Az Íphigeneia Tauriszban című Gluck-opera Richard Strauss által készített átiratának magyarországi bemutatójával zárul az Operaház idei premiereinek sora. A darabot Alföldi Róbert viszi színre.
Ókovács Szilveszter főigazgató a június 22-i premierről tartott keddi budapesti sajtótájékoztatón elmondta, hogy az Operaház tavalyi elhatározása alapján öt éven át minden évad végén barokk operaprodukcióval bővíti repertoárját. Kiemelte, hogy a bemutatóra a nagy sikerű Strauss-fesztivált követően, Az árnyék nélküli asszony magyarországi premierje után alig négy héttel kerül sor.
Alföldi Róbert szavai szerint bár rövid idő állt rendelkezésre és a mű igen bonyolult, a felkészülés mégis békésen telt és nagy élményt jelentett, “egy húron pendültek” az alkotótársakkal. “Igazi színház jött létre” – mondta az operáról.
Úgy vélte, az Íphigeneia Tauriszban az emberi viszonyok ábrázolásában mélyebbre ás, mint a legtöbb opera, egy sor bonyolult pszichológiájú jelenet van két vagy három szereplő között, amivel “színházilag, rendezőileg sokat lehet kezdeni”, az énekeseknek azonban még nehezebbé teszi a dolgát. A rendező példákkal alátámasztva méltatta Vashegyi György karmester tudását, akivel “olyan volt együtt dolgozni, mint egy továbbképzés”.
Vashegyi György szerint Strauss tiszteletben tartotta Gluck eredetijét, sokkal kevésbé nyúlt bele, mint Wagner a zeneszerző Íphigeneia Auliszban című rokon operájának átírásakor. Strauss ugyanakkor mégiscsak Wagner hatása alatt állt és egy wagneri stílusú német szöveget illesztett a zenéhez – magyarázta. Vashegyi György szerint Gluck darabjait részben azért játsszák ritkán, mert technikailag nagyon nehéz előadni az énekszólamaikat.
Az opera Menczel Róbert díszleteivel és Nagy Fruzsina jelmezeivel kerül színre Wierdl Eszter (Íphigeneia), Gál Gabi (Diána), Megyesi Zoltán (Püladész), Haja Zsolt (Oresztész) és Szegedi Csaba (Thoász) főszereplésével. Az Íphigeneia Tauriszban a június 22-i bemutató után 25-én és 27-én, majd októberben több alkalommal látható újra az Operaházban.