Tech

Máris földszerű bolygót talált a NASA legújabb bolygóvadász űrszondája

A TESS űrszonda köszöni szépen, tökéletesen működik, és már most talált két potenciális exobolygó-jelöltet, pedig még csak pár hónapja kémleli az eget szuperföldek után. A Pi Mensae csillag körül fedezett fel egy lehetséges planétát, amely létezését még további kutatásokkal bizonyítani kell, de ha ez sikerül, akkor elmondhatjuk, hogy öt hónap alatt a legfrissebb bolygóvadász szonda megtalálta az első bolygóját.

A TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) 2018 áprilisában indult útnak azzal a céllal, hogy a Jupiterhez hasonló gázóriásokat keressen az univerzumban. Az első felfedezése viszont egyáltalán nem ilyen bolygó lehet: a 60 fényévnyire lévő Pi Mensae c az első mérések szerint 2,1-szer lehet csak nagyobb, mint a Föld.

A Pi Mensae sárga törpe körül keringő potenciális bolygó 6,27 nap alatt kerüli meg a csillagát, és valószínűleg szuperföld, ami azt jelenti, hogy földszerű bolygó, szilárd maggal.

Nagyon valószínű viszont, hogy lakhatatlan, mivel nagyon közel van a csillagához, így sem víz, sem élet nem maradhat meg rajta.

A TESS a Pi Mensae c-n kívül megfigyelt egy másik bolygót is, aminek a létezéséről már 2001 óta tudunk: ez is a Pi Mensae körül kering, és a Pi Mensae b nevet kapta. Nagyjából tízszer akkora lehet, mint a Jupiter, és 2100 nap alatt kerüli meg a csillagát.

Az űrszonda korábban már ismert bolygókat is újra felfedezett (ami azt jelenti, hogy bizonyította a létezésüket): 17 olyan planétáról készített felvételeket, amelyeket már korábban más módszerekkel rögzítettek a kutatók.

A TESS jelenleg egy négyhónapos tesztelési perióduson megy keresztül, ha minden jól sikerül, a misszióját kétévesre tervezik. Ez idő alatt nagyjából húszezer exobolygó felfedezését várják tőle a NASA kutatói.

Feldolgozottság 22:51 órakor: 92,19%