Nagyvilág
A Slovenian citizen casts a ballot at a polling station in Bled Slovenia on December 20, 2015, in a referendum on whether to allow the largely-Catholic EU member state to become Europe's first ex-communist country to allow same-sex marriage.

In March, Slovenia's parliament approved legislation redefining marriage as a "union of two" instead of being a "union of a man and a woman", granting homosexual couples the same rights as their heterosexual counterparts, including the right to adopt children.
But opponents immediately launched a campaign to reverse the changes, meaning the legislation never came into force and no same-sex couples were able to tie the knot.  / AFP / JURE MAKOVEC

Még egyszer népszavaznak a szlovének az egyre kevésbé „magyar” vasútról

Szegő Iván Miklós
Szegő Iván Miklós

2018. 03. 27. 16:52

Május 13-án szavaznak a szlovének újra arról a vasúti projektről, ami a magyar áruk kijutását is megkönnyítheti az Adriai-tengerhez. Ám a közelgő szlovén választások előtt egyre kevesebb politikai erő támogatja a magyarok bevonását a projektbe, amelyet eredetileg Budapesttel közösen tervezett az immár csak ügyvezetőként funkcionáló ljubljanai kormány.
Korábban a témában:

Miután alkotmányos panasszal élt, majd a legfelsőbb bíróság is igazat adott neki, és sikerült érvénytelenítenie a tavalyi népszavazást, egy szlovén nyugdíjas most nagyon örülhet. (Azonban egyelőre mégsem örül.) A ljubljanai állami választási bizottság kedden ugyanis május 13-ára tűzte ki a megismételt népszavazást az Adriára kivezető új vasúti vágány (Drugi tir, azaz Második Vágány) megépítéséről. Erről a Siol.net szlovén hírportál számolt be.

Az építkezés ellen mozgalmat szervező, a jobboldali ellenzéki párthoz, az SDS-hez közelállónak tartott Vili Kovačič egyébként nemrég új pártot is alapított. Ebben alighanem szerepet játszott, hogy – egyelőre – sikeresen megfúrta a Koper és Divača közötti 28 kilométeres vasúti szakasz megépítését. Az új párt oldalán viszont máris olvasható a hír, hogy Kovačičék bojkottálni fogják a referendumot, ha nem a választásokkal egy időben írják ki azt.

Az a céljuk ugyanis, hogy minél többen vegyenek részt a referendumon, ne pedig minél kevesebben. A választások időpontja egyébként még bizonytalan Szlovéniában. Eredetileg júniusban tartották volna az új törvényhozás összetételéről a voksolást, de ennek keresztbevágott Miro Cerar kormányfő.

Cerar ugyanis akkor, amikor a legfelsőbb bíróság érvénytelenítette a tavalyi népszavazás eredményét, lemondott. A referendumon az emberek a kormány álláspontját támogatták egyébként, de Kovačič azzal támadta meg az eredményt, hogy a vasútépítés ellenkampányára nem kaptak közpénzt, és a kormány a saját álláspontját reklámozta így, ami alkotmánysértő.

Slovenian Prime Minister Miro Cerar gestures as he addresses a press conference in Ljubljana, Slovenia on March 14, 2018.
Slovenian center-left Prime Minister Miro Cerar resigned late March 14, 2018, after the invalidation of a government referendum that approved a major infrastructure project. / AFP PHOTO / Jure Makovec
Csak ürügy lehetett a „magyar” vasút a szlovén kormányfő lemondásakor
Meglehet, Miro Cerar hosszú távú céljai érdekében engedte most el az ország vezetését.

Cerar politikai ellenfelei szerint a Drugi tirről tartott népszavazás érvénytelenítése inkább ürügy volt arra, hogy „áldozatként” távozzon a miniszterelnök, és sokkal súlyosabb problémák (közalkalmazotti sztrájkok, egy zavaros bankügy, az egészségügy problémái, határvita a horvátokkal) megoldatlansága miatt a közeli választások előtt már ne veszítsen több szavazatot pártja, az SMC. Cerar lépését igazolták a friss közvélemény-kutatások: lemorzsolódó népszerűségű pártja új erőre kapott, és minimálisan, de növelte azóta támogatottságát.

Előbb a választások

A kormányfő lemondása miatt alighanem előrehozott választásokat kell tartani Szlovéniában, ahol – mint már említettük – nyár elején szavaztak volna az új törvényhozásról. Most még bizonytalan az előrehozott választások időpontja, nagy valószínűséggel májusban lehet, tehát a 13-i népszavazás után például 27-én. Ezt az ötletet kifogásolják Kovačičék, akik máris újabb alkotmányos panaszra készülnek, ha nem akkorra írják ki a választást, amikorra ők szeretnék (azaz a népszavazással azonos időpontra).

A szlovén kormány egyébként még nem döntött arról, hogy mennyire vesz részt majd a vágányépítési kampányban. Mindazonáltal akár megszavazzák a szlovének a beruházást, akár elutasítják, a magyar részvétel előtt egyre csak tornyosulnak a nehézségek. A közeledő választásokon várhatóan sok szavazót szerző Marjan Sarec pártja ellenzi a magyarok részvételét. A radikális baloldali Levica párt hasonló véleményen van. A jobboldali, sokszor radikális SDS pedig jelenlegi formájában utasítja el a projektet. Így az eddig kiszivárgó elképzelések arról, hogy magyar logisztikai létesítmények lehetnének Koperben, a szlovéniai kikötőben, illetve az új vasútvonal üzemeltetésében is jelentős részt kaphatna a magyar fél, egyre távolibb álomnak tűnnek. Teljesen persze nem lehet ezt a lehetőséget sem kizárni – úgyis minden további lépés az új szlovén kormány összetételétől függ majd.

(Kiemelt kép: Europress)

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.