Kultúra

Bárki forgathat sorozatot a királyi családról vagy a szomszéd szerelmi életéről? – filmes perek az Elk*rtuktól a Szarvasbébiig

Netflix
Netflix
„Az élet a legjobb forgatókönyvíró” – szól a világ egyik legnagyobb közhelye, és amíg ezen a legtöbben csak a szemüket forgatják, addig a streamingóriások vezetőinek a mondatot hallván lüktető dollárjelekké alakul a pupillájuk: valós történeteket feldolgozni ugyanis igen kifizetődő. Egyre több az ilyen film és sorozat, hódít a true crime műfaj, az „igaz történet alapján” felütés mágnesként vonzza a közönséget. Hiába, az emberben zsigeri kíváncsiság van mások titkai, botrányai és traumái iránt. De mit szabad pontosan a filmkészítőknek, és mit tehet az, akiből akarata ellenére filmet csinálnak? A művészi szabadság a fontosabb vagy a személyiségi jogok? A Netflix mostanában előkerülő bírósági ügyei és dr. Gerő Tamás ügyvéd segítségével jártuk körbe, milyen jogi alapokon nyugszik a valós személyek filmes ábrázolásának gyakorlata.

Talán a 2016-ban indult A korona (The Crown) című sikersorozat kapcsán merült fel a legtöbbször a kérdés: lehet ilyet csinálni? Meg lehet fogni a világ leghíresebb családjának személyes szennyesét, és jól irányzott mozdulatokkal ország-világ elé teregetni egy Netflix-dráma formájában? A királyi família esetében ráadásul különösen rizikós a sorozat-feldolgozás: fennáll a veszélye, hogy az emberek készpénznek veszik a képernyőn látottakat. Ahogy Diana hercegnő bátyja, Spencer grófja fogalmaz, a nézők könnyen elfelejthetik, hogy fikcióról van szó: „Több külföldi, például amerikai ismerősöm mesélte, hogy úgy nézik A koronát, mintha történelemórán vennének részt” – mondta. Nem véletlen, hogy az első évadok során sokan (köztük például Judi Dench) nyilvánosan követelték a készítőktől, legyenek szívesek kiírni az epizódok elejére, hogy nem a valóság pontos bemutatása következik. Hogyan is következhetne, mikor a Buckingham-palota falai mögött zajló eseményekbe kiváltságos keveseknek van csak betekintésük? A királyi család egyébként emelt fővel viseli, hogy a Netflix kasszasikert csinált az életükből: csak Fülöp herceg pedzegette egy ponton, hogy beperli a céget, utóbb azonban ő is letett a dologról.

Nemcsak a Windsor-ház tagjairól készült elmúlt években film vagy sorozat, egyre népszerűbbek a valós személyek ihlette tartalmak (gondoljunk csak a true crime műfaj felemelkedésére). Cikkünkben a Netflix mostanság előkerülő bírósági ügyein és egy magyar példán keresztül azt próbáltuk feltérképezni, milyen jogi alapokon nyugszik ez a gyakorlat, mit szabad a filmkészítőknek, és mit tehet az, akiből (akár akarata ellenére) filmet csinálnak. Vagyis hogy

hogyan ússzuk meg a pereskedést, ha valós személyekről szeretnénk filmet vagy sorozatot készíteni?

Des Willie / Netflix Diana hercegnő (Emma Corrin) és Károly herceg (Josh O’Connor) A Korona forgatásán.

Az illető lehetőleg legyen felismerhetetlen, halott, vagy esetleg közszereplő

Hogy megválaszoljuk a cikk elején felvetett kérdését: lehet. Lehet sorozatot csinálni a királyi család történetéből, sőt, bármily ijesztően hangzik, bárki máséból is:

Az Egyesült Királyságban a törvények szerint az ember nem birtokolja a saját élettörténetéhez fűződő jogokat, úgyhogy semmi sem akadályozhat meg benne senkit, hogy filmet készítsen rólad, feltéve, hogy ezt a rágalmazásra és a magánélet védelmére vonatkozó törvények keretein belül teszi

– fogalmazott a Telegraphnak Leo Dawkins, a Lee & Thompson médiaszakértő jogi cég partnere. Teljes lelki nyugalommal lehet tehát sorozatot készíteni a királyi család történetéből, de akár a szomszéd néni szerelmi életéből is mindaddig, amíg nem sértjük a személyi jogaikat.

A helyzet itthon is hasonló: „Tulajdonképpen egy filmalkotásnál is a Ptk. személyiségi jogi szabályai érvényesülnek, elsősorban a becsülethez és jó hírnévhez való jog. A becsület megsértését jelenti különösen a más személy társadalmi megítélésének hátrányos befolyásolására alkalmas, kifejezésmódjában indokolatlanul bántó véleménynyilvánítás. A jó hírnév megsértését jelenti különösen, ha valaki más személyre vonatkozó és e személyt sértő valótlan tényt állít, híresztel, vagy valós tényt hamis színben tüntet fel” – mondta a 24.hu-nak dr. Gerő Tamás ügyvéd.

A legkönnyebb dolga akkor van a filmkészítőnek, ha a sztori szempontjából nem fontos a valós személy kiléte; a jogi problémák ugyanis akkor kezdődnek, ha az adott személy egyértelműen beazonosítható. Ha az ember nem szeretné, hogy filmje ihletője magára ismerjen, érdemes megváltoztatni a nevét, no meg olyan apróságokat, mint a megjelenése, a foglalkozása, vagy a származása. Egyszerűnek tűnhet, de még a Netflixnek sem sikerül mindig – erre később még kitérünk.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik