Kultúra

A ferencvárosi képviselők másodszorra is elkaszálták az Ecseri úti metrómegálló környezetének felújítását

Garten Studio / FEVIX
Garten Studio / FEVIX
A képviselők szerint fapados megoldásra van szükség, és egyébként sem lenne kész a választásokig.

Vitézy Dávid, a BKK, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK), illetve a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) korábbi feje csütörtök reggel megjelent Facebook-posztjában arról írt, hogy a ferencvárosi képviselők hétfői döntése alapján nem kezdődhet meg a hármas metró Ecseri úti megállójának felszíni rendezése, az MSZP, a DK, a Momentum, illetve a Jobbik képviselői ugyanis elutasították Baranyi Krisztina polgármester előterjesztését.

A Fidesz tartózkodásával megszületett döntés Vitézy szerint jól mutatja, hogy

a pártpolitikai logika, az ellenzéki belharcok a kerületi önkormányzati szinten is miként ejtik túszul a jó és átgondolt városfejlesztési elképzeléseket is.

A szakember írásában kijelentette: a húszezer ember által lakott József Attila-lakótepel kapujának, illetve a MÁV-Aszódi lakótelepen élők fontos átszállókapcsolatának számító megállónál rövidesen a Déli Körvasút Üllői út feletti állomásának is meg kellene születnie, hiszen azt a BFK-ban korábban előkészítették, nemrég azonban Lázár János beruházási stopjának áldozatává vált, így megvalósítása tolódik.

A megálló esetében a hármas metró felújítása során nem történt felszínrendezés, a kerület azonban magára vállalta a feladatot – épp úgy, ahogyan ezt az Arany János utcai állomás feletti Podmaniczky tér esetében Belváros-Lipótváros Önkormányzata is megtette.

A folyamat ígéretesen kezdődött, hiszen Ferencváros a lakossággal való folyamatos egyeztetések mellett építészeti tervpályázatot írt ki, azt megfelelően értékelte ki, a névjegyét korábban a főváros számos másik pontján elhelyező győztes, a hazai táj- és kertépítészet egyik legfontosabb arcának számító Garten Studio munkája pedig magáért beszélt.

A tervpályázat nyomán elkészültek részletes tervek álláspontom szerint méltóak lettek egy budapesti metróállomás környezetének rendezési szükségleteihez. A kivitelezői árajánlatok meghaladták a korábban, valószínűleg még a részletes tervek híján készült elnagyolt korábbi becslést – nem szeretnék igazságot tenni az ennek kapcsán kialakult vitában, de az biztos, hogy a műszaki tartalom jelentős csökkentése nem a helyes irány, amit több képviselő felvetett. A képviselő-testület végül elutasította a polgármester forrásbiztosítást célzó előterjesztését, mely alapján a munka még idén megindulhatott volna.

– írta Vitézy, aki hozzátette: bízik benne, hogy a beruházást Ferencváros polgármestere nem adja fel, és arra is rámutatott, hogy forráshiány esetén akár a Főváros is kisegíthetné a kerületet,

hisz mégiscsak egy metróállomás környezetének rendezéséről van szó egy fővárosi kezelésű főút mentén, ahol a metró és a környéket feltáró buszok közötti átszállás is zajlik – ez a város más pontjain tipikusan fővárosi és nem kerületi feladat lenne.

A témában rövidesen maga Baranyi is nyilatkozott: rövid posztjában arról írt, hogy

a költségvetésük lehetővé tenné az építést, a képviselők többsége azonban immár másodszor is leszavazta a javaslatát,

mégpedig azzal az indokkal, hogy

egyrészt fapados megoldásra van szükség, másrészt pedig a munkák úgysem készülnének el a választásokig. 

Az 1980 óta használatban lévő megálló feletti 10300 négyzetméteres területtel kapcsolatban a Ferencvárosi Önkormányzat egyébként 2021 szeptemberében hozta meg az első fontos döntését, az év végére pedig a lakossági felmérés eredményeit is kiértékelték. A tervpályázaton győztes Gartennel végül 2022. november 21-én írták alá a tervezési szerződést, a végleges kiviteli terveket pedig a FEVIX (Ferencvárosi Vagyonkezelő és Városfejlesztő Zrt.) saját honlapján olvasható hírek szerint 2023 augusztusára készíttették el.

Galéria
Garten Studio / FEVIX

A tervpályázat eredményei a cég oldalán, itt láthatók.

Frissítés!

Cikkünk megjelenése után a kerület 12. számú választókörzetének képviselője, Jancsó Andrea egy szerkesztőségünknek küldött levelében tovább árnyalta a helyzetet: ebben jelezte, hogy a képviselő-testület

2023 decemberében szembesült azzal, hogy a felújítás nem 1,1, hanem 2 milliárd forintba kerül majd.

Erről a ferencvárosi vezetés szerinte már korábban is tudott, de a képviselőket erről nem tájékoztatta.

Jancsó hozzátette:

a kerületnek nincs plusz 900 millió forintja, ezt pedig az is bizonyítja, hogy a polgármester is csak 750 milliót tudott összeszedni, ezzel pedig így is megfeszítette volna a kerületi költségvetést. 

A költségek szintjén egy költői kérdés is felmerült a várospolitikusban: tényleg 2,4 millió forintos négyzetméteráron kellene könnyűszerkezetes pavilonokat építeni? Az ár egyik felét a tervek szerint maga a pavilon, a másikat pedig a föléjük kerülő árnyékolótető tenné ki – fűzte hozzá.

A fenti érveket mérlegelve Jancsó és társai úgy érezték, hogy helyes döntés megállni és átgondolni a beruházást, Baranyi Krisztina a testülési ülésen elhangzott érve – miszerint a képviselők az ő választási kampányát akarják akadályozni – pedig nem igaz – olvasható a levélben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik