Rendkívüli közgyűlést tartott csütörtökön a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) tagsága. A közgyűlést azért kellett tartani, mert idén először nem tudta a hazai televíziós iparágat képviselő MEME közzétenni, mekkora volt a magyar televíziós iparág 2016-os reklámbevétele, az önkéntes adatszolgáltatás során ugyanis a TV2 előzőleg nem vette figyelembe, hogy a MEME tagsága korábban nagy többséggel megváltoztatta az idei évtől a reklámtorta felmérés módszertanát, vagyis az iparág szereplőinek reklámbevételeiről az állami- és nem állami (piaci) bevételek szerinti bontásban kellett volna adatot közölni. A TV2 ehelyett inkább a korábbi évek módszertana szerint szolgáltatott adatokat, amiből viszont nem derült ki, hogy mekkora volt az állami reklámbevétele. Így viszont nem tudta az adatok összegyűjtésével megbízott EY (korábbi nevén Ernst&Young) sem összesíteni az adatokat, és a MEME nem tudott adatokat közölni a sajtóval a tévés reklámpiac teljes állami és nem állami bevételeinek nagyságáról az Evolution konferencián meghirdetett sajtótájékoztatón. A TV2 a 24.hu-nak korábban az EY-t és a MEME-t okolta amiatt, hogy nem a megfelelő formában adott le adatokat, mondván nem kapott a tévétársaság válaszokat a felmerült kérdéseire. A kialakult helyzetben még az is felmerült, hogy a MEME szétesik, hiszen a második legnagyobb iparági szereplő adatainak hiányában értelmét vesztette volna az egyesület működése. Ez azonban végül nem következett be.
Most 100%-os szavazati aránnyal döntöttek
A tegnapi MEME-közgyűlésen ugyanis fordulat következett be. Ott ugyanis 100 százalékos szavazati aránnyal a hazai televíziós iparág szereplői megszavazták, hogy a televíziós piaci reklámköltések átláthatósága, az adatok hitelessége és a trendek pontosabb megismerhetősége érdekében tíz évre visszamenőleg nyilvánosságra hozzák az állami és a magánszektor hirdetési költéseinek mértékét.
A MEME ezért azt ígéri, hogy a rendkívüli közgyűlésén született egyhangú döntésnek köszönhetően most már végre tényleg hamarosan lehetővé válik a 2016. évi televíziós reklámpiaci adatok közzététele.
Az adatszolgáltatás módszertanával kapcsolatosan felmerült kérdések tisztázása és a kialakult helyzet megoldása érdekében összehívott mai rendkívüli közgyűlésen a MEME szakmai szervezetként megerősítette elkötelezettségét a televíziós reklámpiac átláthatósága mellett. Az egyesület a televíziós iparág számára fontosnak tartja, hogy a piac méretére és a reklámköltések alakulására, trendjeire vonatkozó hiteles adatok minden piaci szereplő számára rendelkezésre álljanak és elemezhetőek legyenek
– olvasható a tegnapi MEME- közgyűlés kapcsán kiadott nyilatkozatban, amelyben a MEME beszámol arról, hogy a tagság a februári határozatát kiegészítve úgy döntött, hogy a 2016-os évre illetve azt megelőzően a 2007-2015-ös időszakra vonatkozóan visszamenőleg is adatokat szolgáltat a módosított módszertannak megfelelően, külön mérve a költségvetési intézmények illetve többségi állami tulajdonú vállalatok költéseit, és azokat éves összesítésben májusban nyilvánosságra hozza.
A MEME teljes jogú tagjai:
- AMC Networks (AMC, TV Paprika stb.)
- Magyar ATV
- AXN
- Digital Media & Communications (Story4, Story5, Galaxy Tv),
- Discovery Hungary
- HBO Holding
- MTVA (közmédia-csatornák)
- RTL Magyarország
- Origo-NWM (LifeNetwork, Ozone)
- SPI (Filmbox-csatornák)
- Tematic Media Group (Fishing&Hunting, Sláger TV)
- TV2 Média csoport
- Viacom (Comedy Central, VIVA, Music Televison stb.)