Egyértelmű, hogy a mai tinédzserek már máshogyan használják a közösségi médiát, mint az idősebbek – soha nem látott szakadék tátong a szülők és a gyerekek között, ha az Instagramról, a Twitterről, a Facebookról vagy a Snapchatről van szó. Az is borítékolható, hogy a 18 év alattiak rengeteg időt töltenek a neten: a Be Social kutatása szerint átlagosan legalább napi négy órát. A megkérdezett kilencezer gyerek 78 százaléka három óránál is többet, 40 százaléka pedig legalább négy órát nyomkodja a telefonját.
A mobil lett a közösségi média, a hírek és a beszélgetések fő forrása: a legtöbb tini már nem a laptopján netezik, és eszében sincs a számítógép elé ülni. A tinédzserek 90 százaléka a kutatásban az okostelefont nevezte meg azon eszközként, amin a legtöbbet netezik. Az említett négy óra pedig már azért is sok, mert elméletileg a gyerek reggel nyolctól délután négyig iskolában van, ahol az órákon nem használhatná a mobilját – valószínűleg azért itt is előveszi, de a legtöbbet inkább iskola után, otthon nyomkodja.
A Facebooknak leáldozott, a tinik az Instagramot szeretik
A kutatásból kiderült, hogy a tinédzserek 40 százaléka egyáltalán nem néz tévét. Ez még rendben is lenne, de rádiót sem hallgat, sőt még könyvet sem olvas – utóbbi azért elég kétségbeejtő. A médiafogyasztási szokásokkal kapcsolatban viszont pozitív a csalódás: a fiatalok egyharmada szívesen olvas híreket, és minden érdekli őket, nem csak a sztárokkal/celebekkel kapcsolatos történések. Persze a megkérdezettek
de ebben a korban még nincs ezzel baj, a politika és a közélet a tiniket általában még nem fogja meg.
Ami a közösségi médiát illeti, a Facebook a tinédzserek körében régen elvesztette piacvezető helyét. A megkérdezettek közül legtöbben az 5. leggyakrabban használt közösségi platformként sorolták be, az első egyértelműen az Instagram lett – Mark Zuckerberg azért nem lehet túl szomorú, hiszen a képmegosztó alkalmazás is az övé, de innen is látszik, hogy a Facebookot nem sikerült vonzóvá tennie a tinik számára.
A második leggyakrabban használt alkalmazás a Messenger lett, amit a tinik elkülönítenek a Facebooktól, hiszen más célra használják, a harmadik helyre került a Youtube, a negyedikre pedig a Snapchat. Érdekes, hogy a képmegosztó Pinterest is felkerült a legmenőbb applikációk közé: a felsorolásban a hetedik, közvetlenül a TikTok videókészítő után.
Kiskorúak is küldenek erotikus tartalmat
Aggasztó eredmények születtek az online biztonsággal kapcsolatban: a kutatás szerint a megkérdezett tizenévesek 90 százaléka kapott már üzeneteket idegenektől a közösségi médián keresztül, 43 százalékukkal ráadásul gyakran fordul elő ilyesmi. A fiatalok 44 százaléka mondta, hogy volt már olyan érzése a közösségi médiában, hogy zaklatják – mindezt úgy, hogy számukra teljesen mást jelent a zaklatás, mint az idősebbeknek: nyitottabbak az idegenek közeledésére, és magasabb az ingerküszöbük.
A felmérésben részt vevő tinik 39 százalékától kértek már erotikus fotót chatbeszélgetésben – 7 százalékuk teljesítette is a kérést. A srácok ezen a téren merészebbnek bizonyulnak: a lányok közül minden huszadik, a fiúk közül viszon minden tizedik gyerek küldött már magáról kérésre erotikus képet chatüzenetben.
csaknem egyharmaduk számolt be arról, hogy kértek már tőle erotikus fotót a neten. Ez bűncselekménynek számít, még akkor is, ha haverok között megy a képcsere, ráadásul a gyerek soha nem tudhatja, hogy valóban az ül-e a telefon vagy számítógép képernyője mögött, akinek az illető mondja magát.
A tinédzserek egy része valamelyest tudatosnak tűnik, ha az adatai biztonságáról van szó, egy másik részüknek viszont nem fontosak ezek a dolgok. A kétlépcsős azonosítás használatát minden ötödik tini nagyon jellemzőnek érezte magára nézve , a válaszadók fele azonban egyáltalán nem. A fiókok feltörése szerencsére nem általános jelenség, de minden tizedik fiatal még így is arról számolt be, hogy törték már fel a fiókját.
Lehet hogy mégsem áldozik le az influencereknek
Az influenszer-marketinget egy jól menő, de rövid életű koncepcióként szokták kezelni a marketingszakemberek, ami érthető is: egy olyan platformon zajlik, amely alapvetően konkrét emberek kezében van, és arra épül, hogy a nagy számú követővel rendelkező felhasználó éppen milyen márkát használ az Instagramon vagy Youtube-on.
A Be Social felmérése viszont az ellenkezőjére enged következtetni: a fiatalok 60 százaléka legalább tíz influenszert követ valamelyik közösségimédia-platfromon, 28 százalékuk pedig harmincnál is többet. A legtöbben azért kísérik figyelemmel ezeket az embereket, mert jó képeket vagy sztorikat töltenek fel, de 24 százaléknak az is fontos, hogy jó termékeket ajánljon az illető.
A direkt márkakommunikáció egyébként is hatásosnak bizonyul ebben a korosztályban: annak ellenére, hogy azokról beszélünk, akiknek nagyrészt még nincs saját keresete, a megkérdezettek 40 százaléka nyilatkozta, hogy vásárolt már az influenszerek által reklámozott terméket. Ráadásul a kutatás alapján a magyar tinik több mint egynegyede szeretne influenszer lenni vagy az Instagramon vagy a Youtube-on, és csak 17 százalékuk mondta nagyon határozottan azt, hogy inkább nem élne a lehetőséggel.
A a kutatás készítői szerint az egész felmérés legfontosabb üzenete az, hogy nem érdemes anélkül ítélkezni a gyerek felett, hogy megértenénk, miért és hogyan használja ennyit a mobilját. A tinédzsereknek ma már egész kiterjedt kapcsolati hálózatuk van az interneten, aminek állandóan a részesei akarnak maradni. Ha ezt megértjük, szülőként, testvérként vagy egyszerűen idősebb barátként is többet tudhatunk meg a tinikről.