Kultúra

AIDS-film tarolt a francia Oscaron

A 120 dobbanás percenként című alkotás győzött a legtöbb kategóriában a César-díjak idei gáláján.

A Robin Campillo írta és rendezte 120 dobbanás percenként című alkotása kapta meg a legjobb filmnek járó legjelentősebb francia elismerést, a César-díjat péntek este Párizsban. A tavaly a cannes-i filmfesztivál nagydíját is elnyert alkotást hat kategóriában díjazták – számol be róla az MTI.

A rendező megkapta a legjobb forgatókönyvért és a legjobb vágói munkáért járó szobrot, a főszerepet alakító argentin Nahuel Perez Biscayart vehette át a legígéretesebb színésznek járó elismerést, a legjobb férfi mellékszereplő Antoine Reinartz lett, a legjobb filmzenéért pedig Arnaud Rebotinit jutalmazták.

Tök mindegy, hogy haldoklom
A 120 dobbanás percenként az „utolsó leheletig” filmje, meg a magunkra hagyottságé, az emlékezésé, a háláé, a reményé, s mint ilyen, nem csak a HIV-ben érintetteknek érdekes.

A francia filmes szakma 4200 képviselője 22 kategóriában választotta ki a legjobbakat az előző évben moziba került alkotások közül a párizsi Salle Pleyel koncertteremben megrendezett gálán, ahol mind az 1700 vendég fehér szalagot viselt a nők elleni szexuális zaklatások elleni tiltakozásul.

Azt kérem, hogy álljanak fel, mutassák meg a fehér szalagot, mert most tényleg cselekedni kell

— mondta a díjkiosztó közepén Manu Payet, az est házigazdája a közönség soraiban helyet foglaló sztároknak, akik valamennyien felálltak és hosszan tapsoltak. Payet hozzátette:

Fantasztikus, hogy a mentalitás változóban van, hogy a nők elkezdtek beszélni és hogy a férfiak meghallják végre, hogy létezik elítélendő magatartás

A legjobb külföldi filmnek járó Césart Andrej Zvjagincev Szeretet nélkül című drámájának ítélte a francia filmszakma. Az orosz film a vasárnapi Oscar-gálán a legjobb idegen nyelvű film kategóriában esélyes Testről és lélekről egyik fő riválisa.

Kitapossa a lelked a Testről és lélekről orosz riválisa
Szeretet nélkül nem lehet élni – hangzik el a címet is rejtő kulcsmondat a Leviatán rendezőjének új filmjében, mely arról szól, mi az eredménye, ha mégis ezt dobja a gép.

A legjobb rendező díját Albert Dupontel érdemelte ki a Viszlát odafönn című filmjéért. A Pierre Lemaitre 2013-ban Goncourt-díjat nyert regényéből készült alkotás megkapta a legjobb adaptációért (Lemaitre és Dupontel), a legjobb operatőri munkáért (Vincent Mathias), a legjobb díszletért (Pierre Quefféléan) és a legjobb jelmezekért (Mimi Lempicka) járó Césart is.

A legjobb női alakítás díját Jeanne Balibar vehette át a Barbara című filmben nyújtott játékáért. A Mathieu Amalric rendezte költői alkotás kapta a legjobb hangmérnöki munkáért (Olivier Mauvezin, Nicolas Moreau és Stéphane Thiébaut) járó Césart is.

A legjobb férfi alakítás díját Swan Arlaud és a legjobb női mellékszereplő díját Sara Giraudeau érdemelték ki a Petit Paysan (Kis gazda) című filmben nyújtott játékukért. A thriller megkapta a legjobb elsőfilmnek járó César-díjat is. A legígéretesebb színésznőnek Camélia Jordanát választotta az akadémia a Le Brio című filmben nyújtott alakításáért.

Tiszteletbeli César-díjjal tüntetették ki Pénélope Cruzt. Az Oscar-díjas spanyol színésznőnek a számos filmjét rendező Pedro Almodóvar adta át a szobrot.

Életműdíjat kap Penélope Cruz a francia filmakadémiától
Az elismerést a francia Oscarként emlegetett César-díjak gáláján veheti majd át a színésznő.
Kiemelt kép: Les Films de Pierre/Vertigo Média Kft.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik