Média

Folytatódott a Magyar Nemzet mélyrepülése, de a legtöbb sajtótermék sem szárnyalt

ujsagok(210x140).jpg (Array)
ujsagok(210x140).jpg (Array)
Simicska Lajos napilapjának értékesített példányszámának esése 2015 utolsó negyedévében sem állt meg a MATESZ adatai alapján. De a Népszabadság és a Népszava példányszáma is tovább esett. A Figyelő egyébként úgy ahogy tartotta a korábbi szintjét. Megnéztük, milyen trendek figyelhetők meg a legújabb példányszámok alapján a hazai médiapiacon, milyen lapokat kedvelnek az olvasók.

A magyarországi sajtótermékek értékesített példányszámának auditálásával foglalkozó MATESZ (Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség) weboldalának adatbázisából már lekérhető a 2015. negyedik negyedévre vonatkozó gyorsjelentés. Ez rengeteg számsort jelent a magyar sajtótermékek értékesítési adatával, amelyek önmagukban is beszédesek, de annál inkább, ha a példányszámokat összevetjük a korábbi időszak adataival.  Ezeket a számsorokat tanulmányozva a 24.hu azt tapasztalta, hogy továbbra sem sikerült megállítani Simicska Lajos napilapjának, a Magyar Nemzet példányszámának esését. Az újság, amelyet korábban még Orbán Viktor az egyik kedvenc újságjaként jellemzett, ám már egyáltalán nem kedvelt kormányközeli körökben 2015 eleje, az ominózus G-nap óta (amikor Simicska Lajos, a lap többségi tulajdonosa nem túl hízelgő kifejezéssel illette a miniszterelnököt és a Nemzet váratlanul távozó szerkesztőit, akik azután a Napi Gazdasághoz igazoltak át, illetve fel is vásárolták, és amelyet nem sokkal azután Magyar Időkre kereszteltek át és kormánypárti hangvételűvé alakítottak) jelentős visszaesést szenvedett el. A MATESZ adatsora alapján 2014 utolsó negyedévében (tehát a G-nap előtt) a Magyar Nemzetet még 35 ezer példányban tudták értékesíteni, 2015 utolsó negyedévében viszont 2014 hasonló időszakához képest 13 ezerrel kevesebbet, 22 ezer példányt sikerült. A Nemzet értékesített példányszáma csak a tavalyi év utolsó negyedévében 3 ezerrel csökkent a harmadik negyedéves adathoz képest.

A Magyar Idők példányszámáról egyébként semmit sem tudni, azt ugyanis a kiadó nem auditáltatja. Ami azért is érdekes, mert a lap úgy fogad be hirdetéseket, többek között állami szervektől, amelyek ezért közpénzeket fizetnek a kiadónak, hogy nincsenek ellenőrzött adatok, hogy a közpénzből fizetett hirdetések hány főhöz juthatnak el potenciálisan. Az állam tehát nem éppen jó gazda módjára költi a közpénzeket, gyakorlatilag bemondásos alapon fizet a kiadónak.

Egyébként nem csak a Magyar Nemzet teljesített rosszul, bár a legnagyobb visszaesést kétségtelenül ők produkálták a napilapok piacán. A Mediaworks portfóliójába tartozó Népszabadság 2015 utolsó negyedében 38 ezer példányt vásároltak meg a fogyasztók, ez 2 ezer körüli esést jelent 2015 harmadik negyedévéhez képest, és 4 ezer körüli visszaesést a 2014 utolsó negyedévében mért 42 ezres értékesítési adathoz képest. A sajtóhírek alapján éppen tulajdonosváltás alatt álló Népszava esése is megállíthatatlannak tűnik, 2015 utolsó negyedévében 11 ezer példányban tudták eladni a lapot, pedig egy évvel korábban még közel 14 ezer példány kelt el belőle.

A Naplóból a 2014 év végi 34 ezer után 2015 végén 33 ezer körüli értékesített példányszámot regisztrált a MATESZ.

A Nemzeti Sport című sportnapilap is lefelé tartó pályán van, 2014 végén még 48 ezer darabot tudott belőle értékesíteni a Mediaworks, legutóbb azonban már csak 43 ezer fogyott belőle. Valószínűleg nem véletlenül próbálkozik a médiavállalat újabb és újabb rovatokkal, mellékletekkel felpörgetni a lapot.

A napilapok közül nem áll rendelkezésre auditált adat egyébként a Világgazdaságból sem, így ennek példányszámáról nem tudni.

A bulvár még mindig jól tartja magát

A bulvár napilapokból, a Borsból és a Blikkből egyébként még mindig nagy példányt sikerül értékesíteni, de itt is lefelé tartó trendről beszélhetünk. A Blikk esetében például 2015 harmadik és a negyedik negyedéve között 7 ezerrel csökkent az értékesítés, de még így is 123 ezren vették meg az újságot, igaz, a Ringier Axel Springer kiadóvállalat valószínűleg elégedettebb lenne a korábbi 130 ezerrel.  A Pallagi Ferenc féle Bors egyébként a 2014 negyedik negyedévi 70 ezerről a harmadik negyedévre 69 ezerre, a negyedik negyedre 66 ezerre esett vissza.

A közéleti lapok piacán továbbra is a HVG vezet

Érdekesen alakult a közéleti hetilapok piaca is: a 168 órából 13 ezer példány fogyott, ami újabb ezer körüli visszaesést jelent a harmadik negyedhez viszonyítva, és 3 ezres zuhanást a 2014 negyedik negyedévi 16 ezres adathoz képest. A jelenleg felszámolási eljárás alatt álló kiadóval rendelkező Figyelő viszont még a 168 órához képest is elmaradt a maga 7200 körüli értékesített példányszámával, ezt a példányszámot viszont legalább stabilan tartják, lényegében egy évvel korábban is ennyi volt, pedig úgy tudjuk, hogy a lap értékesítését némileg megnehezíti, hogy a kiadásokra nagyon odafigyelő felszámolóbiztos jelenléte miatt kevésbé tudnak kampányra, vagyis saját maguk reklámozására költeni. Érdemes lesz figyelni, hogyan alakul a példányszámok alakulása, ha a felszámolás végül lezárul, és a cég tulajdonosai visszaszerzik az irányítást a cég felett. Bár felmerült az is, hogy a Figyelőt új tulajdonos vásárolja meg.

A Figyelőt egyébként megelőzi a Forbes című üzleti havilap is, amelyből 2015 utolsó negyedévében a MATESZ szerint 12200 példányt tudtak eladni. A sok startupos sikertörténetet és különböző listákat felállító újság példányszáma a harmadik negyedévhez képest nem változott, 2014 végéről pedig nem állt még rendelkezésre auditált adat. A Figyelőt egyébként egy másik gazdasági magazin, a Haszon is ostromolja, amelynek legutóbbi példányszáma 7 ezer körül volt, de a harmadik negyedévben volt, amikor 8300 is elfogyott a lapból, sőt 2014 végén 9 ezer fölött is járt a Haszon Magazin, akkor ezzel megelőzve a Figyelőt.

A közéleti hetilapokra visszatérve, a legnagyobb példányszámú újság még mindig a HVG, amelyet 2015 végén 35 ezer példányban vásároltak, de a lap még mindig lefelé tartó pályán van: 2014 végén még 39 ezren vásárolták. A Borókai Gábor vezette, részben egyébként Simicska Lajoshoz is kötődő Heti Válasz 14 ezer példányban fogyott, ami egy esztendő alatt ugyan ezres visszaesést jelent, de a 2015 harmadik és a negyedéves számok között már nem volt nagy elmozdulás. A Békemenetekről is ismert Bencsik András főszerkesztette Demokrata című hetilap egyébként masszívan tartotta az egy évvel korábbi 10 ezres példányszámát, lényegében semmiféle elmozdulás nem történt. Érdekes még a Szabad Föld statisztikája is: ebből az újságból 73 ezer körül fogyott, ami negyedéves alapon 2 ezres, éves szinten 3 ezres visszaesés, de még mindig nagyon szép teljesítmény a Geomedia Kiadótól.

A Nők Lapja a legnagyobb példányszámban eladott újság

A női magazinok között a 24.hu-t is működtető Central Médiacsoport a Story magazinból 172 ezer példányt tudott eladni, ami ugyan 2 ezres visszaesést jelent a 2015 harmadik negyedévi adathoz viszonyítva, de jelentős növekedés látszik a 2014 negyedik negyedéves 164 ezerhez képest.

Hasonlóan erős pozíciói vannak a Ringier Axel Springerhez (RAS) tartozó Kiskegyednek, amelyből 2015 utolsó negyedévében 192 ezer példány fogyott, szemben az előző évi 190 ezerrel. A RAS azonban még mindig nem tudja igazán megszorongatni a szintén a Central csoporthoz tartozó Nők Lapját, amely 216 ezres értékesített példányszámával Magyarország legtöbbet vásárolt sajtóterméke.

A Central másik hetilapja, a Meglepetés is jól teljesített, éves alapon kis mértékben még növekedni is tudott, 90 ezer példány körül vásárolták. Növekedni tudott a Kismama is, 4 ezerről 6 ezerre ugrott az eladott példányszám negyedéves alapon, és éves szinten is fel tudtak mutatni egy kis növekedést. A Cosmopolitan újság olvasói is sokan vannak, 32 ezer példányt vásároltak meg a havilapból. A Central adja ki a Bestet is, ebből 76 ezer darabot vettek az olvasók, szemben az előző évi 75 ezerrel, illetve a 2015 harmadik negyedéves 81 ezres nagyságrenddel.

A Marquard Media portfóliójába tartozó Éva és a Mediaworksös Fanny című lapokból 19 és 72 ezer fogyott, előbbinél kis mértékű erősítés, utóbbinál kis gyengülés következett be az előző negyedévhez képest, éves szinten viszont hatalmasat ugrott a Fanny iránti érdeklődés a MATESZ szerint, mert 49 ezerről jöttek fel 72 ezerre.

A szintén a Marquard Media-hoz tartozó Joy példányszáma meglehetősen hektikusan alakul, lefelé és felfelé tartó nagy mozgásokkal.  71 ezer fogyott a magazinból 2015 negyedik negyedévében, ami meglehetősen nagy növekedés a harmadik negyedévhez képest, amikor ez a szám a MATESZ szerint még csak 39 ezerhez közelített. 2014 végén pedig 54 ezer volt a lap értékesített példányszáma.

Nincs ekkora mozgás az IPM körül, amely 12 ezer példányban kelt el 2015 végén, szemben a korábbi 13 és 14 ezres példányszámokkal. Ezt a lapot egyébként ugyanaz a Mediacity Kft. jelenteti meg, amelyik a Figyelőt is, és amely, ahogy már említettük, felszámolási eljárás alá került.

Az internet ellenére még nőtt is a műsorújság példányszáma

Hiába az internet térhódítása, még mindig sok fogy a műsorújságokból, főleg a Színes RTV-ből, amelyből 155 ezer példányért fizettek az olvasók, ami azért is érdekes, mert ez negyedéves alapon 5 ezres növekedést jelent.

A Lakáskultúrából 16 ezer fogyott, ami a harmadik negyedévhez képest 2 ezres visszaesés, míg az Otthon magazinból 11 ezer, ami éves szinten 2 ezres nagyságrendű visszaesést jelent.  Az Ötlet Mozaikból 9400 fogyott az utolsó negyedben,  míg a harmadik negyedben és az előző év hasonló időszakában is közel 11 ezer. A Praktikából közel 33 ezret vásároltak az olvasói,  ami szignifikáns emelkedés az előző negyedéves 22 ezres gyengébb teljesítményhez képest, és körülbelül megegyezik az évvel korábbival.

A Füles rejtvényújság 38 ezer példányban fogyott 2015 végén, ami éves szinten 4 ezerrel kevesebb vásárlást jelent, negyedéves szinten azonban lassulni látszik az esés.

Negyedéves és éves alapon is erősíteni tudott a Gamestar című számítógépes játéklap, amit a Project 029 jelentet meg. Ebből a termékből 5 ezer példány kelt el. Az ugyancsak ehhez a kiadóhoz tartozó PC World is erősített negyedéves alapon, éves szinten azonban pár száz vásárlójukat elveszítették. 2015 negyedik negyedévében 4600 körül volt a lap értékesített példányszáma.

Az auditált autós magazinok között a piacvezető az Auto Bild a példányszámok alapján, 27 ezren vásárolták a lapot 2015 utolsó negyedévében, szemben a korábbi negyedéves, illetve az előző évi 29 ezerrel. Nem sokkal van lemaradva egyébként az AutóMotor sem, ebből 2014 negyedik negyedévében közel 23 ezer, 2015-ben pedig a harmadik és a negyedik negyedévben is közel 21 ezer fogyott.

Fenti összeállításunk közel nem teljes. Ha érdekli a példányszámok alakulása, akkor a MATESZ honlapján találja meg a teljes kimutatást regisztráció után.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik