Rendkívüli állapotot rendelt el Ottawa polgármestere hétfőn, hogy véget vessen a kamionosok immár tizenegy napja húzódó tüntetésének, amely teljesen megbénította a kanadai főváros központját.
Jim Watson azt ígérte, visszaszerzik a várost, és bár bejelentése nem meglepő, számos újabb problémát vetett fel. A demonstrációkhoz mostanra rengetegen csatlakoztak a kamionos közösségen kívül is, a rendőrség pedig gyakorlatilag tehetetlenül nézi a történéseket.
Az egész onnan indult, hogy egy január 15-én életbe lépett rendelet értelmében az Egyesült Államok és Kanada között ingázó kamionsofőröknek kötelezővé tették a koronavírus-elleni védőoltást, amennyiben nem akarnak két hetet karanténban tölteni. Csakhogy a tüntetéshullám most már jóval túlmutat ezen, a résztvevők ugyanis az összes járványügyi korlátozás eltörlését követelik.
Elég ritka, hogy Kanadában egy világszerte kiemelt figyelemmel követett tüntetéshullám bontakozzon ki, az pedig még furcsább, hogy a világ egyik legátoltottabb országában kaptak erőre az oltásellenes, járványtagadó, magukat szabadságpártinak nevező tüntetők. Viszont azzal, hogy globális támogatottságra leltek, a vártnál komolyabb elszántsággal tartanak ki a vélt igazuk mellett. És azt állítják, addig nem tágítanak, amíg el nem érik a céljukat.
Hogy jutottunk el idáig?
Amikor január közepén a kamionosok konvojt formálva adtak hangot nemtetszésüknek amiatt, hogy az oltottsághoz kötik a zökkenőmentes határátlépést, Kanada kormánya aligha tartott attól, hogy néhány héttel később mindez egy országos tüntetéssorozattá növi ki magát. Márpedig ez a helyzet: hétvégén a nyugati Alberta tartománytól egészen a keleti Québecig számos városban tüntettek több ezren immár nemcsak kamionokkal és traktorokkal, de autókkal és gyalogosan is, ráadásul nemcsak a koronavírust megfékező védőoltás ellen, hanem az általános járványügyi szabályok megszüntetéséért is.
Mivel a közösségi médiának köszönhetően hamar híre ment a világban a karavánnak, az összeesküvés-elméletek hívői és Justin Trudeau liberális miniszterelnök ellenfelei is beálltak a tüntetők mögé, ezzel nyomást helyezve a kanadai kormányra. A Twitteren számos szélsőjobboldali politikus, köztük a korábbi amerikai elnök, Donald Trump is kiállt a kamionosok mellett, de Elon Musk is nyíltan a támogatásukra szólított fel.
Csak a GoFundMe közösségi finanszírozási platformon több mint 10 millió dollár adomány gyűlt össze a kamionosoknak, ami kiemelkedő sikernek számít. Ezt az összeget a tervek szerint Ottawában osztották volna szét a résztvevők között, csakhogy a cég később közleményben jelezte, mivel a demonstráció a város erőszakos megszállásává fajult, leállították a kampányt és visszautalják a pénzt a donoroknak. Erre válaszul a kamionosok a magát keresztény identitásúnak valló GiveSendGo közösségi finanszírozási platformon folytatták a gyűjtést.
Eleinte a kormány nem tulajdonított különösebb jelentőséget a tiltakozásnak, arra viszont nem voltak felkészülve, hogy ez súlyosan megnehezíti majd a hétköznapi életet az ország egyik legjelentősebb városában, amivel egyúttal rendkívüli gazdasági károkat is okoz. A belvárosban lévő kisboltok rövidített nyitvatartással üzemelnek, a tulajdonosok pedig egyre hangosabban panaszkodnak, amiért jelentős bevételkiesést szenvednek el a tüntetések következményeként. Ráadásul nagyon nehéz lenne egyik napról a másikra egy ilyen demonstrációt felszámolni, mert az utakat eltorlaszoló kamionokat bonyolult művelet odébb tenni.
A kamionosok és támogatóik most már hetek óta uralják Ottawát, az ő példájukból erőt merítve pedig nemcsak az Egyesült Államokban, de Európában is hasonló mozgalmakat szerveznek annak érdekében, hogy felszámolják az összes járványügyi szigorítást, és térjen vissza a normális élet mindenhol.
És mi lesz ezután?
Azzal, hogy Ottawában a kamionosok által jelentett veszélyre és fenyegetettségre hivatkozva rendkívüli állapotot rendeltek el, aligha tudják leállítani a szabadságkonvojt. Trudeau a múlt héten arról beszélt, sokkolta őt az erőszakos tüntetők viselkedése, de esze ágában sincs eltörölni a járványügyi szabályokat, mert tavaly ősszel a választási győzelmével arra is felhatalmazást kapott, hogy kötelezővé tegye a védőoltást a kormányzati dolgozók és egyéb szektorok munkavállalói számára.
Valamit viszont előbb-utóbb ki kell találnia, mert Ottawát már teljesen megbénították,
A főbb sugárutakon kanadai zászlóval díszített tehergépjárművek parkolnak úgy, hogy eltorlaszolják az utat a forgalom elől, és városszerte folyamatosan több száz kamion dudálását hallani. Ez annyira idegesíti a helyieket, hogy lakossági kezdeményezésre egy bírói végzésben hétfőn tíz napra meg is tiltották a dudák használatát Ottawában.
Különös kettősség ez, hiszen Kanada fővárosában még mindig rengetegen otthonról dolgoznak a vállalatok járványügyi előírásai miatt, de mindezt nem tehetik zavartalanul, mert odakint sokszor őrjítő hangzavart keltenek a tüntetők, akik éppen azt követelik: legyen vége a koronavírus elleni védekezés minden formájának.
A helyes döntés pedig szerinte az, hogy megszüntetnek minden korlátozást.
Kanadában a Johns Hopkins University adatai szerint a teljes lakosság 80 százaléka kapott már koronavírus elleni védőoltást, ami az egyik legmagasabb arány a világon, ráadásul a legnagyobb érdekképviseleti szakszervezet azt állítja: a kamionosok 85 százaléka is be van oltva. A konvoj követelései mellett nem is feltétlenül a kötelező védőoltás eltörlése miatt állnak ki sokan, hanem azért, mert beoltottan is korlátozások között kell élniük, és egyelőre nem látják a kiutat ebből.
A tüntetéssorozat egyébként úgy is képes káoszt okozni, hogy közben nem százezres nagyságrendben vonulnak utcára az emberek. A múlt hétvégi demonstráción ezer kamion és ötezer tüntető vett részt, de a tehergépjárművek mérete miatt ez elég volt ahhoz, hogy totálisan megbénítsák a várost.
Mivel a rendőrök egyelőre tehetetlenek, a városvezetés egyéb kormányzati segítséget követel. A polgármester maga is elismerte, jelenleg vesztésre állnak, egyszerűen nincs a kezükben már hatékony ellenszer. A hadsereg bevonására ugyan elvileg lenne lehetőség, ám ezt a lépést Trudeau korábban kizárta, más kérdés, hogy a demonstráció napról napra erősödik.
A kamionokat – méretüknél fogva – rendkívül nehéz lenne lefoglalniuk a hatóságoknak, ráadásul ezzel csak olajat öntenének a tűzre. A sofőröknek folyamatosan szállítják az üzemanyagot és az élelmiszert az őket támogató kanadaiak, igaz, ezt a rendőrök egyre határozottabb fellépéssel próbálják megakadályozni. Más városok idejében felismerték a bajt, és lezártak minden utat a belváros felé, hogy a kamionok ne hajthassanak be, de Ottawában későn ébredtek.
A mostanra kialakult patthelyzetnek egészen addig nem is lesz vége, amíg a kormány vagy a tüntetők – akár így, akár úgy – nem változtatnak a hozzáállásukon.