2021-ben megtörténik, amire a Forma-1 rajongói, de a Ferrari-szurkolók biztosan régóta vágytak már, Mick Schumacher bekerül a sorozatba. A legendás Michael Schumacher fia a Haas autójában ül majd és egy másik újonc, Nyikita Mazepinnel lesz a csapattársa.
A 21 éves versenyzőről egyesek azt tartják, csak a neve miatt kap lehetőséget versenyzőként, mások szerint éppen ezért dolgozott még keményebben. Ha azonban az elmúlt évek folyamatait megnézzük, nem tűnik érdemtelennek a lehetőség.
Kezdetben azt is titkolta, hogy Schumacher
Minden sportoló számára nehéz megbirkózni azzal, ha az apja sztár. Ilyenkor hatalmas az elvárás, hogy felmenői nyomdokaiba lépjen az illető, ráadásul a rajongók és a média minden lépését kiemelten figyelik. Mick Schumacher esetében is így van ez, aki már egyévesen felbukkant a paddockban és hamar eldőlt, hogy a Forma-1-be kerülés lesz majd a célja.
https://twitter.com/F1/status/1334069042689290241
Fantasztikus, hogy abban a sportágban szerepelhetek, amelyben ő is versenyzett. Mindketten imádjuk ezt a sportágat, így igazán elképesztő, hogy követhetem a példáját. Ez egy megvalósult álom, amit hároméves korom óta kergetek
– mondta Mick Schumacher a lehetőségről.
A fiatal németnek döcögősen indult a pályafutása. A versenyzés iránti szenvedélye már hároméves korában megvolt, gokartozni csak később kezdhetett el és bár nem volt benne ügyetlen, az átütő sikerek elmaradtak. A fejlődés azonban látszott, míg 2008-ban és 2009-ben a középmezőnyt erősítette, 2013-ra már a német Junior Kart bajnokságában harmadik helyen zárt.
Sokat elmond Mick Schumacher gyerekkoráról és életéről, hogy a gokartozás alatt végig édesanyja nevét használta, hogy elkerülje a szükségtelen felhajtást. Mick Betsch eredményei nem is okoztak nagy szenzációt, egészen addig, míg utolsó évében az Európa-bajnokságon és a világbajnokságon is második lett.
Ezt követően került be 15 évesen a Formula-4-be először tesztpilótaként, majd egy évvel később állandó ülést kapott, autóján ekkor már a Schumacher név díszelgett.
Berobbanni viszont nem sikerült. Mindössze 10. helyen végzett az összetettben, de ez is elég volt hozzá, hogy lásson benne fantáziát a Ferrari akadémiája. Utólag persze könnyű azt mondani rá, az olasz istálló bolond lett volna nem kiaknázni egy ekkora marketingfogást, de Mick ráadásul azonnal bizonyított is.
Míg a Van Amersfoot Racingben csak a fenti első hétvégéjén nyert futamot, majd az MRF Racingben pedig egyszer sem, a Ferrari érdekeltégébe tartozó Prema Powerteamben rohamosan fejlődött. Az ADAC és az olasz Forma-4-es bajnokságában is öt-öt futamgyőzelemmel és négy-négy dobogós hellyel lett második, közben az MRF Challenge Formula-2000-ben is harmadik lett.
Az érdemi karrier elkezdődött, jöhetett a Forma-3 egy újabb Prema-autóban, amelyben Monzában harmadik lett, de mindhárom csapattársa megelőzte a bajnokságban. A következő F3-ban töltött idénye is nagyon nehezen indult, csak tizedik helyen állt a pontversenyben, de egy Spában szerzett győzelemtől megtáltosodott.
Látva a hihetetlen fejlődést, a Prema felvitte a Forma-2-es csapathoz a 19 éves pilótát, ahol szinte szórol szóra ugyanaz történt vele, mint Forma-3-ban. Első évében 12. helyen zárt egy győzelemmel, majd a mostani, 2020-as idényben tíz dobogónál tart már és vezeti a bajnokságot az utolsó versenyhétvége előtt.
Ha folyamatos a fejlődése, miért támadják?
A fenti eredménysorát látva elég egyértelműen az a kép rajzolódik ki, hogy Mick Schumachernek egy tanulóév kell ahhoz, hogy megszokjon egy új autót és bajnokságot. Ez persze egy fiatal versenyző esetében nem meglepő, ugyanakkor a legnagyobb kritikusai általában arra hivatkoznak, hogy ez a sportág nem mindenkivel ilyen türelmes. A vád konkrétan az, hogy Schumacher egy átlagos, de tanulékony pilóta, aki azért kap esélyt, mert az apja hét vébét nyert.
Nem hiszem, hogy egyedül a vezetékneve miatt választotta a Ferrari, de nyilvánvalóan segít neki. Persze egy név önmagában semmit sem ér. Egyelőre teljesen átlagosnak találtam a teljesítményét minden bajnokságban, rajta áll, hogy rámcáfoljon. Van még ideje
– mondta róla 2019-ben Olav Mol, holland szakkommentátor.
Schumacher viszont újra és újra bizonyított. A csakugyan átlagosnak mondható 10. és 12. hely után rendre előre tud lépni, így aztán az elemzőknek is állandóan változtatniuk kell vele kapcsolatban. A betanulós évek alatt megszaporodnak a kritikus cikkek, majd a fejlődés után már ismét tehetségnek van kikiáltva.
Ha az elmúlt évek trendjét vesszük alapul, akkor teljesen logikus viszont, hogy a Forma-2-es bajnokot egy F1-es istálló szerződtesse. A 2018-as bajnok George Russell már második évét tölti a Williamsnél, ahol odáig vannak érte és annak ellenére a Mercedesbe követelik, hogy még pontot sem szerzett. A Szahíri Nagydíjon végül a koronavírusos Lewis Hamilton helyén meg is kapja majd az esélyt, a mezőny legrosszabb autójából átülhet a legjobba.
Aztán ott a 2017-es bajnok, Charles Leclerc, a harmadik évét tapossa a legjobbak között és Kimi Raikönnent is elengedte a Ferrari, hogy megszerezze állandó pilótájának, idén pedig a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelt is lepipálta a monacói. Mondhatnánk Pierre Gaslyt, Stoffel Vandoorne-t, Nico Hülkenberget vagy éppen Romain Grosheant, akik az F2 megnyerése után azonnal ugrottak egy szintet.
Így aztán semmi meglepő nincs abban, hogy a második vonalban a bajnoki címért csatázó Schumachert elviszi a Ferrari motort használó, az olaszokkal együttműködő Haas, amely egyébként is koncepciót vált, elengedik év végén a két rutinos versenyzőjüket és őket két fiatallal pótolják. Mick Schumacher minden bajnokságban halványan kezdett és onnan kellett felállnia a padlóról, új csapatának pedig éppen erre lesz majd szüksége. Addig viszont még egy teendője van, két futamon biztosítani a bajnoki címet.
Mentálisan már világbajnok
„Kezdetben meggyűlt a baja a gumikezeléssel és sokat hibáott a Forma-2-ben, a szezon közepe óta viszont bármelyik versenyen esélyes volt a dobogóra, a hétvégén pedig akár bajnok is lehet” – összegezte Schumacher F2-es karrierjét Gary Anderson korábbi autótervező és jelenlegi szakkommentátor.
Ebbe nem is nagyon lehet belekötni, csakhogy van valami, ami már most igazán kiváló versenyzővé teszi Mick Schumachert, a mentális ereje. Nem csak arra kell gondolni, hogy Forma-3-ban és Forma-2-ben is felépítette magát egy bajnoki címre esélyes pilótának, hanem arra is, amit már gokartozás alatt is elért. A gokartos évek alatt történt ugyanis édesapja borzasztó síbalesete, amely után kómában feküdt a kórházban. Egy évvel később Mick Schumacher a világ második legjobb junior gokartozója lett.
Ez a fajta győzni akarás és elszántság kibontakozik a versenypályán is. Mick Schumacher általában nem a leggyorsabb a mezőnyből, F2-ben eddig három alkalommal futotta a leggyorsabb kört, de mindent bepótol a versenyzésben. Éppen ezért az időmérőkön és edzéseken kevésbé erős, de éles helyzetben már megmutatja, mire képes versenyzőként. Koncentrálni, végigvinni a stratégiát és kíméletlenül levadászni a riválisokat. Ilyen téren is sokban hasonlít az apjára, egészen hasonló a stílusuk a pályán.
https://twitter.com/FIA_F2/status/1309920421358252032
Azért indulhatott el ezen a pályán, mert az apja világbajnok volt? Valószínűleg. Türelmesebbek voltak vele, mint másokkal? Meglehet. Levon ez bármit abból, amit elért? Semmiképp. Tanulékony, gyorsan fejlődő versenyző, aki mindent megtesz majd egy-egy győzelemért.
Hogy ebből mennyit mutathat majd meg az egyik legrosszabb autóban a Forma-1-ben, az majd elválik, mindenesetre a szebb napokat is megélt Haas biztosan profitál majd a mentalitásából.