Kultúra

Most akkor bukás Az utolsó Jedik vagy sem?

A Star Wars legutóbbi része még december közepén jött ki a mozikban, de azóta is nehéz eldönteni a vitát, hogy Rian Johnson filmje egy jó Csillagok háborúja-epizód vagy nem, és a filmet megvédő Joseph Gordon-Lewitt terjedelmes írása sem lehet elég a feldühödött tömegeknek. Nagyon nehéz dolgunk van, mert hihetünk a kritikusoknak, hallgathatunk a közönségre vagy az ősi rajongókra, nézhetjük a számokat, de azt a tényt is, hogy az USA után a második legfontosabb piacon, Kínában botrányosan rosszul szerepelt a Star Wars: Az utolsó Jedik. A legegyszerűbb pontokban átnézni, hogyan teljesített a film.

Az utolsó jedik reményt ad, hogy a Star Warsnak van jövője
A Star Wars VIII. része jobban elszakad a szent trilógiától, mint Az ébredő Erő, Luke Skywalker visszatérése pedig boldoggá tett minket. Kritika spoilerek nélkül.
  • A 200 millió dollárból (~50,3 milliárd) készült Star Wars eddig 1,3 milliárd dollárt (~327, 36 milliárd forint) hozott világszerte, ezzel felkerült a legtöbb pénzt hozó filmek listájára, a Harry Potter utolsó része és a Jégvarázs közt a kilencedik helyen áll, míg az előző Star Wars-film, Az ébredő Erő valamivel több mint két milliárd dollárral bronzérmes.
  • Az utolsó Jedik elsősorban a kritikusok kedvence, a film Rotten Tomatoes oldala szerint 91 százalékuknak tetszett a film, és átlagosan 8,1 pontra értékelték a tízből, míg a közönségnek csupán a 49 százaléka szerette a filmet, és átlagosan 3 pontra értékelték az ötből.
  • Az IMDb-n valamivel magasabb pontszámot ért el, 7,5-ön áll.
  • A Metacriticen a kritikusok átlagosan 85 pontra értékelték a százból.
  • Kínában január 5-én mutatták be a filmet, de eldőlt, hogy leveszik a műsorról. Ott 28 millió dollárral (~7 milliárd forint) nyitott az első hétvégén, a másodikon 2,4 milliót (~604 millió forint) hozott.

Egyértelmű választ persze nem tudunk adni a címben feltett kérdésre, de az nagyon is elgondolkoztató, hogy Kínában ennyire rosszul szerepelt a Star Wars. Az, hogy pár hét után elkaszálják a filmet, nagy fejtörést okozhat még a Disneynek, akkor is, ha ez az epizód üzletileg bejött, és a következőknél sem kell a bukástól félni. Láthatóan nem elég, hogy a kritikusok többsége elájult tőle, és lehet, hogy ez volt a legviccesebb rész mind közül, sok a visszautalás, és Kylo Ren karaktere is kifejezetten érdekes, de ettől még a nézők elgondolkodtatóan nagy része nem szerette a túl hosszúra nyújtott, kicsivel több mint két és fél órás filmet.

Persze sokszor előfordul, hogy óriási a különbség a kritikusok és a közönség véleménye között. Az Igazság Ligája sorsa például pont fordítva alakult. A Rotten Tomatoes számai sokat számítanak, ezért is furcsa, hogy tizenkét óráig visszatartották a 43 százalékos kritikákat. Egy amerikai mozijegy-eladó cégé az oldal, szóval nem volt túl népszerű húzás, hogy egy fél napra embargót tettek az újságírók véleményére. Egy Facebook-videóból korábban kiszivárgott az alacsony pontszám, ami 40 százalékra csökkent, mikor a Rotten Tomatoes végre kitette az eredményt (végül súlyozva 5,3 pontot kapott a tízből).

Ezzel szemben a nézők négy pontot adtak az ötből, és 77 százalékuknak tetszett a film.

Hogy még egy példát említsünk, az Öngyilkos Osztagnál is hasonló a különbség, 34 százalékos az eltérés a nézők és a kritikusok pontjai között. David Ayer 2016-os filmje 26 százalékot kapott a kritikusoktól, míg az emberek 60 százaléka azért szerette Margot Robbie-ékat.

A Star Wars többi, újabb epizódjánál már nem volt ekkora az eltérés, Az utolsó Jedik a legmegosztóbb, Az ébredő Erőnél már csak öt százalékos a különbség (tomatometer: 93 százalék, a közönség pontszáma: 88 százalék), a Zsivány egyesnél kettő (tomatometer: 85 százalék, a közönség pontszáma: 87 százalék). Az IMDb-n Az utolsó Jedik teljesített a legrosszabbul, a felhasználók 7,5 pontra értékelték a tízből, amíg a Zsivány egyes 7,8-on, Az ébredő Erő 8 ponton áll.

Mi a bajuk a kínaiaknak Luke Skywalkerrel?

Az egyik legfontosabb kérdés a kritikákon túl viszont, hogy mit kezd majd a Disney a második legfontosabb filmpiaccal, hiszen Kínára szüksége lesz, hogy a topon maradhasson a franchise. Jelenleg ugyanis könnyen lehet, hogy az 50 millió dolláros bevételt sem éri el a Star Wars, ami a szakértők szerint sokkal rosszabb eredmény, mint amire számítottak. Az 50 milliós határ nagyjából azt jelenti, hogy Kínában év végén nagyjából az ötvenedik helyet foglalhatja el a box office listáján. A számok egyre csökkenek, Az ébredő Erő 2016-ban 129 millió dollárt (~32,5 milliárd forint) hozott az országban, míg a 2017-es Zsivány egyes 69 milliót (~17,3 milliárd forint). A Hollywood Reporter több elemzőt is megkérdezett, akik elmondták, hogy még az ázsiai színészek sem segítenek a jegyeladásokon (a kínai nézőket érthetően nem hatotta meg például az, hogy a Rose Ticót alakító Kelly Marie Tran vietnami származású).

 A karakterek komplexitása, a látvány, az előzmények és a többgenerációs visszautalás mind része a kultúrának, vagy a Star Wars kultuszának. A kínai fiataloknak nehéz bekapcsolódniuk a franchise-ba.

– mondta a lapnak egy pekingi piackutató cég egyik alapítója, James Li.

Egyszerűen Kínában nincs Csillagok háborúja-őrület, vérfrissítésre van szükség, hogy bevonzzák a fiatalabbakat. Ez annak is betudható, hogy amikor a hetvenes évek végén bemutatták az első Star Wars-filmeket, Kínában politikai okok miatt nem vetítették országszerte. Ennek az elméletnek viszont ellentmond a Halálos iramban-sorozat, amit szintén nem forgalmaztak Kínában, csak a hetedik és nyolcadik részt, ezek viszont rekordot döntöttek az egyenként 390 millió (~98,2 milliárd forint) dolláros bevétellel. Persze Vin Dieseléknél nincs szükség nagyon az agyunkra vagy visszautalásokra, kicsit fölösleges összehasonlítani a Csillagok háborújával, mindenesetre fontos, hogy a Disneynek olyan Star Warsra van szüksége, ami önmagában is megáll. A májusban debütáló Han Solo-film sokat eldönthet, de nem túl jó ómen, hogy még mindig nem láttunk egyetlen előzetest sem a filmről.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik