Média

Lejtmenetben a magyar sajtópiac

magyar újságok. Fotó: Berecz Valter
magyar újságok. Fotó: Berecz Valter
Alig akad olyan nyomtatott sajtótermék, amely növelni tudta volna eladásait, az újságok többsége a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) adatai alapján inkább stagnált, vagy olvasót vesztett az elmúlt egy évben. A Népszabadság úgy szűnt meg, hogy továbbra is vezető közéleti napilapnak számított.

Nem túl derűs kép rajzolódik ki, ha a hazai nyomtatott sajtótermékek értékesített példányszámát auditáló Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) 2016 harmadik negyedéves, napokban közzétett adatait összevetjük a 2015 harmadik negyedéves adataival. Ez alapján ugyanis alig akadt olyan sajtótermék, amely számottevően növelni tudta volna értékesítési mutatóit az elmúlt egy évben: a jellemző inkább a stagnálás vagy a példányszámvesztés volt. És akkor az olyan sajtótermékekről még nem is tudunk semmit, amelyek nem méretik magukat, sőt kifejezetten titkolják példányszámra vonatkozó adataikat mint például a kormánypárti Magyar Idők vagy a Magyar Hírlap. De a már több mint egy éve felszámolási eljárás alatt álló Figyelő adatairól sem áll rendelkezésre friss adat, valószínűleg ugyanis a felszámolóbiztos nem fizette ki a MATESZ auditálás díját. (A megelőző évben 7,5 ezer volt a Figyelő példányszáma.)

A Népszabadság volt a vezető közéleti napilap

A közéleti napilapok között egyébként az időközben bezáratott, és immáron kormánypárti kötődésű vezetés alá került Mediaworks kiadóhoz tartozó Népszabadság tudta felmutatni a legmagasabb értékesítési példányszámot. A harmadik negyedévben 37.061 példányban tudták értékesíteni a lapot, szemben a megelőző év azonos időszakának 40.373 darab példányával. A Simicska féle, idén már két megújításon átesett Magyar Nemzetből már csak 16 ezer fogyott, pedig egy éve még 25 ezer került az olvasókhoz. A közelmúltban szintén tulajdonost váltott, de máig rejtélyes tulajdonosi hátterű Népszavából 10 ezret tudtak eladni naponta, míg egy évvel korábban ugyanez az érték még 12 ezer volt.

A 168 Óra, a Heti Válasz és a Demokrata is esett

A komoly anyagi gondokkal és személyi változásokkal is szembesülni kénytelen 168 Óra hetilap esését sem sikerült megállítani: 13 ezer példány kelt el a lapból, ami újabb másfélezres esés a megelőző évhez képest. Azonban még mindig vezetnek a Simicska Lajossal is összefüggésbe hozható Heti Válaszhoz képest, melynek példányszáma 12 ezerre esett, ami a megelőző évi 14 ezerhez képest 2 ezerrel kevesebb. A Magyar Demokrata példányszáma 10 ezer alá esett, immáron 9.600 körül fogyott a Bencsik Andráshoz kötődő lapból.

Az auditált megyei lapok néhány kivételtől eltekintve ugyancsak olvasókat vesztettek, ennek ellenére még most is jelentős példányszámban keltek el, nem csoda, hogy a Mediaworks ezeket is elkezdte bekebelezni.

Sok olvasót elvesztett a Nemzeti Sport című sportnapilap is: konkrétan több mint 5 ezret egy év alatt, bár még így is megvették 40 ezren a Mediaworks ezen lapját. Kérdés, tudja-e tompítani az esést Orbán Viktor felcsúti fociakadémiájának eddigi főkommunikátora, Szöllősi György, aki nemrégiben lett a lap főszerkesztője.

A bulvárnapilapok vesztettek

Több mint 15 ezerrel esett vissza a Blikk példányszáma egy év alatt, de még így is 113 ezer példány fogyott el belőle. A konkurens Bors sem dicsekedhet: 69 ezerről 62 ezerre csökkent az értékesítési mutatója. Izgalmas lesz figyelni, hogy a Bors új főszerkesztője, a Pallagi Ferencet váltó Szekeres Tamás meg tudja-e állítani a negatív tendenciát, főleg úgy, hogy épp decembertől érkezik a Ripost című bulvárújság mint újabb versenytárs. (A Ripostot a Blikk és a Bors ellenpólusának szánják.)

A Best hetilap egyébként lényegében stagnált, 81 ezer példányt vásároltak belőle, ahogyan egy évvel korábban is.  A Story magazin közel 170  példányban fogyott el heti átlagban, szemben a megelőző évi 174 ezerhez közelítő értékkel, ami lényegében szintén stagnálást jelent.

A Ringier Axel Springerhez tartozó Kiskegyedből 185 ezer fogyott, ami a megelőző évi 192 ezerhez képest 7 ezres mínusz. A konkurens Central Médiacsoport terméke, a Nők Lapja tartotta piacvezető pozícióját, 216 ezer példányt vásároltak meg belőle, ami csak párszázas csökkenés 2015 azonos időszakához képest.

A Forbes rakétaként megy felfelé

Az elmúlt évi nyertesek közé tartozik viszont a Forbes című üzleti lap magyar kiadása, melyből már 19 ezer fogyott el havonta. A HVG hetilapból viszont 36 ezer helyett már csak 32,5 ezer fogyott. A Haszon magazin szintén dinamikusan növekedett: 8-ról 10 ezerre nőtt a példányszáma. A Figyelőn kívül sajnos a Világgazdaságról sincs adat, azt ugyanis nem méreti a Mediaworks.

Az autós magazinok (Auto Bild, AutóMotor, az Autó) ugyanakkor szintén olvasókat vesztettek, de például a nemrégiben a Népszavával együtt ugyancsak rejtélyes tulajdonoscserén átesett Geomédiához tartozó Diéta és Fitnesz is több mint 3 ezerrel kevesebb példányban kelt el, mint tavaly, amikor még 10 ezer felett volt az értékesítési mutatója. A számítástechnikai témájú PC World olvasóinak száma is vészesen fogy, már kevesebb mint 4 ezer darabot tudtak eladni a magazinból, de az ugyanezen kiadóhoz (Project029 Kft.) tartozó Gamestar is 4 ezer alá esett.

A fenti adatokat csak válogatásként emeltük ki. Ha érdeklik a részletek, alább egy táblázatba összegyűjtve láthatja a MATESZ 2016. III. és 2015. III. negyedévi adatait.

Kiadvány címe

Összesen értékesített, 2016. III. negyedév

Összesen értékesített, 2015. III. negyedév

168 Óra

13 031

14 438

24 Óra

9 598

10 810

Adó

5 922

5 867

Adó-kódex

4 765

5 038

Auto Bild

21 673

29 463

Autó Magazin

8 747

9 421

AutóMotor

20 463

20 982

Az Autó

10 720

12 116

BBC GoodFood

6 892

8 101

Békés Megyei Hírlap

14 015

15 315

Best

81 756

81 830

Blikk

113 368

130 541

Blikk Nők

62 458

52 401

Blikk Nők Otthon&Kert

15 647

19 209

Bors

62 623

69 168

Budapest Business Journal

749

754

Cosmopolitan

29 811

33 298

Délmagyarország

33 830

34 730

Diéta és Fitnesz

7 993

10 664

Dunaújvárosi Hírlap

4 852

5 233

Elle Magyarország

21 201

22 800

Észak-Keleti Napló

102 828

34 142

Észak-Magyarország

34 225

33 915

Hajdú-Bihari Napló

31 413

30 865

Kelet-Magyarország

37 190

37 793

Éva

17 514

18 940

Fanny

69 918

73 284

Fejér Megyei Hírlap

28 827

30 713

Figyelő

7 533

FORBES

19 419

12 289

Füles

38 208

39 959

GameStar

3 942

4 328

GépMax

1 446

995

Glamour

25 142

32 721

Haszon Magazin

10 177

8 336

Heti Válasz

12 011

14 268

Heves Megyei Hírlap

8 700

9 474

Hot!

63 612

64 459

HVG

32 550

36 057

INSTYLE

13 409

14 178

IPM

12 997

14 634

Joy

33 822

38 892

Képmás családmagazin

10 198

10 665

Kétheti RTV műsormagazin

78 414

81 586

Kisalföld

55 688

58 514

Kiskegyed

185 320

192 833

Kismama

4 601

4 133

Lakáskultúra

15 233

18 022

Magyar Demokrata

9 611

10 516

Magyar Nemzet

16 317

25 468

Marie Claire

20 072

22 943

Meglepetés

88 944

90 281

Meglepetés konyha & rejtvény

29 451

26 950

Mezőhír

1 729

1 937

Napló

31 342

33 425

National Geographic

35 433

36 878

Nemzeti Sport

40 500

45 828

Nemzeti Sport vasárnap

40 214

41 337

Népszabadság

37 061

40 373

Népszava

10 321

12 005

Nők Lapja

216 428

217 308

Nők Lapja Egészség

19 661

17 763

Nők Lapja Konyha

51 588

53 426

Nők Lapja Psziché

29 252

36 945

Otthon

13 777

12 112

Ötlet Mozaik

9 078

10 679

PC World

3 970

4 521

Petőfi Népe

15 718

17 117

Praktika

21 727

22 884

Reader’s Digest

22 806

28 317

Somogyi Hírlap

14 859

16 263

Story

169 751

173 796

Szabad Föld

67 946

75 533

Színes RTV

146 705

150 329

Tolnai Népújság

10 369

11 114

Új Dunántúli Napló

20 589

21 834

Új Néplap

13 820

14 698

Vas Népe

38 958

41 257

Vasárnap Reggel

44 517

45 913

Vasárnapi Blikk

76 104

83 368

Vasárnapi Bors

55 235

58 482

Vasárnapi Hírek

20 012

20 807

Vidék Íze

16 590

18 611

Wellness

5 418

12 510

Zalai Hírlap

37 554

40 418

(24.hu gyűjtés a MATESZ 2016 III. és 2015. III. negyedéves adatai alapján)

(Kiemelt fotó: Berecz Valter/24.hu)

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik