Ismét áll a bál a Teslánál: Elon Musk elektromos autós cége már jó ideje bajlódik a vezérigazgató túlzó ígéreteivel, aminek nagyrészt a cég dolgozói isszák meg a levét. A gyárakban borzalmasak a munkakörülmények, a szakszervezeteket elnyomják, most pedig épp kirúgták a teljes munkaerő 9%-át.
VAN BAJ
Amíg a cég küszködik, hogy elérje a vezérigazgató által kijelölt határidőket, a részvények szárnyalnak, és Musk optimizmusa megtörhetetlennek látszik. A Model 3-ból viszont még mindig nem gyártanak heti ötezret, ahogy azt Musk 2017 végére ígérte, illetve a 2017 második felére tervezett napelemforgalmazás se látszik megvalósulni. A Bloomberg által figyelt összesen 54 Tesla-projekt közül 22 nem készült el időben, az átlagos késés pedig 139 nap. Ezért akármennyire is imádják Muskot befektetői és rajongói, a cégre nehezedő nyomást folyamatosan kezelni kell.
Nemrég a Guardiannek tálaltak ki a gyárakban dolgozók: a Tesla üzemeiben gyakoriak a a feszített munkatempóból fakadó maradandó sérülések. Egy dolgozó például 2015-ben szenvedett maradandó hátsérülést, és azóta nem képes komolyabb fizikai munkát végezni. Egy másik gyári munkást annyira leharcoltak a heti hatnapos, tizenkét órás műszakok, hogy most már ínhüvelygyulladás és kéztőalagút szindróma miatt nem tudja ellátni a feladatait.
MUSKNAK CSAK A SZÁJA JÁR
Emellett a vállalati kultúra sem teszi egyszerűbbé a dolgukat. Tavaly nyilvánosságra került emailek szerint a vállalatot többen perelték nemi alapú diszkrimináció, rasszizmus és szexuális zaklatás miatt. A cég ekkor tagadott minden vádat, Musk pedig megüzente az alkalmazottaknak, hogy ha bárki rosszul kezeli őket, legyenek kemények, ne vegyék magukra a dolgokat, és ha kell, fogadják jó szívvel a bocsánatkéréseket. Ez a fajta hozzáállás, ami a felelősséget a munkahelyi zaklatások potenciális áldozataira tolja, tovább rontotta a munkaerő és a Musk közötti, amúgy is ingatag viszonyt.
A cégvezér ugyanis állítólag nem tesz túl sokat azért, hogy javítsa a munkakörülményeket, vagy jobban odafigyeljen a gyártósorokon uralkodó állapotokra. Úgy látszik, ahogy nagyobb vállalati ígéreteinél, itt is gyakran csak a szája jár: holott nyilvános levélben ígérte meg, hogy minden egyes sérülést személyesen vizsgál ki, és a sérült munkásokkal is maga fog találkozni, számos, súlyos állapotban lévő dolgozó tanúsítja, hogy semmi ilyesmi nem történt.
Hasonlóan próbál a Tesla elhatárolódni azoktól az információktól, amik szerint a dolgozóik szakszervezetbe tömörülését is aktívan akadályozzák. Egy alkalmazott beszámolója szerint a felettese a biztonsági szolgálattal tessékeltette ki a gyárból, amikor szakszervezet alapítására buzdító szórólapokat kezdett osztogatni kollégái körül. Ilyen esetekről többen is panaszt tettek a Nemzeti Munkaügyi Kapcsolatok Testületének (NLRB).
A Tesla természetesen tagad minden ehhez hasonló vádat, a dolgozók pedig sokszor inkább elállnak attól, hogy nyilvánosan is megvádolják a céget. Ez azért van így, mert a Teslával kötött titoktartási szerződésük munkakörülményekről szóló része túlzottan tágan van megfogalmazva, ezért könnyen állásukat veszíthetik, ha bármilyen módon felemelik szavukat a cég ellen.
NEM A GYÁRI MUNKÁSOKAT RÚGJÁK KI
A kirúgásokra azonban néha nem is kell okot találni: a cég ugyanis most végzett történetének legnagyobb tömeges leépítésével, melynek során körülbelül 3000 főtől, azaz teljes munkaerejük 9%-ától szabadultak meg. Ez ugyanannak a hajrának a része, ami a Model 3 tömeggyártásához hivatott vezetni.
Így nem is csoda, hogy a tömeges kirúgások nem a gyári dolgozókat érték: az ő számukat nem nagyon nyírná meg Musk, hiszen viszonylag olcsó munkaerőként a gyártás oroszlánrésze rájuk marad. Próbálkozott már a cégvezér automatizált gyárakkal, de ezekben a drasztikusan alacsony személyzet miatt olyan gyorsan uralkodott el a káosz, hogy még az örök optimista vezérigazgatónak is be kellett látnia, nem túl működőképes az ötlet.
Szüksége van hát Musknak a gyári munkásokra, de az irodai személyzet egy részétől könnyen válik meg: ez ugyanis az a réteg a Tesla hierarchiájában, akik mindig is csak a fényesebb részét látták a cég ügyeinek, és akiket jobban meg is tudtak hatni Musk világmegváltásról szóló tervei. Ez magyarázza, hogy nagy részük még kirúgásuk miatt sem panaszkodott egy szóval sem, sőt, többen Twitteren ajnározták a céget és Muskot a nemes cél érdekében elkövetett szükséges lépés miatt.
FORRÓSODIK A HANGULAT
Viszont furcsa, hogy nem látják, hogy amíg őket elbocsátják, a gyárakban dolgozó kollégáikat pedig emberi nyersanyagként kezelik, addig Musk szépen csendben elég vastag juttatásokat szavaztat meg magának. Minden 50 milliárdos növekedés után a Tesla tőkeértékében Musk ugyanis 600 milliós részvénycsomagot kap – ez azt jelenti, hogy hamarosan akár a világ leggazdagabb embere lehet.
Mindezt pedig úgy, hogy a gyárakban egyre forróbb a hangulat, és a cég fejlesztéseit is több oldalról támadják: nem volt jó PR a mostanában történt, esetekben halálos autópilótás karambolok sorozata, de néhány újabb vezetésbiztonsági funkció se működik rendesen. A befektetők és Musk azonban már-már mániákusan bizakodónak látszanak: a cég részvényárai folyamatosan nőnek, és a milliárdos is tömegével vásárol saját cége részvényeiből. Csak remélni lehet, hogy tudják, mit csinálnak.