Eddig magáncégek mértek a rádiók megbízásából
A rádiós hallgatottságmérés azért különösen fontos, mert segítségével a hirdetők képbe kerülhetnek, hogy melyik rádió mekkora közönségaránnyal rendelkezik. Ez komoly kihatással van a reklámbüdzsék alakulására. Az elmúlt években Magyarországon a rádiók 2012-ben született megállapodása alapján a budapesti és országos hallgatottságmérését a TNS Hoffmann és a Mediameter cégekből álló konzorcium végezte a RAME (Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete) felkérésére, ennek köszönhetően tudhatjuk például azt, hogy a Class FM még mindig az ország leghallgatottabb rádiója, de a konzorcium adatsora mutatta meg azt is pár hónappal ezelőtt, hogy a fővárosban már a Sláger FM (az egykori Juventus Rádió) is hallgatottabb mint az államilag fenntartott Kossuth Rádió. (A legutóbbi rádióhallgatottsági adatokról a 24.hu-n is rendszeresen beszámolunk, legutóbb éppen pár napja.) A RAME és a mérőcég közötti szerződés azonban idén márciusban lejárt, ennek ellenére a cég továbbra is elvégzi a méréseket és megosztja azokat a velük egyénileg szerződő rádiókkal, illetve az adatok egy leszűkített körét a nyilvánossággal. Azonban nem minden rádió vesz már ebben részt, a közmédia például nem kötött szerződést a TNS Hoffmann – Mediameter konzorciummal, így jelenleg semmilyen hitelesített adat nem áll rendelkezésre arról, mennyien is hallgatják a legutóbbi évben több mint 90 milliárd éves állami támogatásból működő közmédia egyes rádiócsatornáit, a Kossuthot, a Bartókot, a Petőfit vagy éppen a Dankót, azokra legfeljebb a korábbi adatokból lehet becsléseket végezni.
Bárki hozzáférhet majd az adatokhoz, de csak egy szűk részéhez
A kreativ.hu most arról ír, hogy bár rendkívül ritkának számít, hogy egy állami szerv áll egy közös iparági kutatás élére, az NMHH most mégis erre készül. Ugyan a TNS-Mediameter által készített hallgatottsági kutatást szakmailag megalapozottnak és a piaci szereplők által elfogadott egységes mérésnek tekintik a hatóságnál, azonban miután az erre vonatkozó szerződés lejárt, az NMHH egy nagyobb reprezentativitású mérést szeretne, és azon rádiók hallgatottsági adatait is meg akarja ismerni, amelyek eddig a mérésből különböző okok miatt kimaradtak.
Hitelesebbek lesznek az adatok, ígéri a hatóság
Így a hatóság egyéb, a médiapiacot elemző, értékelő, a piaci tervezéshez, a pályáztatások előkészítéséhez, a jelentős befolyásoló erejű szolgáltatók azonosításához kapcsolódó feladatainak ellátásához is fel tudja használni az adatokat. Ezenkívül a piaci szereplők széles körével egyeztetett módszertan alapján, és azok részvételével készülő folyamatos audit mellett zajlik majd a mérés, így a hatóság elképzelése szerint hitelessége még megalapozottabb lesz.
Az is fontos szempont, hogy a tervek szerint ingyenesen férhetnek majd hozzá a rádiók azokhoz a hallgatottsági adatokhoz, amelyekért eddig fizetniük kellett. Ez egészen pontosan úgy nézne ki, hogy az alapadatokhoz bárki szabadon hozzáférhetne az NMHH honlapján, a szolgáltatók piaci érdekeire tekintettel azonban a különféle célcsoportok vagy idősávok szerinti lekérdezés csak a regisztrált felhasználók számára lenne lehetséges.
Itt a lehetőség a kutatócégeknek, hogy megbízást nyerjenek
A kreativ.hu a cikkében egyébként némi találgatás is olvasható arról, ki lehet az NMHH-s tender nyertese. Emlegetnek kormánybarát kutatócégeket (ilyen a Nézőpont Intézet is), de például az Ipsost is. A témára a későbbiekben még visszatérünk.