Megalopolis
Nagyon nehéz egyetlen filmet kiemelni az idei cannes-i premierek közül, de ha pisztolyt szorítanának a fejünkhöz, akkor Francis Ford Coppola visszatérő rendezésére esne a választásunk. A Megalopolis első előzetese éppen kedden, a fesztivál nyitónapján jelent meg. Ebből már valamelyest képet alkothatunk az elegáns semmitmondással egyszerűen csak „meseként” aposztrofált filmről, amelyben a jövő építésze a klímakatasztrófában félig megsemmisült New York városát építené újra. Meglehet, rosszul értelmezzük a történetet, abban ugyanis megelevenedő kőszobrok, dühös tüntetők és német expresszionista színházat idéző előadások is lesznek.
A főszereplő Adam Driver frizurájáról ez máris kijelenthető. Ám mégis A Keresztapa és az Apokalipszis most rendezőjének új filmjéről beszélünk, ezért dőreség lenne filmművészeti csodánál kevesebbet várni.
Furiosa
2015-ben senki nem számított rá, hogy éppen egy hetvenéves, levitézlett ausztrál rendező oktatja majd a világot az akciófilmes műfajban. Aztán pontosan ez történt: a Mad Max: A harag útját azonnal mesterműnek kiáltották ki a cannes-i tudósítók, utóbb pedig hatalmas közönségsikert is aratott. Így az a szokatlan helyzet állt elő, hogy a hetvenes években indult, posztapokaliptikus túlélőtörténetet mesélő filmsorozatnak éppen a negyedik része lett a legnagyobb dobás.
Az ilyesmit folytatni kell Hollywoodban, de szerencsénkre George Miller a Furiosát sem engedte ki a kezéből. A harag útjában megismert, Furiosa nevű hősnő eredettörténetére számíthatunk, emiatt Charlize Theron helyett most Anya Taylor-Joy alakítja a címszereplőt. A cannes-i premierrel egy időben a magyar sajtónak is levetítik a filmet, május végén pedig már itthon is bárki megnézheti moziban, aki akarja. És ki ne akarná?
![Élő közvetítés halottakról és az utolsó utáni tangó – indul a világ legfontosabb filmfesztiválja 1](https://s.24.hu/app/uploads/2024/05/furiosa.jpg)
Emilia Pérez
Jacques Audiard iránt heves ellenszenvvel viseltet minden magyar filmrajongó. Vagy legalábbis azok, akik emlékeznek rá, hogy 2015-ben Audiard filmje, a Dheepan – Egy menekült története vitte el az Arany Pálmát a Saul fia elől Cannes-ban, így Nemes Jeles Lászlónak a Zsűri Nagydíjával kellett beérnie. Azért az Oscar-díj szűk egy évvel később biztosan megvigasztalta. De borítsunk fátylat a múltra, már csak azért is, mert Audiard új rendezése, amely idén is a fő versenyprogramba kapott meghívást, annyira vadul hangzik, hogy azonnal érdekelni kezdett bennünket.
Audiard ráadásul eredetileg operaként képzelte el ezt a történetet, végül maradt a számára otthonosabb filmes keretek között. Amikor a cannes-i versenyben legutóbb énekeltek – Marion Cotillard és Adam Driver az Annette-ben –, abban nem volt sok köszönet, de ki tudja, talán éppen az Emilia Pérez szab új irányt a filmművészetnek.
![Élő közvetítés halottakról és az utolsó utáni tangó – indul a világ legfontosabb filmfesztiválja 2](https://s.24.hu/app/uploads/2024/05/emilia.jpg)
Maria
Furiosa és Emilia Pérez után itt a harmadik, címbe emelt női név is. A Maria viszont igazi emberről szól: Maria Schneiderről, a színésznőről, akiről elsőre mindenkinek Az utolsó tangó Párizsban jut eszébe, meg az a megalázó helyzet, amelybe szereplőtársa, Marlon Brando és a a rendező, Bernardo Bertolucci kényszerítették őt a híres film forgatásán. Schneider kálváriája a színésznő 2011-es halála után vált a Metoo-korszak jelképértékű történetévé, így csak idő kérdése volt, hogy újságcikkek és könyvek után a moziban is igazságot szolgáltassanak neki. Jessica Palud vállalkozott a feladatra, a főszerepre pedig az Arany Oroszlán-díjas Esemény színésznőjét, Anamaria Vartolomeit választotta. Marlon Brandót Matt Dillon alakítja, az első fotók alapján kellően elbrandósítva, de csak a cannes-i premieren fogjuk megtudni, hogy Palud mekkora teret szán Az utolsó tangó Párizsban forgatásának, vagy milyen messzire és milyen mélységben kalauzol tovább Schneider nehéz életébe.
![Élő közvetítés halottakról és az utolsó utáni tangó – indul a világ legfontosabb filmfesztiválja 3](https://s.24.hu/app/uploads/2024/05/maria.jpg)
Kinds of Kindness
A Szegény párák őszi-téli díjkiosztós menetelése alatt már hallani lehetett róla, hogy Jorgosz Lánthimosz rendező sebtében egy másik filmet is leforgatott a női Frankenstein-átirat főszereplőjével, Emma Stone-nal. Hogy a Kinds of Kindness nem csak haverságból összedobott ujjgyakorlat, hanem önálló mutatvány, a cannes-i versenymeghívás tette végképp egyértelművé. Sőt, azt reméljük, hogy a két filmből ez utóbbi sikerült jobban. Stone mellett visszatér a Szegény párák két másik sztárja, Willem Dafoe és Margaret Qualley is, és kiegészülnek Jesse Plemonsszal, aki, úgy tűnik, egy ideje már minden, kicsit is izgalmasnak tűnő amerikai filmben felbukkan – legutóbb a Polgárháborúban láttuk, de benne volt a Megfojtott virágokban is.
Arról, hogy ez a négy csodás színész, meg a mögöttük felsorakozó Hunter Schafer és Joe Alwyn pontosan mit fognak csinálni ebben a két és félórás filmben, semmit nem tudunk. Egy halottnak hitt nő visszatér, egy másik nő valamiféle próféta után nyomoz. Mi lesz ebből, az új Kutyafog, az új A homár, vagy az új Szegény párák? Néhány napon belül kiderül!
![Élő közvetítés halottakról és az utolsó utáni tangó – indul a világ legfontosabb filmfesztiválja 4](https://s.24.hu/app/uploads/2024/05/kinds.jpg)
The Shrouds
A testhorrorok atyjaként tisztelt, amúgy változatos műfajokban alkotó David Cronenberg pályafutásában volt nyolc csendesebb év, amikor nem rendezett nagyjátékfilmet. 2022-ben viszont teljes fegyverzetben tért vissza A jövő bűneivel, a „teljes fegyverzet” pedig nála orvosi szikét, test- és tudatmódosító laboratóriumi kutatásokat, valamint az emberség ódivatú fogalmát biológiai és filozófiai értelemben is meghaladó szereplőket jelent. Sötét technológiai forradalmat hirdet A jövő bűnei után hamarjában elkészített The Shrouds is.
Néhány sírt azonban az éj leple alatt meggyaláznak, köztük a feltaláló jobblétre szenderült feleségének végső nyughelyét. Így a sírfigyelő rendszer kiötlője maga kezd nyomozásba.
![Élő közvetítés halottakról és az utolsó utáni tangó – indul a világ legfontosabb filmfesztiválja 5](https://s.24.hu/app/uploads/2024/05/the-shrouds-e1715695029913.jpg)
Horizont: Egy amerikai eposz, 1. rész
Bő harminc éve tudjuk, hogy Kevin Costner szívében különleges helyet őriz a western műfajának. A sztár annak idején a Farkasokkal táncolóval mutatkozott be rendezőként, amellyel rögtön Oscar-nyertessé avanzsált. Később westernnel élesztette újra színészi és rendezői karrierjét (a 2005-ös Fegyvertársakkal), majd a presztízstévé korszakának legnagyobb westernsikerét aratta a 2018 óta futó Yellowstone sorozat révén.
Cannes-ba a Horizont című, nagyszabású, kétrészes westernfilm első felvonásával érkezik. Az alcím „egy amerikai eposzt” ígér, és az első leírások alapján a western sűrítményére, a polgárháborús évek Amerikájának átfogó tablójára számíthatunk. Akadt már a filmtörténetben nagynevű rendező, akinek a karrierje majdnem ráment egy ilyen szuperwesternre – A mennyország kapuja bukásával Michael Cimino egy komplett stúdiót is magával rántott a nyolcvanas évek nyitányán –, de a legyűrhetetlen Costnerért nem aggódunk. A tervek szerint a Horizont mindkét része Magyarországon is moziba kerül a nyár folyamán.
Bird
Ha egy szép reményű, fiatal férfisztár kiszáll a Gladiátor 2-ből, hogy helyette egy olyan rendező filmjében vállaljon főszerepet, akinek a legutóbbi munkája egy tehén útját követte a vágóhídig, akkor kétségtelenül az alkotói bátorság példás esetével állunk szemben. Márpedig ezt a döntést hozta meg Barry Keoghan, aki így most egy kicsit később lesz világhírű, cserébe az egyik legmenőbb amerikai szerzői filmes új rendezésében tündökölhet. Andrea Arnoldnak bérelt helye van Cannes-ban – hét filmjéből hatot a fesztiválon mutattak be –, és a szinopszis alapján a Bird is egy korábbi cannes-i kedvencre, az Akváriumra hasonlít leginkább Arnold filmjei közül. Ezúttal is rendhagyó női felnövéstörténetről van szó, ahol a kamasz főhőst idősebb bátyja és léha apja igazítja el az élet dolgaiban – de bár ne tennék! Keoghan mellett a mai európai művészfilm másik csillaga, a Christian Petzold filmjeiből ismerős, német Franz Rogowski is feltűnik.
![Élő közvetítés halottakról és az utolsó utáni tangó – indul a világ legfontosabb filmfesztiválja 6](https://s.24.hu/app/uploads/2024/05/bird-0-960-0-0-e1715695105711.jpg)
Meryl Streep búgó hangja, Mijazaki pajzsra emelése
A fesztiválon a filmpremierek mellett minden évben szerveznek „mesterkurzusnak” nevezett beszélgetéseket és közönségtalálkozókat is tekintélyes rendezőkkel és filmsztárokkal. A legutóbbi években így szívhattunk egy levegőt Clint Eastwooddal, Christopher Nolannel és Quentin Tarantinóval – utóbbi meg is mutatta kedvenc fasiszta filmjét –, idén pedig Meryl Streep avat be mintegy fél évszázados pályafutása néhány izgalmas sztorijába. A színésznőnek gyakorlatilag több Oscar-jelölése van, mint ahány percig tartani fog ez a beszélgetés, de így is el leszünk varázsolva.
![Élő közvetítés halottakról és az utolsó utáni tangó – indul a világ legfontosabb filmfesztiválja 7](https://s.24.hu/app/uploads/2024/05/000_34jw88y.jpg)
Aligha élvezhetjük viszont a nagy ember társaságát egy másik különleges programon, a japán Ghibli animációs stúdiónak szervezett ünnepségen. Mijazaki Hajaó, a Ghibli egyik alapítója ugyanis híresen kerüli az utazást és a díjkiosztókat – idei Oscar-díját sem ő vette át A fiú és a szürke gémért –, így valószínűleg Cannes-ban sem lesz ott. A Ghibli remekmívű rajzfilmjeit azonban nagyszerű művészek közös munkája hozta létre, emiatt úgy igazságos, hogy nem Mijazaki, hanem a stúdió kapjon Arany Pálma-életműdíjat. Lesz a díjhoz kapcsolódó ceremónia és néhány vetítés is, valamint a fesztiválra látogat a nemrég alapított Ghibli Múzeum igazgatója, Mijazaki Goró, Hajaó fia, maga is elismert filmrendező.
A 24.hu a következő másfél hétben filmkritikákkal és helyszíni tudósításokkal jelentkezik a cannes-i filmfesztiválról.