Alig valamivel több mint 133 ezer új személyautó kelt el a múlt évben, ez 2,6 százalékkal több ugyan, mint az 1999-es adat, de a forgalom növekedése messze elmarad a remélt 10-15 százaléktól. Nem beszélve arról, hogy a hazai piac 1998-ban csaknem 30 százalékkal, s tavalyelőtt is mintegy 25 százalékkal bővült.
A statisztikát sok év óta először rontotta a “mi autónk”. A Magyar Suzuki Rt. ugyanis ezúttal 27 ezer 421 darab hazai gyártású Swiftet és Wagon R+-t, valamint 651 import gépkocsit értékesített itthon, szemben az előző évi 30,8 ezerrel. A társaság a visszaesést azzal indokolja, hogy mivel a Wagon R+ igen szépen szerepel a nyugat-európai piacokon, elsősorban az ottani igényeket teljesítették, így kevesebb jutott belföldre. Erre az évre viszont már Magyarországon is a tavalyelőtti 30 ezer fölötti eladást célozták meg.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületénél (MGE) – amelynek a Suzuki nem tagja – további magyarázatokat is találnak az ágazat visszaesésére. Az egyesület tagvállalatai 2000-ben összesen valamivel több mint 105 ezer autót adtak el, 7,4 százalékkal teljesítve túl a megelőző évi teljesítményt. Döntően a második félévben lanyhult az eladás. Elsősorban azért, mert az importőrök egyes keresett slágertípusokból nem kaptak eleget a gyártóktól. Tovább rontotta az eladási (átadási) statisztikát, hogy 2001 januárjától a rendőrségről az önkormányzati okmányirodákra került át a forgalmi engedélyek kiadása, és az átállásra hivatkozva már decembertől akadozott az új személygépkocsik forgalomba helyezése. Mindemellett közvetve az is hatott az új autók piacára, hogy a múlt évben eltörölték a használtautók behozatalára vonatkozó korhatárt. Ez nem jelenti azt, hogy a vevők jóval nagyobb számban választották volna a sokat megélt használt kocsikat, de feltétlenül nőtt a kínálat a piacon. Ezért a márkakereskedések is csak alacsonyabb áron tudták beszámítani az új autókért cserébe leadott használtakat, ami számos ügyfelet érzékenyen érintett.