Média
A Piramis gameshow díszlete

Hemzseg a hibáktól A Piramis

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 01. 22. 16:00

A TV2-n futó gameshow játékosai milliókat veszíthetnek a rengeteg trehányul összerakott kvízkérdés miatt. Mutatunk pár érdekes példát.
Korábban a témában:

A TV2-n látható A Piramis című gameshow-ban olyan gyakran fordulnak elő hibás kérdések, hogy az már egészen kínos.

15 adás alatt legalább 4 hiba is előfordult, ami azt jelenti, hogy közel minden harmadik adásban volt valamilyen „baki”, és még jóindulatúan számoljuk a különös eseteket.

A hibákra egy olyan, a vetélkedők világában járatos olvasónk hívta fel a figyelmünket, aki évek óta napi szinten követ minden vetélkedőt, lelkesedése olyan nagy, hogy játékosként is részt vett ilyenben, és egyszerűen nem érti, hogyan fordulhat elő, hogy ilyen gyakran hibáznak A Piramis kérdéseinek összeállítói, amikor a tét ráadásul több millió forint. Mivel a műsorok felvételről mennek, utólag már javításra is csak nagyon nehezen van lehetőség.

Érződik a kérdéseken, hogy egy amatőr állítja őket össze, akinek még nem, vagy alig van ilyesmiben rutinja

– mondta.

Bár időnként előfordulhatnak hibák vetélkedőkben, de ilyen egy évadban általában legfeljebb egy alkalommal megbocsátható, a négy semmiképp, ahogy az történt a Piramis néhány héttel ezelőtti premierje óta.

Ki tudja, még hány hasonló lesz a már felvett első évad következő részeiben?!

– jegyezte meg forrásunk, mivel szerinte a TV2 teljesen hiteltelenné teszi ezzel a műsorával a kvízműsorok formátumát, és félretájékoztatja a nézőit, ráadásul így több millió forint kár érheti a játékosait is.

Probléma földrajzból

Az első hibát még decemberben, nem sokkal a műsor indulásakor követte el a TV2, de akkor a szakértő még jogosan remélte, hogy nem fordul elő több legalább az első évad folyamán. A kérdés az volt, hogy melyik országban van önálló minisztériuma a mesterséges intelligenciának. A válaszlehetőségek között Dubaj és az Egyesült Arab Emirátusok is szerepelt. Csakhogy Dubaj maga is az egyik emirátus, vagyis valójában két válaszlehetőség is jó volt. A TV2 azért is úszta meg a balhét, mert a játékosok Japánt jelölték jónak, persze tévesen. Jó kérdés, mi lett volna, ha Dubajt jelölték volna meg a játékosok. (Azt már csak zárójelben említjük, hogy egyébként Dubajt Dubainak írták, ami nem hivatalos átírás, de ez most eltörpül a fő probléma mellett.)

Két jó válasz is volt
h Két jó válasz is volt

A sporttörténeti kérdés is mellément

Egy másik alkalommal azt kérdezte a Stohl András vezette gameshow a játékosoktól, hogy hány aranyérmet nyert a magyar küldöttség az 1984-es Los Angeles-i Olimpián. Szakértőnk szerint azonban már a kérdés feltevése is rossz, hiszen a magyarok távol maradtak az 1984-es Los Angeles-i Olimpiáról.

Zűrös kérdés a hangszerről

A január 14-i adásba újabb baki csúszott: „Melyik hangszer az oboa rokona, a tuba vagy az angol kürt?” – kérdezték. Csakhogy ez olyan mintha arról érdeklődnének, ki a rokonod, az apád vagy az unokatestvéred. Mindkét válaszlehetőség fúvós hangszer, és bár az egyik rézfúvós, a másik nem, de bármelyik válaszra mondhatod, hogy rokona az oboának. A játékosok a tubát jelölték meg, de ezt a TV2 nem fogadta el, és vesztettek. Bár végül nem ezen múlott esetükben a továbbjutás, de ha a golyók nem úgy esnek, ahogy ez történt, akkor ezen kieshettek volna.

Probléma hangszerismeretből
Probléma hangszerismeretből

Hiányosság a gazdaság területén

Két nappal később, január 16-án újabb durva hiba történt. Ekkor az volt a kérdés, ki volt a magyar köztársasági elnök a 2007-es gazdasági világválság kitörésekor. Igen ám, de a TV2-nél senkinek nem esett le, hogy a gazdasági válság nem 2007-ben tört ki, így a kérdés eleve értelmetlen volt. Még szerencse, hogy az egyik válaszlehetőségként szereplő Sólyom László 2007-ben és 2008-ban is elnök volt.

Gazdasági válság 2007-ben?
Gazdasági válság 2007-ben?

Az operás kérdés is furcsára sikeredett

Január 18-án újabb különös kérdés következett. Arra kellett válaszolni, ki a címszereplője az Aida című operának? A két lehetséges válasz:

  • A: egy etióp rabszolganő.
  • B: az egyiptomi fáraó lánya.

Csakhogy Aida az etióp király lánya, aki Egyiptomban raboskodik. A játékosok az „A” választ jelölték meg a két válaszlehetőség közül. Végül 2 millió forint körüli összeget buktak, igaz, nem ezen, hanem a golyókon múlott, hogy nem jutottak el a következő szintre.

„Ilyen, ha rutintalan a szerkesztő és felületes az írói csapat” – kommentálta a szakértő.

A kérdésben a válasz és más szokatlan dolgok

A Piramisban ezenkívül az is előfordult, hogy a kérdésben szereplő egyik szó gyakorlatilag elárulta magát a választ. Ilyen volt például, hogy „Mi az ájtatos manó?”. Már a „mi” kérdésszócska sejtetni engedi, hogy nem egy személyről van szó, ami az egyik válaszlehetőségben szerepelt, így pedig marad a másik válaszalternatíva, a rovar.

A Piramis rendszeres nézője azt is észrevette, hogy a műsor szerkesztői nem törődnek az ismétlődésekkel sem. A Testről és lélekről című filmről például kétszer, a 7. és a 12. adásban is kérdeztek.

A furcsa kérdések sorát gyarapította az a kérdés is az egyik alkalommal, hogy honnan kapta a nevét a budapesti Péterfy Kórház, Péterfy Sándorról, vagy az utcáról, ahol a főépület áll. E kérdés azért különös, mert a főépület helyszínéül szolgáló utcát Péterfy Sándorról nevezték el, a kórházat pedig az utcáról, így valójában mind a két válasz elfogadható.

Kimagasló nézettség

A Piramis a szokatlan mennyiségű baki ellenére kimagasló nézettséggel fut. Úgy tűnik, a nézők közül nem sokakat érdekel, hogy megtévesztő kérdés-válaszokkal találkoznak, vagy talán nem is veszik észre a hibákat. Abban lehet bízni, hogy a Piramis második évadában már jobban odafigyelnek a szerkesztők a hitelességre, mivel egyik forrásunk szerint a számos hiba kiváltó oka az lehet, hogy a TV2 nagyon kapkodott, hogy le tudja másolni az RTL Klubon látható A Fal című műsort, és ezért nem járt el kellő alapossággal.

A TV2 tényleg megcsinálta az RTL Klub vetélkedőjét Stohl Andrással
Lement az első adás A Piramisból, ami majdnem ugyanolyan, mint az RTL Klub verziója. De megérte ennyit küzdeni a labdás vetélkedőért?

Nem rúgják ki az Ötödik Németh Zsolt-riport készítőit

A nagyobb odafigyelés egyébként a TV2 Tények című hírműsorára is ráférne, ahol nemrég a fideszes V. Németh Zsoltra „Ötödik” Németh Zsoltként hivatkoztak egy riportban. Sem a riporternek, sem a bejátszás narrátorának, sem pedig a műsor felelős szerkesztőjének nem tűnt fel ezek szerint, hogy az ország államformája nem királyság. Információink szerint a történtek miatt a múlt héten Kökény-Szalai Vivien hírigazgató szóban ugyan figyelmeztette a hibázó munkatársakat, de ennél nagyobb következménye nem lett az ügynek, miután meggyőződött róla a hírigazgatóság vezetője, hogy nem szándékosan járatták le a TV2-t. Egy, a TV2 belső ügyeire rálátó személy az „Ötödik” Németh Zsolt ügyet azzal magyarázza, hogy a TV2-höz a szakma elismert munkatársai nem szívesen jelentkeznek, és meglehetősen nagy arányban támaszkodik a csatorna a TV2 Akadémiáról kikerülő, kevésbé rutinos gyakornokokra, ráadásul a TV2 munkatársai rendkívül túlterheltek.

Bohózatba illő átkeresztelés a TV2 Tényekben
V. Németh Zsoltot királyi magasságokba emelték.

A TV2 egyébként két másik vetélkedővel is készül a következő időszakra A Piramison kívül. Folytatódik a Gundel Takács Gábor vezette táskás műsor, az Áll az alku, és jön a Bezár a Bazár című műsor is, mely klasszikus kvízjátékot és az ügyességi feladatokra épülő műsorokat vegyíti.

Gundel Takács Gábor, a TV2 Áll az alku című műsorának műsorvezetőjeként
Elárulták, mikor tér vissza az Áll az alku
Már nem kell sokat várni Gundel Takács Gábor táskás műsorának visszatérésére a TV2-re.

Frissítünk!

A január 22-i adásba újabb furcsaság került. A TV2-n futó vetélkedő szerint Szijjártó Péter sportja, a Magyar Labdarúgó-szövetség által szervezett kispályás labdarúgás nem foci, illetve Hevesi Tamás abbahagyta az éneklést. Az a Hevesi Tamás, aki egyébként rendszeresen énekel a TV2 képernyőjén.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.