Kultúra

Botrány a Nemzetiben: megszólalt az osztrák színház

Burgtheater színházi előadás, Ausztria (Burgtheater színházi előadás, Ausztria)
Burgtheater színházi előadás, Ausztria (Burgtheater színházi előadás, Ausztria)

A sógorok nem tudták, mit keres az aradi vértanúk névsora a hátuk mögött. A magyarországi politikai helyzet komoly téma Ausztriában – ezzel magyarázta a bécsi Burgtheater a Hír24 megkeresésére a tegnap este, a Nemzeti Színházban zajlott performanszt.

A Sirály vasárnap esti előadása után aktuálpolitikai szónoklatot olvasott fel az egyik osztrák színész, mindezt az ajándékátadásra készülő Vidnyánszky Attila jelenlétében. Azóta az is kiderült, hogy a Nemzeti igazgatója a szöveg alatt kivetíttette az aradi vértanúk névsorát a színészek mögé, válaszként a sógorok kritikájára.

Érdekli az osztrákokat, mi van itt 

A Burgtheater azt írta a kérdéseinkre, hogy az „Orbán rezsim” alatti kulturális fejlődés jelentős téma Ausztriában, a Burgtheater színészeit is foglalkoztatja, akik egyébként magyar művészekkel is kapcsolatban állnak. A Burgtheater amúgy az előadásaiban is foglalkozik ezzel a témával.

A darab rendezője, Jan Bosse nem tudott Budapestre jönni, ezért a színház lemondta az előadás utáni közönségtalálkozót. A társulat szívesen beszélgetett volna a nézőkkel a vendégjátékról, arról, mit vártak tőlük, ám hogy ez kútba esett, a színészek a kommunikációnak és a tiltakozásnak ezt a formáját választották.

Előadás a Burgtheater színházban, Ausztriában. Fotó: Europress/Joe Klamar

Aggódnak 

A felovasott szöveg arról szólt, hogy aggódnak a magyar kultúrnemzetért, mely egyre távolabb kerül a demokráciától és Európától. Ezzel együtt szívesen jönnek Budapestre, hogy a magyar nézőknek Csehovot játszanak, mert kevés olyan szerző van, akinek a szellemisége jobban kifejezi az egységes Európa értékeit.

Arra a kérdésre, mit szóltak a művészek ahhoz, hogy a szöveg felolvasása közben a háttérben az aradi vértanúk neveit lehetett olvasni, és sokan a közönségből azt gondolták, ez is része az osztrák akciónak, nem nyilatkozott a Burgtheater.

A Nol.hu beszámolója szerint egyébként a performance-t Vidnyánszky Attila igazgató a színpad széléről, takarásból nézte végig. Az eset szürrealitását csak fokozta, hogy a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) kisplasztikája volt a kezében, amit éppen átadni készült, mint a színház ajándékát. Végül erre is sor került.

Vidnyánszky magyarázatot vár

A Nemzeti Színház főigazgatója magyarázatot vár a bécsi Burgtheater váratlan akciójára, amelyben politikai nyilatkozatot olvasott fel a társulat egyik tagja a Madách Nemzetközi Színházi Találkozón (MITEM) vasárnap. Vidnyánszky Attila a Burgtheater intendánsának, Karin Bergmann-nak küldött és az MTI-hez hétfőn eljuttatott levelében kiemeli: “úgy vélem, sem Magyarországon, sem bárhol a világon nem ízléses a színpadról direkt politikai leveleket felolvasni a közönségnek, mely aligha ezért érkezik az előadásra.”

A Nemzeti Színház főigazgatója levelében emlékeztet arra, hogy a Burgtheater MITEM-en való részvételének feltétele az volt, hogy rendezzenek vitát a “nemzeti színház” fogalmáról. Éppen ezért április 13-án a Goethe Intézetben tartottak megbeszélést, amelyen kiderült, hogy bár sok kérdésben nem értenek egyet, van mód és szándék az együttműködésre. Emellett a MITEM programjába – a bécsiekkel egyeztetve – április 18-ra szakmai vitát szerveztek, amelyre Karin Bergmann – korábbi ígérete ellenére – nem ment el. Részvételét két nappal korábban e-mailben lemondva nem ment el a Sirály előadásra és az azt követő, jó előre meghirdetett közönségtalálkozóra Jan Bosse, az előadás rendezője sem.

Vidnyánszky Attila levelében arra kéri a Burgtheater intendánsát, tájékoztassa: “mi volt az oka annak, hogy a társulatot Ön és a rendező magára hagyta a Nemzeti Színházban és mi az oka annak, hogy egy, az európai színházi kultúrában elfogadhatatlan eszközhöz folyamodtak munkatársai. Úgy érezzük, ezzel a magyarázattal a MITEM-en örömmel részt vevő többi társulatnak is tartoznak.” A főigazgató kitért arra is, hogy a Burgtheater társulatának felajánlották, rendező nélkül is tartsák meg a közönségtalálkozót, de ezzel nem kívántak élni. “Az előadás végén azonban egy, a magyar belpolitikával kapcsolatos utalásokkal tűzdelt levelet olvastak fel a közönségnek, mely gesztust meglehetős értetlenséggel fogadtunk. Meglehetős türelemmel viseltük azt is, amikor a Burgtheater munkatársai fasisztáztak a színpadon, próba közben” – áll a levélben.

Mint írja, a Nemzeti Színház számára megtiszteltetés színpadán fogadni a világ meghatározó színházait, így a Burgtheatert is. “A Sirály inspiratív, izgalmas előadás volt, amelyet a közönségünk jól fogadott. A jövőben is szívesen működünk együtt Önökkel, ám szeretném, ha a tegnap Budapesten történteket megmagyarázná.” A levél előzménye, hogy váratlan performansz keretében politikai nyilatkozatot olvasott fel a bécsi Burgtheater Sirály-előadása után a társulat egyik tagja a Nemzeti Színházban, a MITEM-en játszott vasárnapi vendégjáték végén. A Dornt játszó Martin Reinke a következő levelet olvasta fel a tapsrend végén németül és angolul: “Mélyen tisztelt Közönség! Tudomásunk van arról a nehéz helyzetről, amelyben a nagyszerű magyar nép és kulturális élet jelenleg van.

Demokratikus úton és demokratikus választások által olyan helyzetbe sodorta magát, amely által egyre inkább eltávolodik a demokrácia szellemétől és Európától. Aggodalommal töltenek el minket ezek a fejlemények, mint önök közül is sokakat. Ennek ellenére eljöttünk, és szívesen játszottunk önöknek.

Csehov úgy képviseli közös európai kultúránkat, mint talán kevesen. Tudniuk kell, hogy összetartozunk. Köszönjük a meghívást!” A beszéd alatt nem jelent meg az elhangzó szöveg a kivetítőn, ezzel szemben az aradi vértanúk nevét sorakoztatta fel a vendéglátó színház. A MITEM-re – az előzetes programtól eltérően – sem a Burgtheater igazgatója, Karin Bergmann, sem a darab rendezője, Jan Bosse nem jött el a társulattal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik