Forma-1

Charlie Whiting halálával védőangyalát veszítette el a Forma-1

Legendás alakját gyászolja a Forma-1, 66 éves korában, tüdőembólia következtében meghalt Charlie Whiting. Még szerelőként érkezett a sorozatba 1977-ben, majd az egyik főszereplője volt a Brabham világbajnoki címeinek, idővel pedig a versenyzők védőangyalává vált.
Korábban a témában:

Charlie Whiting megkerülhetetlen alakja volt a Forma-1-nek, évtizedek óta nem született olyan sportszakmai döntés, amihez ne lett volna köze. Bár elég komoly kérdésekben kellett határoznia, a helyzetet mindig higgadtan, igazságosan tudta kezelni, így még ha voltak is vitái, a csapatvezetőktől a versenyzőkig mindenki kedvelte őt a mezőnyből.

WHITING Charlie (gbr), FIA Race Director, portrait during the 2018 Formula One World Championship, Belgium Grand Prix from August 23 to 26 in Spa -Francorchamps, Belgium - Photo Julien Delfosse / DPPI
Meghalt Charlie Whiting
66 éves korában tragikus hirtelenséggel hunyt el a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) Formula–1-es versenyigazgatója.

Egészen fiatalon belecsöppent az autósportba, bátyja ugyanis ralikrossz-versenyző volt, így otthon szerelték ketten az idősebb testvér autóját. Bár az anyja ellenezte, végül mérnöki iskolát végzett el, majd a hetvenes években már a brit formasorozatban dolgozott, onnan jutott el 1977-ben a Forma-1-ben szereplő Hesketh Racinghez. A Hesketh, amelyben bemutatkozott a későbbi világbajnok James Hunt, ekkor már az utolsókat rúgta, meg is szűnt, Whitingra azonban felfigyelt Bernie Ecclestone csapata, a Brabham, amely szerződést kínált neki, és amelynek 1981-től a vezető mérnöke volt.

Whiting olyan versenyzőkkel dolgozott együtt, mint Niki Lauda és Nelson Piquet, a brazilt sikerült két egyéni világbajnoki címhez segíteni (1981, 1983).

A Brabhamnél Whitingék addig feszegették a határokat, ameddig lehet, sokszor át is lépték a technikai szabályok nyújtotta kereteket, mégis ezek azok a megoldások voltak azok, amelyek előre vitték a sportágat. Az egyik legismertebb anekdota ezzel kapcsolatban az, amikor egy újságíró utólag szabálytalannak nevezte a monacói pole-t megszerző Brabhamet, mire Whiting csak annyit felelt:

Nem volt szabálytalan az a kocsi, csak olyan, ami már akkor tökéletesen megfelelt a későbbi szabályoknak.

Charlie Whitingék magyaráznak Nelson Piquet-nek az 1983-as Brazil Nagydíj hétvégéjén. Fotó: HOCH ZWEI / Ronco

1986-ban a Brabham egyik tesztjén halálos balesetet szenvedett Elio de Angelis, a tragédia pedig egy új irányba indította el Whitingot, onnantól kezdve egyre jobban figyelt a biztonságra a Forma-1-ben.

Miután Ecclestone eladta a Brabhamet, Whiting az üzletember tanácsára nem egy másik csapathoz, hanem a nemzetközi szövetséghez, az FIA-hoz került, a mérnöki csapat tagja lett 1988-ban. Eleinte Ecclestone-nak és az FIA-nak dolgozott, ám Max Mosley kérésére utóbbit választotta, így 1994-ben már annak a bizottságnak a tagja volt, amely kivizsgálta az Ayrton Senna és Roland Ratzenberger halálát hozó imolai versenyhétvégét.

1996-ban kapta meg azt a feladatot, amelyről talán a legtöbben ismerik: onnantól kezdve indította ő a futamokat.

Két évvel később már Charlie Whiting volt a Forma-1 versenyigazgatója és ő felelt a pilóták biztonságáért. Épp ezért is lett megkerülhetetlen szereplője a sorozatnak:

  • ha a csapatoknak technikai kérdésük volt, hozzá fordultak;
  • ha be kellett járni egy új pályát, azt Whiting tette meg, csak utána adták ki az engedélyt;
  • szabályokat módosított, újakat vezetett be, és ami a legfontosabb, be is tartatta;
  • nem mellesleg a legkeményebb döntéseket is neki kellett meghoznia.

2005-ben például az ő döntése volt, hogy nem engedte elindulni az Amerikai Nagydíjon a Michelin-gumikkal versenyző csapatokat. Az abroncsokat veszélyesnek találták, nem sikerült időben lecserélni őket, Whiting viszont nem ment bele abba, hogy egy kiegészítő sikán kerüljön az indianapolisi pályára, mondván, az igazságtalan lenne a többiekkel szemben. A döntése 14 pilótát érintett, és így mindössze hatan vettek részt a futamon.

De neki köszönhető az is, hogy tavaly kötelezővé tették a glóriát, amely már jó ideje téma volt, de sokan ellenezték a bevezetését. Whiting a szembe szél ellenére is végigverte a dolgot, a glória pedig nagy valószínűséggel megmentette Charles Leclerc életét, vagy legalábbis nagyon súlyos sérülésektől óvta meg a fiatal monacóit a 2018-as Belga Nagydíjon.

ALONSO Fernando (spa), McLaren Renault MCL33, LECLERC Charles (mco), Alfa Romeo Sauber F1 Team C37, action crash accident during the 2018 Formula One World Championship, Belgium Grand Prix from August 23 to 26 in Spa -Francorchamps, Belgium - Photo DPPI
Forma-1: már mindenki elismeri, életet ment a glória
A bevezetése előtt szinte minden pilóta és szakértő szidta, a Belga Nagydíj után egyöntetűen elismerik.

Ezek persze csak a legismertebb intézkedések, eközben a háttérben számos olyan változtatást hajtott végre, amelyeknek köszönhetően a Forma-1 a világ legbiztonságosabb sorozatainak egyike. A munkamániája mellett viszont mindenkire szakított időt, ő tartotta a pilótaeligazításokat a futamok előtt, illetve ha hoztak egy döntést a versenybírák, utólag az érintettekkel személyesen is megbeszélte a történteket.

A halála kapcsán az egyik Reddit-felhasználó osztotta meg azt a történetet, hogy kíváncsi volt, milyen gumi van a biztonsági autón, de nem talált erről semmilyen infót, úgyhogy hirtelen felindulásból Whitingnak írt egy levelet, mire ő a Francia Nagydíj napján, hajnali hatkor elég részletesen válaszolt is.

Óriási felelőssége volt és elképesztően nagy szerepe abban, hogy működjön ez a sportág. Irtó nehéz, sőt, lehetetlen lesz őt pótolni

–mondta a Sky Sportsnak Damon Hill érzékeltetve, Whiting halálával mit is veszített az autósport.

Nyitókép: HOCH ZWEI / dpa

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Image: 73877904, Nemzetkˆzi kˆnyvbemutatÛt tart Josef Lentsch a most megjelent, Political Entrepreneurship kˆtete kapcs·n Politikai startupok EurÛp·ban cÌmmel. /kˆnyvbemutatÛ/, Place: Budapest, Hungary, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.