Forintokból készül minden
A Times megszólaltatott egy dolgozót, Mercedes Cortest, aki bővebben beszélt arról, milyen állapotok uralkodnak a gyárakban.
A feltételek nem túl jók, patkányok is voltak körülöttünk, tiszta por volt minden. Ez emberek azt mondják, ez a fejlődő országok sajátossága. Persze, csak épp a saját portájuk körül is szét kellene nézni
– mondta az 56 éves nő, aki heti hét napot dolgozott, fizetése pedig attól függött, mennyire gyorsan végzett egy ruhával. Mint mondta, átlagosan 270 dollárt, azaz 80 ezer forintnak megfelelő összeget vihetett haza hetenként. Az általa készült ruhák centekből megvoltak, hogy aztán brutális haszonnal árulják azokat a webshopokban.
Saghian rájött, cége nem képes majd fennmaradni, ha ugyanolyan termékeket kínál, mint az összes többi webáruház. Mivel tudták, hogy az Instagramban nagy pénz van, az egyik webfejlesztőnek támadt egy ötlete: miért ne reklámoznak inkább influenszerekkel, akik az ingyen termékekért cserébe jó reklámot csinálnak a Fashion Novának. El is indult a fiók, a tucatruhákat pedig elkezdték kiküldözgetni az influenszereknek, akik az ingyen cuccért és a csatornájukon/profiljukon lévő plusz tartalomért vidáman asszisztáltak ehhez.
„Mindenki szeretne több követőt, ha pedig megjelöljük őket a képeinken, nőni fog a bázisuk” – beszélt üzletpolitikájáról a cégtulajdonos, aki így felküzdötte a Fashion Novát a közösségi média elitjébe. Ez olyannyira jól ment, hogy Cardi B-t is megszerezte a márka arcának, az énekes kollekciója pedig órák alatt elfogyott a webshopból. Nem csoda, hogy a Google-ben többen kerestek rá a cég nevére, mint a Guccira vagy a Versace-re. Ebben az is közrejátszhat, hogy a vállalat elég sokszor másolja a gigamárkák legjobb darabjait, így kínálva olcsó, elérhető alternatívát a fogyasztóknak.
Emiatt elég sok pert varrnak a nyakukba, legutóbb a Versace kérte számon őket Jennifer Lopez ikonikus ruhájának kopizása miatt.
Versace Is Suing Fashion Nova for Ripping Off Jennifer Lopez’s Iconic Grammys Dress https://t.co/fRKZmL3bAD
— Cosmopolitan (@Cosmopolitan) 2019. november 26.
Az sem teljesen világos, hogy a multimilliárdos Cardi B-nek miért van szüksége utánzatokra, hacsak nem kimondottan a polgárpukkasztás a célja. A rapper így érvelt:
Szerettem volna olyasmit csinálni, amire az emberek felkapják a fejüket: Ó, vajon mi ez, Chanel? Esetleg Gucci? Nem, ez a Fashion Nova.
De ha nincs pénzem Guccira, mit vegyek?
Aki rákattint a Fashion Nova Instagramjára, két dologgal szembesül:
- nagyon hasonló külsejű modellekkel (?) reklámozzák a ruhákat, akiknek a testalkata nem feltétlenül egyezik a vásárlókéval (így fordulhat az elő, hogy a képeken tökéletesen állnak a darabok, melyeket amúgy meglehet, hosszú órák alatt applikálnak a modellekre a minél jobb fotó érdekében),
- a darabok pedig inkább extrémek, mintsem napi szinten viselhetőek.
Ráadásul a Fashion Nova sem ígér többet annál, ami: megpróbál a ruháin keresztül más embert láttatni. Ahogy ars poeticájukban írják:
Úgy gondoljuk, megérdemled, hogy dollármilliomosnak tűnj, anélkül, hogy a bankszámlád megérezze.
A felszínesség előtérbe helyezése mellett úgy fogalmaznak, a márka „szabályokat ír és szabályokat is szeg” a trendeket illetően. A fenti idézetből a kulcsszó mindenképp a „tűnj”, itt érdemes azon elgondolkodni, miért jó bármilyen márkából utánzatot viselni, birtokolni, ha egy hozzáértő szem 5 másodperc alatt kiszúrja a hamisságot?
Másrészt pedig mennyi értelme van azt mutogatni, milyenek szeretnénk lenni, mi az az életszínvonal, amire vágyunk? Ezek a darabok – akármilyen jól néznek ki a kevésbé szakértő szemeknek – feltehetőleg kevésbé minőségiek anyagok terén, elég csak az előállítási költségekre gondolni. A Fashion Nova abban az árszegmensben mozog, ahol egy farmerért elég 6000 forintot fizetni, és még ingyen is szállítja ki a cég. Minőségben nem feltétlenül vannak topon ezek a termékek: egy háromezres melegítőalsó esélyes, hogy nem tartja meg a fazonját, egy kétezres sportcipőben több a műanyag, mint egy zsugor petpalackban – utóbbi esetben az sem elhanyagolható tény, hogy egészségügyi kockázata is akadhat egy olcsó lábbelinek.
Saghian cége az éhbérért dolgoztatás mellett a kirívó, sokszor meghökkentő darabokkal véteti észre magát a hírekben. Az alábbi ruha például egy melegítőalsó- és felső (?), amit nehezen tudunk elképzelni még otthoni viseletként is, hiszen semmi értelme nincs:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A legtöbbször előforduló érv a hamisított, olcsóbb árkategóriában versenyző, de még divatosnak tűnő ruhák esetében, hogy nincs másik alternatíva. Ha valakinek tetszik egy 40 ezres Gucci-pulóver, de nem tudja megengedni magának, megtalálja a Fashion Novát (vagy bármely hasonszőrű céget), ott pedig összeválogatja töredékáron azt, ami divatosnak tűnik.
Az alábbi videóban azonban jól látható, milyenek az ott árult cuccok a valóságban:
Mi a tanulság?
Hiába nézik az emberek úgy a haul videókat, mintha kényszerítenék őket, ha valaki influenszer (akár külföldi, akár magyar), lásson túl az ingyen ruhákon és az azokból történő haszonhúzáson. Keressen rá a cégre, ne reklámozzon gagyi cuccokat csak azért, mert azt kéri cserébe a cég. Vásárlóként (és nézőként) pedig célratörőbb használt ruházattal foglalkozó üzletekbe járni, ott legalább az olcsó ár nem egyenlő a gyerekmunkával és legalább újrahasznosítunk. Illetve mivel az influenszerek abból kapják a pénzt, hogy mi nézzük őket, nyugodtan kérdezzük meg tőlük, mennyit tudnak azokról a márkákról, amiknek ingyen reklámot csinálnak pár tízezer forintba kerülő, de igazából a töredékét se érő ruhahalomért cserébe.
Kiemelt kép: Instagram.com/fashionnova