Hitler kedvenc szobrásza, Arno Breker egyik leghíresebb, elkallódott művét találták meg építési munkák közben a művész egykori műtermének kertjében. Előkerült egy másik márványszobor is, annak eredetét azonban még kutatják. A szobrok a Kunsthaus Dahlem nevű berlini kiállítóhely – a nácik által Arno Breker számára műteremként emelt épület – udvarán kerültek elő még augusztusban.
Egy 90 centiméter magas szoborról az intézmény munkatársai egykori fényképek alapján megállapították, hogy a művész Romanichel című, 1940-ben keletkezett szobra. A fehér márványból faragott fejszobron egy kisebb sérülés látható, amely a kutatók szerint valószínűleg már a földbe kerülésekor rajta volt. Talán amerikai katonák ásták el a világháború végén. A másik – hasonló stílusú, ugyancsak életnagyságúnál nagyobb – fejszobor esetében még kutatják az alkotó kilétét, bár valószínűsítik, hogy az is Breker munkája.
Az azonosított mű egy fiatal cigány férfit ábrázol, akivel a szobrász 1920-ban találkozott Párizsban, s akinek feje annyira elbűvölta a művészt, hogy többször is kifaragta. Nem tudni, hogy Breker miért formálta meg újra a férfi fejét 1940-ben, amikor a cigányság már üldözött kisebbségnek számított a náci Németországban. A szobrokat január 15-ig egy kiállításon mutatják be a dahlemi Kunsthausban. Előkerülésük annak köszönhető, hogy járdaépítés közben a szokásos 50 centiméternél mélyebbre ástak le az alapozáshoz.
Arno Breker (1900-1991) a Harmadik Birodalom egyik vezető képzőművésze volt. A nácik eleinte szkeptikusan viszonyultak hozzá, a háború vége felé azonban már Hitler és Goebbels is a “pótolhatatlan” művészek sorában tartotta nyilván. Breker a számára 1939 és 1942 között épített műteremházban, ahol a tervezett új birodalmi főváros, Germania számára kellett volna monumentális műveket alkotnia, csak rövid ideig dolgozott, mivel az épület a szövetségesek légitámadásai miatt 1943-ban használhatatlanná vált. A háború végén a szovjet csapatok foglalták az épületet, amelyben 1945-től egy éven át az amerikai katonai adminisztráció működött. Breker műveit a háború után egy közeli gyűjtőhelyre szállították, és a Kunsthaus közleménye szerint
valószínűsíthető, hogy a most megtalált két szobrot akkor ásták a földbe, amikor az amerikai megszálló erők tereprendezést végeztek.
A német főváros Dahlem kerületében álló egykori műterem 2015-ben nyílt meg kiállítóhelyként Kunsthaus Dahlem néven.
Kiemelt képünkön a művész egy Hitlerről készült mellszobra látható Gerhard Finckh, a Heydt Múzeum igazgatója mellett. Fotó: Oliver Berg/dpa