Kultúra

Véget ért a Trónok harca, és máris a Netflix tarolhat az Emmy-gálán

De azért az HBO-nak is van miért örülnie az idei jelöléseket látva.

A tavalyi Emmy-gála nem tartogatott igazán nagy meglepetéseket, mert borítékolható volt, hogy a Trónok harca még a hervasztóan gyenge záróévaddal is dominálni fogja a tévé nagy estjét. Így is lett, rekordszámú harminchat jelöléséből tizenkettőt váltott díjra, ezek jelentős részét ráadásul a fő kategóriákban. A megfáradt sárkányok azonban végre eltűntek a színről, így idén nyíltabb versengés alakulhat ki a trónkövetelők között.

Persze nem a Trónok harca volt az egyetlen bejáratott cím, az idei jelöltek listáján is szerepelnek évek óta futó sorozatok, mint a Stranger Things, az Utódlás, a The Crown vagy a The Marvelous Mrs. Maisel (utóbbi kifejezetten jól a maga húsz jelölésével), de a legtöbb – mintegy 26 – jelölést egy friss, ropogós minisorozat, az Alan Moore kultikus képregényét továbbgondoló Watchmen söpörte be. Ez nyilván nagyrészt a filozofikus sorozat kvalitásainak köszönhető, amelyet mi is méltattunk tavalyi kritikánkban, ám azért bizonyára sokat nyomott a latban a társadalmi mondanivaló is. A Watchmen ugyanis csak a felszínen szuperhőssztori, Damon Lindelof ugyanis bátran belenyúlt olyan témákba, mint a rendszerszintű rasszizmus, a maszkhordás vagy a generációkon át öröklődő traumák bonyolult összefüggései, amik azóta csak még aktuálisabbak lettek az Amerikában zajló eseményekkel.

Üdvözöljük a rasszista szuperhősök és az álarcos rendőrök korában!
Az HBO Watchmen-sorozata szerencsére nem fél politikai darázsfészekbe nyúlni. Spoilermentes kritika.

A Watchmen sem tudta azonban pótolni a Trónok harcát a jelölési számháborúban, így az HBO-t, amely tavaly még magabiztosan uralta a mezőnyt, idén már könnyedén maga mögé utasította a termelést végletekig fokozó Netflix. Míg előbbi csak 107, utóbbi 160 jelölést kapott, ami abszolút rekordnak számít, hiszen ennyit még sosem gyűjtött be egyetlen csatorna sem a díj történetében. A Variety összesítése alapján a Netflix húzócímei között – a már említett Stranger Things és The Crown mellett – olyanok szerepelnek még, mint az Ozark (18), a Hollywood (12), illetve az Unorthodox (8). De azért ne feledkezzünk el egyik kedvencünkről, a végéhez közeledő Better Call Saulról sem, amely idén csak két jelölést kapott, igaz az egyiket a legjobb drámasorozat kategóriában (tavaly ugyan öt jelölésig jutott, de egyet sem tudott belőle díjra váltani).

Az HBO ehhez képest a Watchmen (26) és az Utódlás (18, a rendes, tehát nem limitált vagy minisorozatok közül ez a sorozat kapta a legtöbb jelölést) sikerén túl csak a Westworldöt (11) tudja felmutatni a top tízben. De azért hozott a csatornának még pár meglepetés-jelölést a kamaszok különös világát stilizáltan bemutató Eufória is. Összesen hatot, amelyből a legjelentősebb mindenképp Zendayáé, aki már egészen fiatalon a legjobb női főszereplő lehet a szeptemberi gálán. A sorozat lenyűgöző képi világáért felelős Rév Marcell is simán megérdemelt volna egy jelölést az operatőri kategóriában, de sajnos az ő neve nem szerepel a listán.

Olyan sorozatot akartunk, ami nem nézi hülyének a tiniket
Rév Marcell épp Enyedi Ildikóval forgatja A feleségem történetét, de dolgozott Al Pacinóval és ő volt az operatőre az utóbbi idők egyik legizgalmasabb HBO-sorozatának, az Euphoriának is. Interjú.

A Netflix és az HBO mellett nem nagyon rúghatott labdába más, különösen nem az új versenyzők, mint például tavaly indult streaming-szolgáltatók. Ám a körülményekhez képest azért egész szép eredményt ért el a Disney+ a maga 19 jelölésével, amelynek túlnyomó többségét – egész pontosan 15-öt – a The Mandaloriannak, és így végső soron annak a bizonyos messzi messzi galaxisnak köszönheti. Ekkora bravúr nem jött össze a szintén újonc Apple TV+-nak, melynek üdvöskéje, a kritikusok által is kedvelt The Morning Show csak négy jelölést kapott. Igaz, azokat főleg a fontos színész kategóriákban, így tehát Jennifer Anniston és Steve Carell is versenyben van a legjobb drámai főszereplő díjáért. Az viszont kifejezetten meglepő, hogy Russell Crowe-ról megfeledkeztek, pedig hatalmasat alakított a másik metoo-ihletettségű sorozat, A legharsányabb hangban, amelyben elmaszkírozva hozta iszonyú meggyőzően a Fox News zaklatási botrányba belebukott vezérét, Roger Ailest.

A vígjátékoknál is történt pár kisebb meglepetés, azon túl, hogy idén is a The Marvelous Mrs. Maisel uralja a mezőnyt. Kifejezetten örömteli például, hogy a második évadra végre észrevette a tévés akadémia az egyedi humorú Hétköznapi vámpírokat, amelyet az új-zélandi Taika Waititi és Jemaine Clement adaptált sorozattá saját 2014-es horror-paródiájukból. Míg tavaly az első évadért még egyetlen jelölést sem kapott a sorozat, most egyből nyolcat is, ami azt mutatja, hogy a kortárs amerikában szerencsétlenkedő balfék vámpírok világuralmi törekvései talán mégsem teljesen reménytelenek.

Meglepetések persze még bőven jöhetnek, hiszen az majd csak ősszel válik el, hogy a jelölésekből mennyit sikerült díjra váltani (így akár még az HBO is nevethet a végén a most nyeregben lévő Netflix-szel szemben). A Primetime Emmy díjátadót szeptember 20-án tartják, és Jimmy Kimmel lesz a házigazda.

Kiemelt kép: Mark Ralston/AFP

Ajánlott videó

Olvasói sztorik