Tech

Itt az új közbringarendszer, amely leválthatja a Bubit

A LimeBike neve Amerikában nem ismeretlen, elektromos rásegítéses és sima, pedállal hajtható közbringarendszert hoztak létre, amelyek a Mol Bubikkal ellentétben dokkoló nélkül működnek, azaz gyakorlatilag bárhol felvehetjük és letehetjük őket – persze az adott város határain belül.

A Mobil Világkongresszus (MWC) margóján tartott MobileFocus Global rendezvényen jelentették be új elektromos robogójukat, a Lime-S-t. Mint a helyszínen elmondták, a teljes flotta, a robogó mellett a Lime-E elektromos és a LimeBike sima bringa egy kísérleti program keretében elstartolt Európában is: az első két helyszín Frankfurt és Zürich. Így ők lettek az első amerikai közbringás cég, amely belépett az európai piacra.

A teljes LimeBike flotta

Bár éppen a téli holtidőszakban, még 2017 decemberében indult a projekt, ennek ellenére az elmúlt két hónapban több mint tízezer alkalommal használták már kétkerekűiket a két városban.

Ez egy remek indítás volt ahhoz, hogy elkezdjük a tavaszi és nyári csúcsidőszakot”

– mondta a 24.hu-nak Caen Contee, alapítótag és marketing igazgató. Egy svájci eddig átlagosan napi kétszer, egy német felhasználó napi egyszer használta a bringákat.

Jelenleg 500 bringát szórtak ki a két nagyvárosban tesztjelleggel, viszont Contee elmondta, ahhoz, hogy egy települést teljesen le tudjanak fedni, körülbelül 100 lakosra kell egy bicikli. Szemléltetésképp Budapesten ez több mint 17 ezer bringát jelentene.

Lime-S, Lime-E és a LimeBike Fotó: 24.hu

Bérelj mobillal kétkerekűt

A kétkerekűket GPS-szel és vezeték nélküli hálózattal látták el, így a felhasználók és a szolgáltató is láthatja, merre vannak. Van egy biztonsági zár is a bringa hátsó kerekénél, így amíg nem oldjuk fel mobillal, addig nem lehet elmozdítani.

Az app Androidra és iPhone-ra is elérhető, ezen keresztül térképen láthatjuk, hol és milyen eszközök vannak a városban, majd ugyanezzel  az appal, a QR-kód beszkennelésével tudjuk feloldani a bringát.

Beszkenneljük mobilon a kódot, és mehetünk is Forrás: LimeBike

Teljeskörű kölcsönzőrendszert fejlesztettek hozzá: egy svájci frank vagy egy euró fél óra bérlés – az összeget az appban megadott bankkártyáról vonják le automatikusan az út végén. Lehetőség van azonban bérletet is kiváltani kedvezményes áron.

A Lime-E akkumulátora 150 kilométert bír egy töltéssel rásegítéses módban, míg a Lime-S robogó 60 kilométert tudunk megtenni.

Lime-E hátul az aksival és zárral Fotó: 24.hu

Céljuk, hogy egy sima bringa-megosztó cég helyett egy intelligens, fenntartható, de megfizethető közlekedési szolgáltatóvá nőjék ki magukat, amely a jövő okosvárosait ellátja eszközökkel. Erre pedig minden esélyük megvan, hiszen február 15-én kaptak egy újabb, 70 millió dolláros befektetést terjeszkedésre és a paletta szélesítésére.

Mivel teljeskörű szolgáltatást építettek köré és nincsenek dokkolók, így elviekben a városvezetéssel sem kéne egyeztetniük, ha új helyen akarnák bevezetni, Caen Contee azonban hangsúlyozta, a konkurenciával ellentétben ők csak az önkormányzatok engedélyével terjeszkednek. (Hogy hol legyenek legközelebb, arról ezen a térképen lehet szavazni.)

Vélhetően amiatt is helyeznek nagyobb hangsúlyt az együttműködésre, mivel Amerikában néhány városban már gondot okozott, hogy a dokkolók hiányában az emberek mindenfelé ott hagyták a bringákat: járda közepén, behajtókon, magánterületen. Ezért több helyen is moratóriumot vezettek be az újabb bringák telepítésére, amíg kitalálják a megfelelő szabályozást.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik