70 év után megszűnik az IKEA évente megjelenő katalógusa. A cég közleményében azt írja, az IKEA digitalizálódott és elérhetőbbé vált, ahogy a vásárlói magatartás és a médiafogyasztási szokások is megváltoztak, a katalógust pedig egyre kevesebben használják.
Az IKEA katalógus mind a vásárlók, mind a munkatársak számára egy olyan kiadványt jelentett, amely az évek során sok-sok érzelmet, emléket és örömöt hozott. 70 éven keresztül az egyik legegyedibb és legikonikusabb termékünk volt, emberek milliárdjait inspirálva a világ minden táján. Új fejezetet nyitni a kedvenc katalógusunk után, valójában egy természetes folyamat része, hisz a fogyasztói magatartás és a médiafogyasztási szokások megváltoztak. Annak érdekében, hogy elérjük az emberek többségét, és kapcsolatba kerüljünk velük, új eszközökkel juttatjuk el hozzájuk inspiráló lakberendezési megoldásainkat
– mondta Konrad Grüss, az Inter IKEA Systems B.V. ügyvezető igazgatója.
Hozzátette, a vásárlóktól és az áruházakból begyűjtött tapasztalatok és véleményekből kiderült, hogy az emberek a már bevált és izgalmas új eszközök segítségével ma már inkább otthonról tervezik meg otthonaikat.
Az elmúlt évtizedekben a médiakörnyezet nagymértékben változott, és bár a katalógus a médiamixünk legfontosabb eleme volt, a szerepe mára megváltozott. Úgy látjuk, hogy az emberek többsége az interneten és a közösségi média felületeken keres lakberendezési inspirációt digitális csatornák és influencerek segítségével. Emiatt már néhány évvel ezelőtt megkezdtük a nyomtatott katalógus-példányszámok csökkentését: míg 2017-ben a cseh-magyar-szlovák régióban 3,8 millió katalógust adtunk ki, 2020 augusztusában ez a szám már csak 350 000 volt
– mondta el Szauter Zsolt, az IKEA Magyarország marketingvezetője.
Kiderült az is, hogy az átalakulási folyamat már elkezdődött, melynek révén változtattak a vásárlókkal való kapcsolattartás mikéntjein, és ezt a munkát további kapcsolódási módok felkutatásával folytatják.
A közleményből kiderül, hogy az IKEA kiskereskedelmi forgalma 45%-kal nőtt globális szinten, az IKEA.com látogatottsága megközelítette a 4 milliárdot, ezzel egyidejűleg a cég fejlesztette digitális szolgáltatásait, és új applikációkat indított.
Öt tény az IKEA katalógusról:
- 1951: Ingvar Kamprad saját maga állítja össze az első IKEA katalógust. Az első katalógus címlapján az MK fülesfotel látható, barna kárpitozással. A katalógust 285 000 példányban nyomtatják ki és Dél-Svédországban terjesztik. 68 oldal. Svéd nyelvű.
- 1998: Az első online kiadás, „IKEA at office”, egy kizárólag irodai/üzleti bútorokat tartalmazó különkiadás. A kitűzött cél a teljes katalógus online megjelentetése, azonban a számítástechnikai rendszer bonyolultsága miatt elhalasztják.
- 2000: a nyomtatott verzió mellett az IKEA katalógus digitális formában is megjelenik.
- 2001: az IKEA történetében először indul be az e-kereskedelem, Svédországban és Dániában.
- 2016: Az IKEA katalógus csúcskorszaka, 200 millió példányban terjesztik 69 verzióban, 32 nyelven és több, mint 50 piacon.