Kultúra

Presszó 10 év [filmpremier]

Sas Tamás filmjének marketingjét az egyik legjobb ügynökség, az élet intézte Stohl András kriminalizálásával.

Egy évtizeddel ezelőtt Sas Tamás Presszó című filmje a maga fanyarságával, finom sötétségével, lényegében egy beállításból felvett, kimerevített képi világával, a karakterek közti feszültségével joggal keltett feltűnést (az egyik kisebb szerepben Hajdu Szabolcs (akkor még nem) rendezőt láthattuk). A maga egyszerű brutalitásában kibomló történet, ha lehet így mondani, nagyon nem kiáltott folytatásért, a lelkiismeretlen hódító, a vétlen áldozat és a nőközpontú, édes pezsgővel permetezett, de azért leginkább az uralmi viszonyokról szóló presszóvilág lezárt, befejezett egészet alkotott (a forgatókönyv Németh Gábor keze-feje munkáját dicséri). Ám Sas Tamás 2009-ben két épp forgó filmje (Szinglik éjszakája, Szélcsend) mellé bevállalta a Presszó tévésorozattá bővített folytatását, illetve a Presszó 10 év játékfilmet. Mindezt úgy, hogy a „tíz év alatt semmit sem változtunk” logikával közelített a folytatáshoz, ami maximum ráncfelvarrás, de nem segíti a frissítést, nem indokolja az aktualizálást.

Nincs értelme azt az anekdotikus igazságokat kimondó, egy rosszfiú karakterére épített bonyadalommal működő világot újra felépíteni, mert egyrészt nehezen kerüli el a rossz utánérzés vádját, másrészt nem reagál a megváltozott világra, harmadrészt már nincs benne újdonság. Ja, hogy egy helyett két kamerával veszik a jeleneteket? Aha, igen, ezért megérte. A filmet csak bulvárszinten viszi el, hogy a „főgonoszt” alakító Stohl András közben maga is főgonosszá vált, ennyiben, mint tudjuk, az élet valóban másolja a művészetet. A rutinos Söptei Andrea-Fullajtár Andrea-Kecskés Karina barátnőtrióból az utóbbi helyére Kovács Patrícia lépett fel, amely szintén nem tűnt a legjobb döntésnek.

Összességében a Presszó 10 év felesleges film, amely leginkább úgy idézi meg a tíz évvel ezelőtti változatot, amennyiben némi nosztalgiával emlékszünk vissza rá.

Színes, magyar játékfilm, 100 perc, 2009

rendező: Sas Tamás
forgatókönyvíró: Csikesz Judit
zeneszerző: Barabás Lőrinc, Élő Márton
operatőr: Miklauzic Márton
rendezőasszisztens: Bonta Zoltán
producer: Sas Tamás, Faragó Attila
hangmérnök: Tőzsér Attila
gyártásvezető: Balázs Gábor
vágó: Major Klára

szereplő(k): Kovács Patrícia (Dóri), Fullajtár Andrea (Bori), Söptei Andrea (Anna), Stohl András (Gábor), Máté Gábor (Tulaj), Herczeg Adrienn (Mari), Lázár Kati,Benedek Miklós, Kováts Adél, Hevér Gábor, Hernádi Judit

Hazai bemutató: december 23.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik