Pár nappal a mindkét oldalon sorsdöntőnek nevezett amerikai elnökválasztás előtt millió előrejelzés és szavazatbecslés látott már napvilágot, noha a négy évvel ezelőtti tapasztalatok birtokában már csak kevesen mernek nyíltan jósolni, nem beszélve a Covid-járvány miatti nehezítésekről. Így aztán arról is csak találgatni lehet, mennyire számít a különféle hírességek, filmszínészek, popsztárok és egyéb ismert emberek kiállása valamelyik elnökjelölt mellett.
Az ugyanis nem újdonság, hogy a sztárok nagy része véleményt nyilvánít egy elnökválasztás előtt, mint ahogy az sem meglepő, hogy a hagyományosan „liberálisnak” elkönyvelt Hollywood sztárjai túlnyomó többségben a demokrata jelölt mellett kampányolnak. Ahogy azonban 2016-ban is láttuk, ez még önmagában nem nyer választást senkinek. Mégis akadnak, akik szerint ezúttal lehet súlya a hírességek politikai szerepvállalásának.
Nem feltétlenül az nyer, akit a sztárok támogatnak
A szórakoztatóipar nagy nevei tehát már évtizedek óta gyakran megnyilvánulnak politikai kérdésekben, de ennek különösen a 21. században lett jelentősége. 2008-ban, Barack Obama megválasztásában vélhetően játszott némi szerepet a Will.I.Am Yes We Can című számához készült, virálvideóként terjedő videóklip, míg azt ma már tényként kezelik, hogy Oprah Winfrey egymillió szavazót mozgósított Obamának, aki pont ugyanennyi szavazattal előzte meg a demokraták előválasztásán Hillary Clintont. Ám a BBC által megkérdezett szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy „az Oprah-hatás” eddig csak az előválasztásra korlátozódott, az elnökválasztásokon már nem sikerült kimutatni hasonlót.
Pedig négy évvel ezelőtt tényleg nagyobb aktivitás volt megfigyelhető a szokásosnál is: akkor Hillary Clinton adománygyűjtő eseményein olyan sztárok jelentek meg, mint Justin Timberlake, George Clooney vagy Jennifer Aniston, miközben számos A listás sztár biztosította nyíltan a támogatásáról, Lady Gagától Scarlett Johanssonig. Sőt, a szavazás előtti napokban Clinton olyan sztárok koncertjein bukkant fel, mint Katy Perry, Beyoncé és Jennifer Lopez, mégsem sikerült elegendő fiatalt megszólítania. Egyes elemzők szerint még rontott is az esélyein azzal, hogy a politikus a köznéptől elidegenedett, dúsgazdag elit részeként pozicionálta magát, és szerintük ebből is következik, hogy például a fekete demokrata szavazók tíz százalékkal kevesebben mentek el szavazni.
A két évvel ezelőtti félidős választások idején is láthattunk példát rá, hogy még a legnagyobb sztárok sem mindenhatóak: Taylor Swift Tennessee-ben, Beyoncé pedig Texasban kampányolt teljes erőbedobással a demokrata jelölt mellett, ám mindkét állam végül a republikánusoké maradt. Pedig a magát a politikától addig hírhedten távol tartó Swift hatása egyébként kimutatható volt, csaknem 170 ezer új szavazó regisztrált a bejelentése utáni két napon, és a többségük 30 év alatti volt, ám ez csak szoros versenyre volt elég, győzelemre nem. Hasonló volt a helyzet Georgiában is, ahol hiába endorse-olta a demokraták jelöltjét, Stacey Abramst többek között Julia Louis-Dreyfus, John Legend, Will Ferrell és Oprah Winfrey is, Mike Pence alelnök ezekkel a szavakkal állt ki a republikánus jelölt mellett:
Hallottam, hogy Oprah ma a városban van. És hallottam azt is, hogy a napokban Will Ferrell házról házra jár. Nos, emlékeztetni szeretném Staceyt, Oprah-t és Will Ferrellt: én sem vagyok akárki. És üzenem Stacey Abrams liberális hollywoodi barátainak: ez nem Hollywood. Ez Georgia.
És a végén az alelnöknek igaza lett, a republikánus Brian Kemp nyert, bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy 1966 óta nem volt olyan szoros eredmény az államban, mint 2018-ban, és ebben pedig akár már a sztárok mozgósító ereje is játszhatott némi szerepet.
A fiatalok aktivitása döntő lehet
Idén viszont vannak olyan jelek, amelyek alapján a szakértők szerint kézzel fogható lehet a hatása a hírességek szerepvállalásának. Az egyik ok, amit a BBC-nek nyilatkozó Cooper Lawrence kiemelt, hogy a sztárok kommunikációja az elmúlt években egyre személyesebb lett, píár-ízű közlemények helyett olyan fotókat és videókat posztolnak az Instagramra vagy a Twitterre, hogy a követőik úgy érezhetik, intim és személyes titkokat osztanak meg velük. „Jobban ismerem már Kim Kardashiant, mint a saját szomszédomat” – hozott egy példát Lawrence. „Így hát ha Kim Kardashian azt mondja, szavazzak Bidenre, az könnyen meggyőzhet egy rajongót, pláne, ha az nincs igazán otthon a politikában.”
A másik ok még komolyabb: a hírességek közösségi médiás követőinek túlnyomó többsége a fiatalok közül kerül ki, és hagyományosan ők a legkevésbé aktív szavazók. Ám ha szavaznak, jellemzően a többségük a demokratákra teszi a voksát, épp ezért kulcsfontosságú lehet a harmincon aluliak mozgósítása, hiszen a kutatások szerint jellemzően harmincéves kor körül kristályosodik ki a szavazók politikai meggyőződése, a fiatalabbak pedig könnyebben befolyásolhatók, melyben akár egy Twitter- vagy Instagram-poszt is segíthet. A legfiatalabb szavazóréteg jelentőségét a következő két adat is alátámasztja: a Pew Research Center kutatása szerint a 39 éven aluliak teszik ki a szavazásra jogosultak 37 százalékát, míg egy másik adat szerint két éve, a félidős választásokon a 18 és 24 év közöttieknek durván a fele vett csak részt. Most a demokraták kifejezetten rámentek arra, hogy ez az utóbbi arány nőjön.
A zenekarok menedzselésével foglalkozó, de a korábban a demokrata elnökjelölteknek is dolgozó Jonathan Kurland írta egy augusztusi vendégcikkben a Billboardban, hogy a Black Lives Matter tüntetések megmutatták, az amerikai fiatalokat igenis érdekli a közélet, csak meg kell találni, miként lehet ugyanezt az energiát becsatornázni a választásokba. Kurland írásában azt mutatja meg, nem kell a Rage Against The Machine vagy a Public Enemy szintjén politizálni egy előadónak ahhoz, hogy hatni tudjon másokra. A cikk kifejti, hogy a járványhelyzet következtében megnőtt a jelentősége a levélszavazásoknak, ám az e körüli bizonytalanságok miatt a politikailag aktív zenészeknek még nagyobb szerepük lehet, ha hajlandók közéleti üzenetekkel bombázni a követőiket.
Az Atlantic cikke meg is jegyzi, hogy önmagában választási procedúrákról beszélni nem túl érdekes téma, ezért ez plusz kihívás volt, és kiemeli Jeff Goldblum megoldását, aki megígérte, hogy ha az általa megosztott link segítségével elegendő számú követője regisztrál szavazóként, akkor újraforgat néhány klasszikus jelenetet a Jurassic Parkból az Instagramon. A kért szám összejött, úgyhogy a színész Laura Dern és Sam Neill részvételével valóban készített pár home videót, illetve felelevenítette az ikonikus csupasz mellkasú fotóját is. De kiemelték a Postal Service együttest is, amely a még 2003-ban kiadott sikerlemeze óta nem jelentkezett új dalokkal, ám most újra aktivizálta magát egy humoros videó erejéig, melyben híres zenészek jelentkeztek tagnak a zenekarba, és mintegy mellékesen szavazásra is buzdították a nézőiket.
Egész Hollywood bedobta magát
Ezek ugyan ötletes húzások, de a legnagyobb súlya természetesen a legtöbb követővel rendelkező sztárok közéleti aktivitásának van. Ebben a versenyben Donald Trumpnak van ugyan néhány nagyágyúja, de a fiatalokat megszólító hírességek túlnyomó többsége Joe Biden mögött sorakozott fel. Trump leginkább az olyan, régóta megbízható republikánus celebekre számíthatott, mint a rockzenész Ted Nugent és Kid Rock, vagy a színészek közül James Woods, Scott Baio és James Baldwin, de kevés új támogatót tudott behúzni a kampányába. Utóbbiak közül kétségtelenül 50 Cent volt a legnagyobb név, aki Biden adóreformját látva állt a jelenlegi elnök mellé, de elmúltak már azok az idők, amikor ő a legfiatalabbak körében nagy sztárnak számított, ráadásul egy héttel később látványosan ki is farolt Trump mögül. Az egykori gangsta rapper, Ice Cube pedig már azzal is feltűnést keltett, hogy részt vesz Trump feketékkel kapcsolatos stratégiájának kialakításában, noha arról szó se volt, hogy rá szavazna. Biden viszont kis túlzással a teljes hollywoodi elitre számíthat, és nemcsak azokra, akik már négy éve is felsorakoztak Clinton mögé, George Clooney-tól Madonnán át Tom Hanksig, hanem sikerült aktivizálni eddig apolitikusnak hitt sztárokat is.
Ilyen a már említett Taylor Swift, akit a félidős választások után az elnökválasztás sem hagyott hidegen, vagy Dwayne Johnson, aki most először állt ki nyilvánosan egy elnökjelölt mellett. A rapper Snoop Dogg, aki korábban ugyan beállt már elnökjelöltek mögé, most egy videóban bevallotta, mindezek ellenére eddig sosem jutott el oda, hogy ténylegesen szavazzon is, idén viszont végre regisztrált, és erre buzdította egy videóban a követőit is. Még meglepőbb lehetett egy másik rapper, a nála jóval fiatalabb és igazi botrányhős Tyler, the Creator kiállása, aki a videóját azzal kezdte:
Tudom, hogy én vagyok az utolsó, akitől tanácsot kéne elfogadnod. De megismétlem, amit mindenki mástól is hallottál: légyszi, légyszi, ha fiatal vagy, és nem fáj a kibaszott hátad, akkor menj, és adj le egy kibaszott szavazatot!
Ennél is nagyobb visszhangja volt annak, hogy a floridai választási regisztrációba vétel utolsó napján Ariana Grande felszólította a 280 milliós közösségi médiás táborából a floridai követőit, hogy regisztráljanak, amíg tehetik. Ezt követően olyan óriási roham indult, hogy a hivatalos regisztrációs honlap nem bírta a terhelést, ezért egy nappal meg kellett hosszabbítani a határidőt. És mivel Florida kulcsfontosságú lesz a végeredmény szempontjából, ki tudja, mennyit számított az énekesnő felhívása.
Grande mellett a legfiatalabbak további kedvencei is aktivizálták magukat: a rapper Megan Thee Stallion 16 és fél millió Instagram-követőjének több mint 80 százaléka 18 és 34 év közötti, pont az a réteg, amelynek szánta a szavazásra buzdító videóját. Ugyancsak bedobta magát Billie Eilish, aki a demokrata konvención is fellépett, augusztusban pedig egy Biden mellett kampányoló videót is megjelentetett. Bár egy elemző felhívta a figyelmet, hogy Eilish instagramos táborának mindössze 25 százaléka amerikai, 68 millió követő esetén ez is elég sok. És mivel több okból is nagyon kiélezett lesz az idei választás is, minden egyes új szavazónak jelentősége lehet, különösen az úgynevezett ingaállamokban, ahol elsősorban eldőlhet a választás (a már említett Florida mellett leginkább Ohio, Iowa és Észak-Karolina államokban lehet éles a verseny). A jövő héten tehát sok más mellett az is kiderül, mekkora közéleti befolyása van egy pop- vagy filmsztárnak.
Illusztráció: Csóti Rebeka / 24.hu