Merész ecsetvonások, elnagyolt arányok, furcsa, befejezetlen alakok – ezek jellemzik az Edmond de Belamy portréja című műalkotást, amelyet nem egy emberi festő, hanem egy mesterséges intelligencia kreált. A festményen szereplő alak egyike annak a fiktív családnak, amelynek portréit a “Diszkriminátornak” nevezett gépagy megfestette. Ahhoz, hogy ezek a műalkotások létrejöhessenek, a francia Obvious nevű, mesterséges intelligenciával és művészettel foglalkozó vállalkozásnak rengeteg,
A Diszkriminátor egy úgynevezett generatív kontriktív hálózat (GAN), ami két neurális hálózatból áll – ezek folyton vitáznak egymással a beültetett paramétereknek megfelelően. A Diszkriminátornak azt kellett megállapítania, hogy a betáplált festmények közül melyik tűnik valóságosnak, és melyik mesterségesnek, elnagyoltnak, és azokból kellett tanulnia, amelyek a valóságtól leginkább elrugaszkodtak. Így született meg Edmond de Belamy portréja, amely egy szürreális, elnagyolt kép egy férfiről, feltehetően papi ruhában.
Az Obvious alapítói úgy gondolták, hogy a festmény nagyjából 10 ezer euróért, azaz kicsit több, mint 3 millió forintért fog elkelni a Christie’s megrendezett aukcióján, de egy névtelen vevő több mint 400 ezer dollárt, vagyis közel 120 millió forintot fizetett érte. A mesterséges intelligencia így beírta magát a művészettörténetbe, hiszen
Érdemes megjegyezni, hogy a portré műfaja nagyon nehéz egy mesterséges intelligencia számára, mivel a gépek még nehezebben ismerik fel az arcvonásokat, mint az össze-vissza formákat és színeket. A Diszkriminátor egy egész fiktív családot megfestett: Belamyéknál portrét készített például a grófról és a grófnéről (Edmond ükapjáról és ükanyjáról), sőt, az egész családfát lerajzolta. A többi festménynek egyelőre nincs gazdája, de ha híre megy a félmillió dolláros vételárnak, biztosan több műkedvelő szeretne majd lecsapni a különleges műalkotásokra.