Foci

Egymillió dollár egy fotózásért?

Madudák Tímea
Madudák Tímea

2012. 03. 12. 07:00

Számos reklámban láthatjuk, ahogy a sztársportolók akár bohócot is csinálnak magukból. Na de mennyiért?

A magyar sportolók közül leginkább a férfi-vízilabdaválogatott vállal reklámfilmeket, ám ennek honoráriumát csak megtippelni lehet. A reklámszakemberek szerint fejenként akár tíz millió forintot is kaphat egy-egy híresség némely kampányért.

A külföldi sportolók reklámbevételei már korántsem ennyire titkosak. Az amerikai Forbes magazin ősszel ismét kiadta a világ leggazdagabb sportolóinak huszonötös listáját, melyben részletesen kifejti, ki mennyit keresett az eredményeivel, mennyit kapott a szponzoroktól és mennyit kaszált a reklámokkal.

Magánéleti botrányai sem tudták letaszítani az első helyről Tiger Woodsot. A nevével fémjelzett Nike Golf a sportoló baklövései ellenére is egyre nyereségesebb, tavaly 638 millió dollár (120,6 milliárd forint) értékű terméket vásároltak meg.  A golfbajnok tavalyi bevétele 75 millió dollár, azaz csaknem 17 milliárd forint volt.

Második helyezett a kosárlabdázó Kobe Bryant, 53 millió dollárral (12 milliárd forint). Bryant 24,8 millió dollárt (4,7 milliárd forintot) kap csapatától, a Los Angeles Lakerstől, a többi pénz szponzoroktól gyűlik össze, melyeknek 2011-ben a Turkish Airlines és a Mercedes-Benz voltak.

A bronzérmes a szintén kosaras LeBron James lett, 48 millió dolláros (10 milliárd forint) bevétellel. James egyik fő támogatója, a Nike, de szerepelt már a Coca-Cola, a McDonald’s reklámkampányaiban, valamint a gyűjtőkártyákat és emléktárgyakat készítő Upper Deck és a State Farm biztosítótársaság reklámjaiban is. Az NBA játékosok közül 2011-ben az ő mezéből adták el a legtöbbet, és az ő hivatalos Nike sportcipője a legkeresettebb.

Csupán egymillió dollárral marad le, és így a negyedik lett a teniszcsillag Roger Federer, 47 millió dollárral (10,5 milliárd forint). A svájci teniszezőnek tíz komolyabb szponzori szerződése is van, köztük a felszerelését biztosító Nike és Wilson Sporting Goods vállalatokkal, a Gillette-tel, a Rolexszel és a Mercedes-Benzzel.

Az ötödik Phil Mickelson lett 46,5 millió dollárral (10,3 millió forint), és ezzel ő a második legjobban kereső golfozó. Az amerikai Mickelson szponzorai között van a Callaway Golf, a Rolex és két pénzügyi tanácsadó cég: a KPMG és a Barclays. Az Amgen/Pfizer gyógyszergyártóval tavaly kötött megállapodást, miután psoriatic arthritist (súlyos ízületi megbetegedés) diagnosztizáltak nála, amelyből remélhetően teljesen felépül.

Hatodik helyezett a jelenleg a LA Galaxyban futballozó David Beckham, 40 millió dollárral (8.8 millió forint). A brit labdarúgó számos világcég reklámarca. Legutóbb a H&M fehérnemű-kollekcióját reklámozta, mellyel állítólag 1 millió dollárt keresett. Korábban nyilvánosságra hozott adatok szerint a Gillette és az Adidas fizették neki a legtöbbet, összesen 12 millió dollárt. Azt, hogy a klasszis focista mennyit kaszált az Armanitól, melynek évekig reklámozta az alsónadrágjait, nem tudni. 2005-ben egy autókereskedő cég képes volt csak azért 18 millió dollárt fizetni neki, hogy egy tíznapos ázsiai körúton az ő autójukat reklámozza. Manapság ő ez egyik legkeresettebb és legjobban eladható reklámarc.

Hetedik helyen végzett a Real Madrid csillaga, Cristiano Ronaldo 38 millió dollárral (8,5 milliárd forint). Ronaldo 2010-ben „csupán” négymillió eurót (1,1 milliárd forintot) kapott főszponzorától, a Nike-tól, ám amikor felröppent a pletyka, hogy az Adidas megpróbálja elcsábítani a portugál játékost, az összeg hatmillió euróra (1,6 milliárd forintra) emelkedett, és a szerződését 2014-ig meghosszabbították. Ronaldónak továbbá 26 millió ismerőse van a Facebookon, kétszer annyi, mint bármely más sportolónak, a Twitteren pedig 3 millióan követik.

Nyolcadik lett a baseball bajnoka, Alex Rodriguez 35 millió dollárral (7,7 milliárd forint). Rodriguez 2000-ben tíz évre szóló, a sportágban addig még nem látott összegű, 252 millió dollár (49,4 milliárd forint) értékű szerződést kötött a Texas Rangersszel. A csapat azonban 2010-ben csődbe ment, és adós maradt Rodrigez 24,9 millió dollárnyi (4,8 milliárd forintot) fizetésével.

Kilencedik helyen zárt a Forma-1 kiválósága, Michael Schumacher, 34 millió dollárral (7,5 milliárd forint). A Forma 1-be a 2010-es szezonban visszatért, de állítólag ismét a visszavonuláson gondolkozó Schumacher szponzorai, a DVAG multilevel-marketing cég, a luxussportkellékeket gyártó Jet Set, a Navy Boot cipőgyártó vállalat, a svájci órakészítő cég Audemars Piguet és az egyik legnagyobb német ásványvízmárka, a Rosbacher.

Tízedik a Barcelona csatára, Lionel Messi 32,3 millió dollárral (7,2 milliárd forint). Messi a labdarúgással évente körülbelül 16 millió dollárt (3,1 milliárd forintot) keres, bevételének másik fele olyan szponzoroktól származik, mint az Adidas, a PepsiCo, az Audemars Piguet, a videojátékokat és más szórakoztatóipari termékeket készítő japán Konami, a kínai autógyártó Chery és az Air Europa spanyol légitársaság.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.