A leírás szerint a maja civilizáció fénykorában, 550 és 950 között készült, maszkot viselő kőfigura a párizsi Drouot aukciós ház hétfői árverésének legnagyobb szenzációja volt, az árverés katalógusát tanulmányozva a mexikói Nemzeti Antropológiai és Történeti Intézet azonban arra a véleményre jutott, hogy a relikvia hamisítvány: a pajzsot és fegyvert tartó, turbánszerű fejfedőt viselő harcos szobra a közelmúltban készülhetett, de figyelmesen úgy faragták, hogy antik kinézetet kölcsönözzenek neki.
“Az alak próbálja felidézni a mai Mexikó délkeleti részén virágzó maja kultúra prekolumbiánus jellegzetességeit, de sem 165,5 centiméteres magassága, sem pedig a lábak testtartása, valamint a lábbeli szíjai nem jellemzők erre a civilizációra” – fogalmazott közleményében az intézet, amely úgy véli: a hétfői liciten szerepelt tételek közül további 66 szintén hamisítvány.
Az eladó Binoche-Giquello ház ugyanakkor “nevetséges találgatásnak” tartja a mexikói állásfoglalást. Jean-Claude Binoche szerdán kijelentette, a szobor “tökéletesen ismert”, eredetisége “vitathatatlan” és a majákról szóló összes albumban látható. Szerinte Mexikó párizsi nagykövete háborút folytat a műkincspiac ellen, ugyanakkor nem tervezi, hogy jogi lépéseket foganatosítana ellene, hiszen a diplomata védettséget élvez. A párizsi követség ugyanakkor leszögezte, ő csak a szakértői véleményt továbbította.
Jacques Blazy, a korszak szakértője, az árverés előkészítője szintén “teljesen nevetségesnek” tartja a mexikói véleményt.
A kérdéses eredetű maja szobor Henry Law svájci iparos magángyűjteményből került kalapács alá, a vevő 2 912 000 millió eurót fizetett érte. A Drouot-ház az év eddigi legnagyobb sikereként ünnepelte a szobor eladását. Az árverésen összesen 200 kőszoborra licitálhattak a vevők, az összbevétel kis híján elérte a 7,5 millió eurót.
A mexikói külügyminisztérium tájékoztatása szerint párizsi diplomáciai képviseletén keresztül még az aukciót megelőzően kapcsolatba lépett a francia kormánnyal, hogy felhívja a figyelmet a csalásra.