A Facebook hirdetési rendszere rendkívül összetett algoritmusokat használ, a felhasználók elé kerülő szponzorált posztokat pedig nem csak az olyan alapvető jellemzők, mint a demográfiai adatok, kor és nem alapján választják ki, de meghatározó faktor a profil tulajdonosáról felállított pszichológiai profil is.
és meghatározható általa, hogy extrovertált, vagy introvertált személyről van szó.Ennek figyelembe vétele is megnöveli annak esélyét, hogy a felhasználó rákattintson a hirdetésre – derül ki egy nemrég publikált tanulmányból, amelynek elkészítésében több neves külföldi egyetem kutatói vettek részt. Kísérletük során 40 százalékkal több kattintást, és 50 százalékkal több vásárlást eredményezett az, ha ennek figyelembe vételével céloztak a cégek.
A kísérlet célja az volt, hogy tudományos bizonyítékokkal is alátámaszthassák, hogy a pszichológiai célzás működik, és már egyetlen kis változás is jelentős eredményeket hozhat.
NEMCSAK VÁSÁRLÁST, VÁLASZTÁST IS BEFOLYÁSOLHAT
Matz és kollégái 3,5 millió felhasználó körében futtattak facebookos hirdetési kampányokat különféle cégeket képviselve, de előtte felmérték azt is, hogy adott felhasználók milyen oldalakat kedvelnek, ami a szakember szerint sokat elárul a személyiségről, amit Sandra Matz, a Columbiai Üzleti Iskola professzora és a tanulmány vezetőszerzője különösen aggasztónak tart.
„Amennyiben ezt olyan környezetben használják fel, amiben az embereket manipulálni próbálják, olyan dolgokra is rávehetik őket, ami nem alapvető érdekük, például hogy ne menjenek el szavazni.”
Moran Cerf neurológus szerint még az igazán aprónak tűnő változtatások is jelentősen növelik annak esélyét, hogy valamire rákattintsunk, vagy akár vásároljunk. Egy extrovertált futóra jobban hathat olyan futócipő reklám, amiben a barátok együtt edzenek, míg az introvertáltak a magányos futó karakterével tudnak jobban azonosulni.
Matz úgy gondolja, hogy a pszichológiai célzás
Azon cégek, akik például az egészséges életmódra, spórolásra ösztönzik az embereket, ezáltal még többeket érhetnek el. A technológiára és a módszerre nem lehet egyértelműen azt mondani, hogy jó vagy rossz, hiszen minden attól függ, milyen célra használja fel adott cég.NEM CSAK A FACEBOOK MÁSZIK BELE AZ AGYUNKBA
Matz megjegyzi, hogy a Facebook csak az egyik olyan platform, amelyiken pszichológiai módszerekkel teszik hatékonyabbá hirdetéseiket a cégek, ez virtuálisan bárhol megtörténhet, még akkor is, ha a felhasználónak minimális a digitális jelenléte.
„Bármilyen digitális lábnyom alapján lehet következtetni a személyiségre, lehetnek azok Facebook lájkok, böngészési előzmények, bankszámla tranzakciók, vagy okostelefonos adatok. Ez alól nem tudunk kibújni, csak ha nem mondunk nemet minden digitális szolgáltatásra.”