Kultúra

A tévében: példaképek és játékok

Két nagyszerű emberi példa (egy világhírű és egy kevésbé ismert) mellett robotok, idősödő nők és harcosok szórakoztatnak ma minket.

19:40, Filmmúzeum, Gandhi
Akik Richard Attenborough 8 Oscart nyerő 1981-es filmjét választják ma este, mást nem fognak nézni, hisz 191 percig a székhez lesznek szögezve. De talán nem hiába – elvégre Gandhi nemcsak az indiai, de az egyetemes modern történelem egyik kiemelkedő alakja, gondolkodója, akinek életéből 56 éve fog át ez az életrajzi film. Erőszakmentesség az erőszak ellen, rengeteg szállóige, melyeket sokan úgy ismernek, hogy nem tudták, Gandhi mondta őket: “A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot”, “Egy nemzet nagysága és erkölcsi fejlettsége híven tükröződik abban, ahogyan az állatokkal bánik.”, “A gyenge nem tud megbocsátani. A megbocsátás az erősek tulajdonsága.” “A gyáva ember képtelen a szeretet kimutatására, az a bátrak kiváltsága.” Ben Kingsley híres alakítása.Lehet tanulni. 

20:40, m1, Anyád lehetnék
Romantikus vígjáték ez persze, melyben az a vicces, hogy 2007-ben készült, s az 1958-as születésű, tehát 49 éves Michelle Pfeiffer játssza a főhősnőt, a címbeli lehetőség címzettjét, Aki a történet szerint 40 éves, tehát lényegében lehúzhatja a rlót, kész, vége, botox és felvarrás nélkül már a vécére sem mehet ki. Erre a 49 éves Pfeiffer eljátssza, ahogy bejön Paul Ruddnak, aki az életben amúgy 11 évvel fiatalabb a színésznőnél – az anyád lehetnék? De hát a romantikus vígjátékok nem feltáró dokumentumfilmek, hanem szemérmetlenül hazudó, másképp mondva reményt adó műfaj alkotásai. 

21:00, film+, Én, a robot
Alex Proyas filmjében egy szokásos robotos sci-fi téma kerül elő: az elméletileg ártalmatlan robotok elkezdenek embert ölni. A teremtője ellen forduló teremtmény régi emberi félelem- és izgalomforrás, amit ebben a 2004-es verzióban rengeteg számítógépes animáció és Will Smith segítségével sikerült megfilmesíteni. 

23:05, film+, Éjszakai őrség
A fény-sötétség szimbólumokkal szívesen játszó, kedves kortárs orosz rendező-producer, Timur Bekmambetov filmjében a sötétség és a fény őrsége ügyel a két oldal közti harc egyensúlyára, de azt beszélik, Moszkvában megnyílik a Kapu, melyen át eljő a Hatalmas, aki majd véget vet a háborúnak. De melyik oldal győzelmét hozza el? A kortárs orosz sci-fi ébredése a tetszhalott állapotból. 

23:40, Duna TV, A vártemplom papja
Valósággal kezdtünk, és valósággal zárunk, a sok robot, harcos után egy ember, aki élte, éli az életét, és ezért volt rabságban a Duna-deltában, segédmunkás cukorgyárban, betanított munkás gépgyárban, de alapvetően pap, a marosvásárhelyi vártemplom papja. Következetesen, elvhűen élt mindig is – az egyik legnehezebb dolgot cselekedte meg. Megéri megiismerkedni vele ez által a portéréfilm által.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik