Élet-Stílus
SOLDEN, AUSTRIA - JANUARY 07:  Daniel Craig poses at the photo call for the 24th Bond film 'Spectre' at ski resort on January 7, 2015 in Soelden, Austria.  (Photo by Jan Hetfleisch/Getty Images)

Ez a celebkabát olyan drága, hogy konkrétan lelopják az emberekről Amerikában

Az amerikai ítéletidő brutálisan tombol a tengerentúlon, ami nemcsak a hajléktalanokat érinti iszonyatosan kellemetlenül, hanem azokat is, akik otthonaikból figyelik a rég nem tapasztalt havazást. A mínuszok embertelenül kúsznak lefelé a hőmerőn, ilyenkor pedig kétségtelenül szükség van az olyan divatos, sztárok által viselt, nem utolsó sorban meleg ruhadarabokra, amilyenek a Canada Goose dzsekijei is. Ja, egyébként majdnem két iPhone árát kell kicsengetnünk azért, ha Daniel Craiget vagy Jennifer Lopezt akarjuk a téli divatban utánozni. 

A person with a walker goes over snow as they cross Canfield Avenue on January 29, 2019 in Detroit, Michigan. - Millions of Americans braced Tuesday for a dangerous polar vortex which began to settle over a large swath of the United States, threatening to set new records as schools and businesses closed and authorities warned of frostbite. Temperatures in almost a dozen states stretching over 1,200 miles from the Dakotas to Ohio were forecast to be the coldest in a generation, if not on record. (Photo by JEFF KOWALSKY / AFP)
Olyan hideg lesz az USA-ban, hogy percek alatt fagyási sérülést lehet szerezni
110 millió amerikait érint a sarkvidéki időjárás.

A márka megítélése korántsem jó. Egyrészt árát tekintve igencsak különböző társadalmi rétegeket céloz meg, másfelől a dzseki gyártási folyamata meglehetősen sok negatívumot hordoz magában, de erről később. Az érdekesebb része sokkal inkább az ennek a ruhadarabnak, hogy folyamatosan a tolvajok kedvenc célpontja — és nem kizárólag az USA-ban, hanem már az Egyesült Királyságot is elérte a hullám.

Milyen Goose?

Canada Goose, mármint kanadai vadliba, igen. A cég 1957-ben indult világhódító útjára, akkor még Metro Sportswear Ltd. névvel, és egy bizonyos lengyel emigráns, Sam Tick hozta létre. A név nagyjából az 1990-es évek elejéig megmaradt, ám az európai forgalmazásban jobbnak látták, ha Canada Goose néven kezdik árulni a téli cuccokat (a Snow Goose ugyanis foglalt volt). A brand brutális népszerűségnek indult, éves bevételükkel 1991-ben még a 3 millió dollárt is épphogy átlépték, 2008-ra ez 18 milliót jelentett, 2013-ra pedig már 250 millió dollárt, azaz mai árfolyamon átszámolva 69 milliárd forintot ért a brand.

Meglehetősen érdekes, honnan hová nőtte ki magát a cég, tekintve, hogy az indulás után hosszú ideig a kanadai rendőröket ruházták a ma már kultikus dzsekikkel. Elősegítette a cég megismerését, hogy az 1980-as években egy Antarktiszon dolgozó kutatócsoport Goose-termékekkel vonult felfedezni, majd az első kanadai hegymászó is az akkor még nem annyira világhírű cég dzsekijében jutott fel a Mount Everestre. A népszerűségét nem az árának köszönheti, mert egyes modellek már az 1700 dolcsis, azaz közel félmillió forintos árcímkét is át-átlépik, de az biztos, hogy a popkultúra erősen rásegített a márka népszerűségének növelésére — jó példa erre a 2004-ben készült Holnapután című film, amiben konkrétan Goose-dzsekikben tűnt fel az összes főszereplő, mint Jake Gyllenhaal vagy Dennis Quaid:

TOKYO, JAPAN - MAY 31: Director Roland Emmerich (R), Emmy Rossum (2R), Dennis Quaid (2L) and Jake Gyllenhaal (L) attend a press conference to promote 'The Day After Tomorrow' on May 31, 2004 in Tokyo, Japan. The film will open on June 5 in Japan. (Photo by Koichi Kamoshida/Getty Images)
A Holnapután című film szerelőgárdája, itt speciel nem Canada Goose ruhákban – Fotó: Koichi Kamoshida/Getty Images

Mondani sem kell talán, hogy mennyire jó üzletpolitika volt az, hogy a Canada Goose rárepült a legnagyobb celebekre, irdatlan mennyiségű dollárt kiperkálva nekik — hogy ugyan nem mindig, de legalább télen vegyék fel igen sokszor, ha a lesifotósok kereszttüzében utcára merészkednek. Megnyerték Kate Uptont, Daniel Craiget és még Rihannát is, azt viszont nem lehet elvenni a márkától, hogy vélhetően nem lenne ennyire sikeres, ha nem képviselne az átlagnál valóban jobb minőséget. 

Igen erőteljes megjelenéssel felbukkant a Spectre című James Bond-moziban (konkrétan ilyet hordott Craig a szerepében), illetve az Oscar-díjas Manchester by the Sea (A régi város) filmben is feltűnt. Nyilvánvalóan ezek a befektetések a legtöbb alkalommal megtérülnek, mert másképp nem tudnának milliókat invesztálni minden évben egy-egy hollywoodi produkció vagy celeb goose-osítására.

Viszik, akár a cukrot — csak nem mindig pénzért

2019 januárjában a chicagói rendőrség fél tucat olyan rablásról számolt be, aminek főszereplői Canada Goose dzseki viselő figurák voltak, illetve azok, akik ellopták tőlük. Néhány esetet még az utcákon felszerelt köztéri kamerák is rögzítettek. A legbizarrabb talán az a jelenet volt, mikor fegyveres férfiak ugrottak ki egy autóból, majd gyanútlan járókelőkről kényszerítették le a márkás kabátokat. Ugyanez Manchesterben is megtörtént még 2016-ban, ami meglehetősen furcsa egybeesés a fentebb már említett A régi város film ugyanebben az időben történt forgatása miatt.

Az 1980-as években hasonló esetek történtek, mikor a Nike piacra dobta az Air Jordan nevezetű sportcipőjét, sajnálatos módon akkor tragédiába is torkollott némely lopás, ugyanis több férfit lelőttek, aki nem akarta odaadni a cipőjét a rablóknak. Többnyire az amerikai fekete közösségekben történtek ezek a gyilkosságok, emiatt egyfajta szimbóluma lett az Air Jordan az áldozatoknak, most pedig hasonló közbeszéd kezdi kinőni magát a közösségi médiában.

Etikai kérdések? Ó, felejtsük el!

Elkötelezettek vagyunk, hogy termékeink mindenfajta olyan tevékenység nélkül készüljenek el, amelyek az állatoknak netán kellemetlenséget okoznának. Teljes átláthatóságot adunk arról, mi történik a cégünknél

magyarázta a Canada Goose egy közleményben 2019 első hónapjaiban. És hogy ez miért fontos? A prérifarkas szőrét használják a kabátok kapucnijának kialakítására, és az bizony fájdalommal jár a ragadozó állatoknak. Állítólag a brand kizárólag olyan állatok szőrét használja fel, amelyek természetes halált haltak, esetleg elestek egy másik ragadozótársuk által, egyes vélemények szerint viszont csapdába ejtik a farkasokat, hogy megszerezzék a szőrüket. A PETA nevezetű amerikai állatvédelmi szervezet már többször beleállt a márkába, főként a prérifarkasok miatt, 2010-ben betámadták Justin Trudeau-t is, amiért családjával együtt a márka ruháiban szerepeltek egy karácsonyi fotón. A szervezet szerint a kanadai miniszterelnök ezzel beállt az állatok kínzása mögé, 2017-ben pedig a PETA egy videót is közzétett arról, amint a Goose munkásai libákat mészárolnak le, ismeretlen célok miatt.

LONDON, ENGLAND - DECEMBER 13:  (EMBARGOED FOR PUBLICATION IN UK TABLOID NEWSPAPERS UNTIL 48 HOURS AFTER CREATE DATE AND TIME. MANDATORY CREDIT PHOTO BY DAVE M. BENETT/GETTY IMAGES REQUIRED)  Tom Hardy attends the English National Ballet Christmas Party at St Martins Lane Hotel on December 13, 2012 in London, England.  (Photo by Dave M. Benett/Getty Images)
Venom, azaz Tom Hardy is ebben nyomja – Fotó: Dave M. Benett/Getty Images)

A Canada Goose mint márka, marketing szempontból igen erős. A luxus eleve egy igen negatív kontextust maga után hordozó kifejezés, ez főként igaz a magyar társadalmi közbeszédre, de néhol az USA-ban sincs másképp. Ellenpólusként jelenik meg ilyenkor a minőség, ami jellemezheti a terméket, ezáltal elfeledtetve azt a sok rossz érzést, ami előjön, mikor egy-egy ilyen cucc vásárlásán gondolkodunk. A Canada Goose ennek ellenére nem azt állítja üzletpolitikája középpontjába, hogy „ha a celebek ezt hordják, neked is ezt kell viselned!”

Az új kollekciók bemutatása persze már az Apple-termékek megjelenését idézik fel, mikor kígyózó sorok állnak órákat azért, csak hogy magukra vehessék a kultikus téli ruhadarabokat.

A hollywoodi jó barátnak számító Canada Goose — luxus mivolta ellenére — azért továbbra is magában hordozza az olyan etikai kérdéseket, amiket egy magas árcédulával nem lehet elrejteni a világ elől.

De azt se hallgassuk el, a piaci kereslet diktál, márpedig a minőségi és drága tárgyi javak birtoklása státusszimbólummá vált a fiatalabb generációk körében. Ebbe a sorba jól illeszkedik a kanadai márka is, amely nagyon úgy tűnik, hosszú évekre bebiztosította helyét a mainstream divatiparban.

PARIS, FRANCE - SEPTEMBER 28:  A guest wears a burgundy belt, a D&G logo white t-shirt from Dolce & Gabbana, a purple glitter skirt, sunglasses, outside Issey Miyake, during Paris Fashion Week Womenswear Spring/Summer 2019, on September 28, 2018 in Paris, France.  (Photo by Edward Berthelot/Getty Images)
A Dolce & Gabbana most komolyan belebukik a kínai botrányba?
Egyáltalán bele tud bukni egy nagy cég egy ekkora botrányba?

Kiemelt kép: Jan Hetfleisch/Getty Images

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Golden retriever and British cat
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.