“Hogy miért az utolsó? A kilencvenes évek elején is a csúcson hagyta abba a zenekar, és jobb, ha ezúttal is így történik, most felemelt fejjel tudjuk ezt megtenni” – indokolta a leállást Tereh István, az Első Emelet menedzsere, ütőhangszerese. Mint elmondta, szándékosan nem búcsúkoncertnek nevezik a december 28-i fellépést, mert soha ne mondd, hogy soha. De döntésüket véglegesnek gondolják.
Fizetés nélküli szabadságon
Tereh István felidézte, hogy az 1991-es leállás után 1997-ben ünnepelték meg 15. születésnapjukat a Budapest Sportcsarnokban. Aztán 2008-ban a Syma-csarnokban döntöttek úgy, hogy érdemes komolyabban is folytatni, mert nagy az érdeklődés a zenekar iránt. Bár Bogdán Csaba 2009-től “fizetés nélküli szabadságra” ment, két vendégzenész, a dobos Hastó Zsolt és a gitáros Kelemen Tamás kiegészítette a magot, amelyet Tereh mellett Berkes Gábor (billentyűs hangszerek), Kiki (ének) és Kisszabó Gábor (basszusgitár) alkotott, és 2010-ben új CD-t is megjelentettek, amelyen három új dal szerepelt. Ezek szövegét – akárcsak a korábbi időszakban – Geszti Péter írta.
“Nem érzem azt, hogy a mi dallamos popzenénkre, amely a nyolcvanas-kilencvenes években nagyon sikeres volt, már nem lenne vevő a közönség, hiszen a koncertjeink teltházzal mentek az elmúlt időszakban is. Jó volt együtt, de mindenki éli a saját életét, csinálja a maga projektjét” – fejtette ki a menedzser. Ő hosszú ideje a reklámszakmában dolgozik, de foglalkozott a Step és a Napoleon Boulevard ügyeivel is, Berkes Gábor reklámzenéket írt és benne a volt a Rapülőkben, majd az Emberekben, Bogdán felesége, Szandi pályafutását egyengeti, emellett Kisszabóval, aki Illényi Katica menedzsere, újra aktív a Solarisszal, és Kiki is számos projektben énekelt.
Az Első Emelet alapító tagjainak többsége progresszív rock zenekarokból (Solaris, Lobogó) érkezett 1982-ben, ehhez képest érdemi volt a stílusváltás. “A többiek egytől-egyik nagyszerű zenészek voltak, óriási energia és kreativitás feszült bennünk. Korábban kis klubokban, kis közönség előtt játszottunk, de többre vágytunk. Az első felvételeink, amelyeken még Cser Gyuri énekelt, meglehetősen punkosak voltak, a zene akkor lett újhullámosabb, amikor Kiki és Michel, azaz Szentmihályi Gábor, a dobos csatlakozott”.
Berkes, Bogdán, Geszti
Az 1984-es első nagylemezen hallható jellegzetes első emeletes stílust, arculatot elsősorban a két zeneszerző, Berkes Gábor és Bogdán Csaba, valamint Geszti Péter szövegíró határozta meg. Az első három lemez hatalmas sikert, óriási példányszámokat, turnékat hozott, ekkor született például a Dadogós break, az Óvatosan lépkedj, A kenguru jobbhorga, A film forog tovább, az Angyali vallomás vagy az Állj, vagy lövök!. Ezt követően Kisszabó és Tereh átment a Step együttesbe, ám Kisszabó 1989-ben visszatért, és újabb két sikeres lemez (Vadkelet, Kis generáció – ez utóbbi már a több más projektben is zenélő Michel nélkül) következett, majd az ideiglenes búcsú 1991-ben.
Hat év szünet után játszott újra együtt az Első Emelet 1997-ben, majd egy-egy koncerttől eltekintve 2008-tól lett ismét aktív. A mostani utolsó koncerten Bogdán Csaba és Geszti Péter is színpadra lép.
“Péter már néhány Emelet-számban, így A Kenguru jobbhorgában, a Kis generációban vagy az Á la carte-ban is rappelt, hogy aztán nem sokkal később a Rapülőkben egy egész ország megismerje erről az oldaláról. Bő két és fél órát, mintegy 30 dalt fog játszani az Első Emelet” – mondta Tereh István.
Az Első Emeletről 1989-ben már megjelent egy könyv, azt a szerző, Zétényi Zoltán az azóta történtekkel, újabb interjúkkal, fotókkal, netes rajongói bejegyzésekkel bővítette ki. Az Első Emelet 30 évét feldolgozó A film nem forog tovább című kötetet az Alexandra Kiadó adta ki a napokban. A könyvben megszólal valamennyi korábbi tag, valamint fontos közreműködő a zenekar életében.