötödik (21%) férfi és minden tizedik (11%) nő titkosítja adatait.

Marina Titova, a Kaspersky Lab fogyasztói termék-marketing vezetője elmondta: „Nem kell messzire menni ahhoz, hogy lássuk, hogyan lehet az adatokkal visszaélni, vagy a legkülönbözőbb módokon és indítékokkal azokat a fogyasztók ellen felhasználni. Láthattuk a Marriott adatainak 2018-as feltörését , amely 500 millió felhasználót érintett, és sokan személyazonossági csalás áldozatává váltak, valamint azt is, amikor a Forever 21 kiskereskedőinek pénztártermináljai kiadták az ügyfelek hitelkártya adatait. Szintén jó példa egy zenész közelmúltbeli esete, akinek az akkori barátnője arra használta fel a zenész email fiókját, hogy leállítsa zenei ösztöndíját, ezzel pedig megakadályozza Montrealból való elköltözését.

Az online adatbiztonság fontosságával kapcsolatos tudatosság, valamint a védelmi lehetőségek ismerete megakadályozhatja, hogy az emberek és az adataik veszélybe kerüljenek.

Az adatvédelemnek mindenki számára elérhetőnek kell lennie. A titkos információk biztonságban maradhatnak, az online tranzakciók esetében pedig az adatvesztésnek nem természetes velejárónak, hanem kivételnek kellene lennie. A biztonsági termékek kombinált megoldásai és az alábbi praktikus lépések minimalizálhatják a támadásokat és biztonságban tarthatják az online adatokat.”

ILLUSTRATION - 16 April 2018, Germany, Sieversdorf: A lock and a network cable on a laptop (posed scene on the topic of data protection). The new General Data Protection Regulation (GDPR) will become effective on 25 May 2018 with a range of new regulations concerning data and consumer protection. Among them are as well new rules regarding E-Mail marketing. Anyone who wants to send advertising mails must be able to present the consent of every single addressee. Photo: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/ZB
Fotó: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/ZB

Az alábbi, néhány egyszerű lépés betartása segíthet mindenki számára, abban, hogy megőrizhesse online világának titkosságát és megakadályozhassa, hogy adatlopás áldozatává váljon:

  • Kétszer is gondold át mielőtt bármelyik közösségi média felületre posztolsz. Jelentős következményekkel járhat véleményed vagy az általad közölt információ nyilvánosságra hozatala? A tartalmat felhasználhatják ellened vagy károkat okozhat most, vagy a jövőben?
  • Ne oszd meg online fiókjaid jelszavait sem családtagokkal, sem barátokkal. Jó ötletnek és kényelmes megoldásnak tűnhet a fiókok megosztása a szeretteiddel, de növeli az esélyét annak, hogy a csalók felfedezik a jelszavakat. Tartsd meg saját magadnak és védd személyes adataidat, arra az esetre is gondolva, ha a kapcsolat esetleg megromlana.
  • Vedd komolyan az online adatbiztonságodat és ne oszd meg vagy adj hozzáférést az adataidhoz harmadik személynek, ha csak nem feltétlenül szükséges. Ezzel csökkentheted annak az esélyét, hogy rossz kezekbe kerüljenek.
  • Csak jogtiszta applikációkat tölts le és védd érzékeny adataidat – például a Kaspersky Password Managerrel – így az információk biztonságban maradnak a potenciális veszélyekkel szemben.
  • Az átfogó védelem érdekében, a személyes adatok kompromittálását célzó, széles körű fenyegetések ellen használj olyan megbízható biztonsági megoldásokat, mint a Kaspersky Security Cloud vagy a Kaspersky Internet Security.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.