Szakértők szerint az idei szezon lehet minden idők egyik legizgalmasabb idénye a Forma-1-ben. Ez főleg annak köszönhető, hogy temérdek pilóta szerződött új csapathoz, valamint a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is több új szabályt hozott. A változtatások lényege, hogy hangsúly újra a gyorsaság, a sebesség felé tolódjon, például
- 105 kg helyett a versenyzők 110 kg üzemanyaglimittel rajtolhatnak el a versenyeken, vagyis a többletnek hála jobban nyomhatják a gázt,
- egyszerűsödnek az első és hátsó szárnyak,
- minden futamon egy pont jár a leggyorsabb kört autózó pilótának az első tíz helyezett közül.
A hétvégi szezonnyitót tragédia árnyékolja be, csütörtökön tragikus hirtelenséggel elhunyt a 22 éve versenyigazgatói posztot betöltő Charlie Whiting. A sportág szerelmese így nem láthatja már, milyen hatással van a Forma-1-re az új szabályzat.
Emellett egyre szigorúbb is a rendszer, eddig ugyanis az istállók maguk végezték a technikai ellenőrzést, ám idén az FIA bármikor tarthat ellenőrzést a hétvége során. Mindent átvizsgáltak a szervezők, idén még a pilóták kesztyűjére és bukósisakjára is új előírás született. Helyenként azért egyszerűsödött is a szabályzat, a gumikeverékek száma például ötre csökkent, a versenyeken kemény (fehér), közepes (sárga) és lágy (piros) abroncsokat visznek majd a csapatok.
A sok változtatás után nem csoda, hogy a címvédő Mercedes főnöke, Toto Wolff is kiemelte az idény előtt, hogy a csapatoknak alkalmazkodniuk kell majd az újításokhoz.
Az új szabályok miatt, amiket bevezettek, az lesz a fontos, hogy ki tud a legjobban alkalmazkodni az újításokhoz, az új gumikhoz és minden kihíváshoz, amivel szembe kell néznünk ebben az évben
– fogalmazott Wolf, aki 2018-as bajnokként csak az újabb világbajnoki címben gondolkodik.
Csata a bajnoki címért
Az idei szezonban is a Mercedes számít favoritnak, már csak azért is, mert a Lewis Hamilton, Valtteri Bottas kettős a mezőny egyik legerősebb, legösszeszokottabb párosa. A finn pilótának viszont azért is hajtania kell, hogy új szerződést kapjon, mivel mostani megállapodása csak az idei évre érvényes. A duó egyáltalán nem kezdett jól a barcelonai teszteléseken, de
Emellett érdemes kiemelni, hogy a Mercedes fokozatosan egyre jobb és jobb eredményeket ment a teszteken, gyakorlatilag folyamatos fejlődést mutatott.
Legnagyobb kihívóként a Ferrari szeretné megtörni az immár 11 éve tartó átkot, ennyi ideje nem nyert ugyanis vébét az olasz istálló. Sebastian Vettel személyében egy nagyon rutinos és erős versenyzőt indít a csapat, ráadásul mellette ott lesz a Forma-1 egyik legnagyobb reménysége, Charles Leclerc is. A monacói idén végre megmutathatja, hogy nem csak a jövőt, hanem a jelent is ő jelenti és már jelentkezett is egy nagyon erős idővel Barcelonában, majdnem elérte Hamilton pályacsúcsát.
A Ferrari esélyeit azonban ronthatja, hogy többször is súlyos műszaki gondja akadt Vettel autójának: egyszer megállt a pályán a kocsi, máskor pedig a gumifalba csapódott. Ha ezeket nem tudták javítani az olaszok időben, nem lesznek versenyképesek a Mercedesszel szemben.
Leginkább a Red Bull tudott beleszólni a kettős versenyfutásába az elmúlt években, ám sokat elárul az idei autóról, hogy Max Verstappen nemes egyszerűséggel kijelentette: nem fognak nyerni Ausztráliában.
Nem fogunk rögtön versenyt nyerni a Honda motorral, de elöl kell lennünk. Azt gondolom, hogy összességében jó csomagunk van, de ezen a hétvégén fogjuk meglátni igazán, hogy hol állunk, és hogy felzárkóztunk-e a Mercedeshez és a Ferrarihoz
– mondta egy keddi interjúban a holland pilóta.
Az nem is kérdés, hogy a 2019-es szezont nagyban befolyásolja majd, milyen erőforrást tud biztosítani a Honda, éppen ezért lehet aggasztó Verstappen nyilatkozata. Ugyanakkor a holland nyugodtan autózhat majd, ő lesz a Red Bull első számú pilótája a tavaly nagyon biztatóan versenyző Pierre Gasly előtt. Ez az új felállás beválhat a csapatnak, de ha az autóval annyi gond lesz, mint tavaly Daniel Ricciardo kocsijával, akkor kezdhet hátrafelé is nézegetni Chris Horner csapatfőnök.
Kiszámíthatatlan középmezőny
Azt a tesztek után lehetetlen megjósolni, hogy a brutálisan sűrű középmezőnyből ki végez majd az élen. A legtöbb ambíciót mindenképpen a Renault mutatta, amely egyrészt ajtót mutatott a Hondának és saját erőforrásból dolgozik majd, másrészt megszerezte az egyik legjobb és legnépszerűbb pilótát, Ricciardót. A franciák üzenete egyértelmű már a nagy bejelentés pillanatától:
Ehhez persze lesz pár szava a többieknek is:
- A Haas 2018-ban nagyon kiegyensúlyozott teljesítménnyel ötödik helyen végzett és a rendkívül kellemetlen stílusú Romain Grosjean, Kevin Magnussen kettős megmutatta már, lehet rájuk számítani.
- A Racing Pointra átnevezett, korábban Force India néven futó istálló több kellemes meglepetést okozott már 2018-ban is. A csapattól csupa bizakodó kijelentés érkezett az elmúlt hetekben, minden bizonnyal idén is pontszerző helyekért harcolnak majd.
- A Toro Rosso meglepően jó teljesítménnyel rukkolt elő a teszteken, főleg Danyiil Kvjat brillírozott, de nagyon hangoztatta Jody Egginton technikai igazgató, hogy Alexander Albon újonc létére fantasztikusan fejlődik – akárcsak a csapat.
- A tavaly állandóan műszaki hibáktól szenvedő McLaren helyenként jó időt produkált Barcelonában. Ellenük szól azonban, hogy a saját nevelésű Lando Norris és Carlos Sainz alkotta duó nem tűnik kifejezetten erősnek, ráadásul egy tűzeset is borzolta a kedélyeket Barcelonában.
Hamilton is szép szavakkal illette ezeket a csapatokat. A címvédő brit pilóta szerint közelebb került az élbolyhoz a középmezőny:
Korábban egy másodpercnyi volt a különbség, szerintem most fél másodpercen belül vannak, de akár még ennél kevesebb is lehet, ami lenyűgöző. A legnagyobb kérdés talán az, hogy milyenek lesznek a fejlesztéseik év közben, és meglesz-e a képességük ahhoz, tartsák a lépést a topcsapatokkal ebben a tekintetben.
Lehet-e Räikkönen és Kubica csodatevő?
A szezon előtt néhány nappal két csapatnál érezhető a lemaradás. Kimi Räikkönen érkezésével sokkal nagyobb figyelmet kapott az Alfa Romeo, de még a finn pilóta sem tudott izgalmas eredményeket hozni Barcelonában. Az kétségtelen, hogy rutinjára nagy szükség lesz a sűrű mezőnyben, az viszont nagy kérdés, hogy elég erős autója lesz-e az érdemi versenyzéshez.
Ha van csapat, amelynek a pozíciója nem kérdéses, az a Williams. A 2018-as évben tragikusan szereplő istálló idén is csak a mezőny végén kullog. Hiába adtak ülést Robert Kubicának, a lengyel pilótával is súlyos másodpercekkel maradtak el a mezőnytől, mi több, az egész teszteléssel napokat csúsztak.
Nem kaptam meg azt a szintű magabiztosságot, amit szerettem volna Ausztrália előtt. Nem ilyen napról álmodoztam a tesztkezdés csúszása után, de igyekszem a pozitívumokra koncentrálni ebben a nehéz helyzetben.
– mondta Kubica az utolsó tesztnap után és ekkor még nem is sejthette, hogy szabálytalanságok miatt teljesen át kell építeni az autóját.
Valóságos csoda lenne, ha a Williams nem tökutolsó lenne Ausztráliában és úgy a szezon egészében, ennél egy fokkal jobb Räikkönen helyzete, de nem sokkal.
Nyitókép: Charles Coates/Getty Images