Zsámbéki Gábor, aki 1979 óta oktatott színészosztályokat, felbontotta szerződését a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel. Szeptember 1-től, az új kuratórium belépésétől kezdve már nem tanít ott
– olvasható a Kossuth-díjas rendező és színházigazgató nyilatkozatában, amelyben azt is elmondja, döntéséről további nyilatkozatot nem kíván adni. Ám egy Youtube-videóra hívja fel a figyelmet, amelyben az SZFE diákjai adják elő Thuküdidész A peloponnészoszi háborújából az egyik dialógust, amelyben az önként behódolás és a teljes pusztulás közti döntés dilemmájáról esik szó.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium pénteken jelentette be, hogy Vidnyánszky Attila lett a Színművészeti kuratóriumának elnöke, egyben a kuratórium többi tagját is megnevezték. Ezzel nyilvánvalóvá vált, hogy az elmúlt hetek tilakozásai nem értek célt.
Pedig az egyetem feszített tempóban levezényelt alapítványi modellváltása ellen az intézmény számos egykori és jelenlegi hallgatója emelte fel a hangját, az egyetemi autonómiáért aggódó diákok tüntetést is szerveztek a parlament elé. Palkovics Lászlóval való tárgyalásuk azonban nem vezetett eredményre, a miniszter szerint ugyanis „politikai rendezvénybe” fordult az egyeztetés.
Szombat késő este az egyetem is közleményben reagált a minisztériumi döntésre. Mint írják, ők is csak a sajtóból ismerték meg a leendő fenntartójukat – a Színház- és Filmművészetért Alapítványt – irányító kurátorok névsorát. Szerintük a névsor világossá tette, hogy a kuratórium megbízója sem a kurátorok személyére tett javaslatainkat, sem a kiválasztásukra kidolgozott szakmai szempontrendszerünket nem vette figyelembe, hiszen szemben a korábban lebegtetett lehetőséggel az egyetem egyetlen képviselője sem kapott helyet a testületben.
A kuratórium nem ismeri az SZFE valós működését. Vidnyánszky Attila személyében olyan elnök kapott felhatalmazást, aki nyilatkozataival évek óta következetesen és céltudatosan rombolja egyetemünk hírnevét. A kuratórium további tagjainak ugyanakkor nincs számot tevő felsőoktatási tapasztalata.
Mindezek együttesen ismét azt bizonyítják, hogy esetünkben a modellváltás valódi célja nem az oktatás korszerűsítése, színvonalának emelése, hanem a minőséget és a hagyományokat semmibe vevő erőszakos térfoglalás, a szabad gondolat korlátozása
– írják.
A modellváltás körül kialakult vitát ebben a videónkban foglaltuk össze részletesebben:
Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Róka László