November vége óta várunk arra mindannyian, hogy újra felbőgjenek a motorok a száguldó cirkuszban, az előttünk álló hétvégén pedig véget ér a böjt: kezdődik a 2012-es szezon. Ugyan két szabadedzésen már túl vannak a pilóták, a móka az időmérőn indul be igazán.
A szezon egyik legnagyobb kérdése, hogy a Red Bull vajon mit tud kezdeni azzal, hogy ettől az idénytől kezdve a diffúzorra irányított kipufogógáz már nem alkalmazható. Több szakértő is váltig állítja, hogy ez a megoldás volt az osztrák istálló és Sebastian Vettel titka, ez a technika segítette két-két egyéni és konstruktőri vb-címhez a csapatot. Mindenesetre továbbra is a kétszeres címvédő számít a legfőbb esélyesnek.
Az üldözők közül a Ferrarinál már a szezont megelőzően bizonytalan mindenki, a szurkolók ráadásul az autó kinézetével sem elégedettek. Még maga Pat Frye, a csapat technikai igazgatója sem túl optimista az idény elejét illetően, egyedül talán Felipe Massa ütött meg pozitív hangot, mikor azt mondta, hogy szerinte a dobogóra azért odaér az F2012 Ausztráliában. Flavio Briatore, a Renault korábbi csapatfőnöke szerint Fernando Alonso a Forma-1 Lionel Messije, azonban az autó alatta gyenge, így kevés az esélye a végső győzelemre. A maranellóiakon a nyomás is hatalmas, kérdés, az olasz gárda ezzel, és a nem éppen acélos versenygéppel mire megy majd.
A sokat bírált F2012 (Fotó: AFP)
A McLarennél már jobba a helyzet, a csapatnak stabil a háttere, Lewis Hamilton és Jenson Button személyében két kiegyensúlyozott pilóta is a háznál van és a tesztidőszak sem sikerült rosszul. Ugyan az előszezonban a Red Bull még mindig erősebbnek tűnt az ezüstnyílnál, az autón akad pár újítás, ami pár futamon a wokingiak felé billentheti a mérleg nyelvét. Első blikkere a McLaren számít – ismét – a Red Bull legnagyobb kihívójának.
A három nagyágyúra ezúttal két veszély is leselkedik, az egyik a Mercedes, a másik a Lotus. A német istálló már az Ausztrál Nagydíj előtt “nyert egy versenyt”, ugyanis elfogadták a csapat újítását, egy trükkös, a hátsó szárnyba beépített és az előzést elősegítő DRS használatával aktiválódó F-csatornát, ez pedig a többi autóban még nincs meg. A Reanult-ból lett Lotus is erősnek tűnik, ráadásul már a sorok közt tudhatja sokak kedvencét, a ralizásból visszatérő Kimi Raikkönent. Nem tudni, hogy a futamgyőzelem összejön-e ennek a kettősnek, az azonban biztos, hogy nagy harcot vívnak majd egymással.
A többiektől, vagyis a Force Indiától, a Williamstől, a Toro Rossotól, a Caterhamtől, a Marussiától és a HRT-től maximum a tisztes helytállás várható.
Csapatok és pilóták 2012-ben
Red Bull Racing: Sebastian Vettel (német), Mark Webber (ausztrál)
Vodafone McLaren Mercedes: Jenson Button, Lewis Hamilton (mindkettő brit)
Scuderia Ferrari: Fernando Alonso (spanyol), Felipe Massa (brazil)
Mercedes AMG Petronas F1 Team: Michael Schumacher, Nico Rosberg (mindkettő német)
Lotus F1 Team: Kimi Raikkönen (finn), Romain Grosjean (francia)
Sahara Force India F1 Team: Paul Di Resta (brit), Nico Hülkenberg (német)
Sauber F1 Team: Kamui Kobajasi (japán), Sergio Perez (mexikói)
Scuderia Toro Rosso: Daniel Ricciardo (ausztrál), Jean-Éric Vergne (francia)
Williams F1 Team: Pastor Maldonado (venezuelai), Bruno Senna (brazil)
Caterham F1 Team: Heikki Kovalainen (finn), Vitalij Petrov (orosz)
HRT F1 Team: Pedro de la Rosa (spanyol), Narain Karthikeyan (indiai)
Marussia F1 Team: Timo Glock (német), Charles Pic (francia)
Szabályváltozások
A diffúzorról már szót ejtettünk, a legszembetűnőbb pedig az autók orrainak megváltozása. Ettől az idénytől a pilóták biztonsága érdekében az orrkúp egyetlen pontja sem lehet magasabban a talajtól számítva 550 milliméternél. Ezt a legtöbb csapat egy elsőre furának tetsző, lépcsős megoldással, míg a McLaren és a Marussia egy meredek ívvel oldotta meg. A dolog lényege, hogy frontális ütközés esetén a versenygépek nem tudnak egymásra csúszni.
Idén újra lehet szezon közben tesztelni, igaz csak egyszer: május elején az olaszországi Mugellóban. Az idény közbeni gyakorlásokat 2009-ben törölték el költségcsökkentés miatt.
A töréstesztekkel kapcsolatos előírásokat 2012-re szigorították: az autóknak meg kell felelniük a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) biztonsági előírásainak, még mielőtt részt vennének az első teszteken. Korábban csak az idény első versenye előtt kellett a gépeknek átesniük a törésteszteken.
Íves orrkúp a’la McLaren (Fotó: AFP)
A vb-futamok időtartamát az idei évtől négy órában maximalizálták. A tavalyi Kanadai Nagydíj – rekordot felállítva – 4 óra 4 percig tartott, miután az özönvízszerű esőzés miatt leállították a versenyt, amelyet csak két óra elteltével tudtak folytatni.
Az előzéseknél – az idei szabályok szerint – a védekezésre kényszerülő pilótának csak egy alkalommal van lehetősége irányváltoztatásra, s csak nagyon indokolt esetben hagyhatja el a pályát.
Szintén módosították a biztonsági autós szakaszok idejére érvényes előírásokat. A változtatás értelmében a már lekörözött autók megelőzhetik a biztonsági autót, és beállhatnak a sor végére. Ezzel az intézkedéssel azt akarják elérni, hogy a biztonsági autós szakasz utáni új rajt “tisztább” lehessen, s a lassabb versenyzők ne tartsák fel az élmezőnyben egymással küzdő pilótákat.