Egy mai tájékoztatás alapján rendkívüli közgyűlés összehívását kezdeményezi a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) április 6-ára. Ugyanis idén először, hosszú évek gyakorlatával ellentétben a hazánkban működő tévétársaságokat tömörítő MEME még mindig nem tudta közzétenni a magyarországi televíziós iparág méretére és reklámbevételeire vonatkozó adatokat, ennek következtében pedig nem állnak rendelkezésre hitelesnek mondható adatok a teljes reklámpiacra vonatkozóan sem. Pedig előzetesen ezen adatok ismertetésére hívták össze a sajtót az Evolution 2017 konferenciára március elején, ahol végül csak a többi médiaszegmens, az írott sajtó, az online, a rádió, a mozi, és más területek bevételeiről tudtak beszámolni, így teljes összesített adatokról és magáról a tévéről nem tudtak információt adni.
A TV2 megmakacsolta magát
Mint korábban beszámoltunk róla, arról van szó, hogy a MEME tagsága korábban nagy többséggel úgy döntött, hogy az adatszolgáltatásban résztvevő tévétársaságok közreműködésével az idei évtől a reklámbevételeket állami és nem állami (magyarán piaci) eredet szerint megbontva publikálja. A TV2 viszont nem adott le adatot az idei módszertan szerint. (Egy forrásunk szerint feltehetőleg attól tartanak, hogy így kikövetkeztethetővé válik, hogy milyen nagyságrendben vándoroltak állami pénzek a kormánybiztos cégéhez.)
Valamit egyébként leadott a TV2 az EY-nek, legalábbis a reklámtortás balhé kirobbanása után ezt állították Vajnáék, csak épp egyúttal elszólták magukat, hogy nem azt adták le, amit a MEME és az általuk megbízott EY (a világ egyik legnagyobb pénzügyi szolgáltatócége) az idei évtől várt volna, hanem a tavalyi metodikát követték, amikor még nem kellett az állami reklámbevételekről adatokat közölni. (A TV2 a hiányos adatközlés miatt a MEME-t és az EY-t okolta, mondván, hiába kértek információt az új módszertanról.)
Az iparágban mindenesetre már azt rebesgetik egy ideje, hogy a történtek miatt széteshet az egész MEME, hiszen a második legnagyobb tévépiaci szereplő nélkül meglehetősen furcsa lenne folytatni a munkát. A MEME nélkül viszont a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) működése is bajba kerülhetne.
Az MTVA is problémás?
Egyébként arról is hallani lehetett, hogy a TV2-n kívül az MTVA sem szolgáltatott adatokat megfelelően, de amikor erről érdeklődtünk, Kobza Miklós, a közmédia sajtófőnöke portálunknak azt mondta, ez nem igaz.
(Az Atmedia amúgy azért is érdekes, mert ez a cég értékesíti a TV2 reklámidejét is.)
Kérdés, enged-e a MEME a TV2-nek
A MEME a rendkívüli közgyűlést most azzal azzal indokolja, hogy az adatszolgáltatás módszertanával kapcsolatosan felmerült kérdések tisztázása és a kialakult helyzet megoldása érdekében van rá szükség. Hozzátették: bíznak benne, hogy a közgyűlést követően mielőbb sor kerülhet a 2016. évre vonatkozó felmérés lezárására és a televíziós reklámpiaci adatok ismertetésére, hiszen a televíziós iparág számára fontos lenne, hogy a piac méretére és a reklámköltések alakulására vonatkozó hiteles adatok a piac minden szereplője számára elérhetőek legyenek.
Komoly szakmai eredménynek tartjuk, hogy az elmúlt több mint tíz év során a MEME és az EY televíziós reklámpiaci felmérésének eredményeként szolgáltatott adatok a hazai és nemzetközi piaci szereplők, szervezetek számára is elfogadott hivatkozási ponttá váltak.