Ez nem volt soha kimondva, de az egész kibaszott filmes életművemet az hatotta át, hogy az ember méltóságát tartottam a legfontosabbnak. Mindig ebből a megfontolásból rugaszkodtam neki a filmkészítésnek. Ezt ma annyival egészíteném ki, hogy minden élőlény méltósága fontos. Fű, fa, virág és állat. Minden. Ahogy öregszik az ember, úgy érti meg ennek a világnak az egységét. Még ha nem is hiszek Istenben, akkor is azt gondolom, hogy ezt nem szabad tönkretenni. A haszonelvűség nem irthatja ki az emberséget belőlünk. Pont ma olvastam, hogy a világ tíz leggazdagabb embere megkilencszerezte a vagyonát a pandémiának köszönhetően. Valakinek ez üzlet, valaki meg belehal
– merengett el Tarr Béla a Film.hu-nak adott interjújában. A torinói ló, a Sátántangó és a Werckmeister harmóniák rendezője a lapnak arról is beszélt, hogy ha megússzuk a világvégét, az a fiatal generációnak lesz köszönhető.
Reménnyel töltött el a legutóbbi október 23-i tüntetés, a Black Lives Matter és sok egyéb dolog. Azt látom, hogy a világ most alapvetően arról szól, hogy az embereknek kezd elegük lenni. Szerintem most valami új következik. A pandémia is sok mindent megváltoztat, bízom benne, hogy utána nem ugyanoda térünk vissza, ahol a járvány előtt voltunk. Van bennem félelem és kétség is a jövőt illetően, de a remény erősebb. Szeretnék abban hinni, hogy ez a borzalmas időszak át fog alakulni. Én már öreg ember vagyok, amihez lesz erőm, még megcsinálom, de ez a fiatalokon fog múlni, a kormánykerék náluk van. Remélem, hogy ez az új generáció nem fogja a sorsát a korábbi idiótákra bízni
– mondta, hozzáfűzve, hogy az SZFE körül történt tiltakozás az egyik olyan esemény, ami reménykedésre ad okot, így természetes volt, hogy amikor elhívták az egyetemfoglaláson őrségbe, igent mondott, ahogy továbbra is mellettük áll majd, tanácsokat osztogatni azonban nem akart nekik az egyetemmel kapcsolatban. A filmkészítésről azonban megosztott néhány javaslatot:
Általánosságban egy kezdő filmesnek a következőt tudom mondani. Nem a filmezést kell megtanulnod, hanem az életet. Ha megérted az életet, akkor utána a stílus megtalál téged, és érezni fogod, hogyan kell filmezned. Minden kérdésedhez hozzáadódik egy stílus, és ha felmerül egy újabb kérdés, arra már kicsit másképpen kell válaszolnod. Lépésről lépésre felépítesz egy saját filmnyelvet, már ha igazi filmes vagy. Diploma pedig nem kell, tőlem soha senki nem kért diplomát. Szerintem hülyeség, ha valakit azért hívunk színésznek, rendezőnek, szóval szakmabelinek, mert van diplomája. Ha egy operatőr azt hiszi, hogy attól lesz jó operatőr, mert van egy vadonatúj, csiricsáré kamerája, akkor hatalmasat téved. Egy közönséges iPhone-nal is tudsz baromi jó filmet csinálni, az a lényeg, hogy legyen benned energia, düh, bátorság és szarjál az egészre! A 21. században, amikor már egy telefonnal is lehet filmezni, fölösleges megtanulni a szabályokat, mert úgysem vonatkoznak rád
– mondta. Az interjúban beszélt arról is, hogy annak idején a Sátántangóban mennyire nem hitt a magyar szakma: a bemutatáskor a filmszemle legkisebb termébe tették, ahol végül annyian akarták látni a filmet, hogy Esterházy Pétert és Jancsó Miklóst csak a földre tudták leültetni. A streaming-forradalomról beszélve elmondta, hogy bár egy filmje, a Kárhozat már fenn van a Filmión, nem fog neki örülni, hogyha a további filmjei is felkerülnek a streaming-szolgáltatók felületeire.
Ha egy filmet a nagyvászonra komponáltak, akkor annak ott van a helye. Gyilkossággal ér fel, ha egy nagyzenekarra komponált művet a telefonodon hallgatsz meg, és ugyanez történik sok filmmel. Különben azt hiszem, mivel a pandémia alatt az emberek rászoknak a Netflixre és társaira, a mozik a közeljövőben olyan helyekké fognak válni, mint a képzőművészetben a galériák. Kevesen járnak majd oda, de azok a valódit fogják látni. Nem szabad megalázni az embereket azzal, hogy ne az igazit lássák. Ezzel az átalakulással amúgy semmi baj nincsen, szabadabb lesz tőle a film, nem fogja a filmeseket korlátozni a lineáris dramaturgia és csomó más jelenleg érvényes szabállyal sem kell majd törődniük.
Tarr Bélával nemrégiben kollégánk is interjúzott, a beszélgetés itt olvasható.