A Népszava szerint nagy vitát váltott ki egy szakmai Facebook-csoportban az Oktatáskutató- és Fejlesztő Intézet (OFI) tankönyve. A 11. osztályos diákoknak arra kell egy idézet alapján válaszolniuk,
Az új állami tankönyv ezzel az 1893-as idézettel példázza, miként próbálták akkor az oktatásba bevonni, felzárkóztatni a romákat.
Az egész és félkóbor czigányokat nem lehet gyerekeik rendes iskoláztatására bírni. (…) Ez azonban a kóbor czigányoknál csak kényszereszközökkel érhető el. Egy kis kegyetlenséget el kell követni a humanitás jegyében. Az egyéni szabadság némi korlátozására kell magát elszánnia az államhatalomnak, hogy igazi emberi szabadságra neveljen egy jelenleg vadállat módjára szabad fajt.
Mások úgy vélik, a 100 éve is hibás gondolat csak úgy szerepelhetne a tankönyvben, mint abszolút rossz irányú intézkedés, de a szerző erre utalást sem tesz, ezt az akkori kormány segítő szándékaként tálalja.
Radó Péter oktatáskutatót leginkább az egész kontextusa zavarja, egy ilyen idézetet másképp lehetne megítélni egy olyan országban, ahol nem
idegengyűlölő propagandával mérgezik az embereket.
Ha a pedagógusok nem állnak kritikusan az ilyen feladatokhoz, az káros lehet a diákok szemléletformálására – tette hozzá.
Trencsényi László, a Magyar Pedagógiai Társaság elnöke szerint a feladat kidolgozása csak a forráselemzés látszatát kelti.
Nem mutatja be elég sokoldalúan a problémát, és nem idéz más, jó példákat is tartalmazó forrást.
Trencsényi szerint a feladat kérdései sugallóak, az emberi jogokról szó sem esik bennük, pedig azt is kérhetnék a diákoktól, vessék össze, mennyire felel meg a XIX. századi leírás az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozatában leírtaknak.